• Anonym (frågande)

Nu kommer min oro fram igen. läs

Nu kommer min oro fram igen.

Köpte en maträtt: Familjen Dafgårds lasagne".

Den skulle vara i nedre delen av ugnen i 45 min. 150 grader.

Jag gjorde som det stod.
    Började äta men i mitten av lasagnet var den inte så varmt utan mer ljummen.
    Åt några tuggor av det ljumna.

Sedan ställde jag den åter i ugnen för uppvärming.

Nu är jag rädd för att jag fått i mig dumma bakterier.

Dum jag var som inte kollade att lasagnen var klar inna jag började äta...

• Svar på tråden Nu kommer min oro fram igen. läs
  • Majsan81

Oroa dig inte. Är nog ingen fara.

• Tjofsen

Men herregud! Sök hjälp om du är SÅ nojjig! Det måste vara jättejobbigt att ha såna tvångstankar eller vad man ska kalla det. Barnet dör inte direkt för att du fått i dig lite olämpligt. Är det nåt som händer så är det att du kräks upp det för att magen reagerar.

Hur ska du klara av alla konstiga symptomer på bebisen när den kommit ut sen? Ska du springa helt vettskrämd så fort bebisen får en fläck på sig som du inte vet vad det är eller hostar till och du tror att det kvävs.

För din egen skulle råder jag dig till att faktiskt söka för detta så du kan njuta av din graviditet. Det kan INTE vara bra att vara så nojjig.

• Anonym (frågande)

För köttfärs är väll rena bakteriebomben..

• Jesster
    Anonym (frågande) skrev 2008-03-17 13:51:12 följande:
    Jo, men lasagnen är redan tillagad sedan innan, den ska bara tinas och bli ordentligt genomvarm. Det är inte rå köttfärs i lasagnen
    ♥ v.23 ♥
  • Krisselina
    Anonym (frågande) skrev 2008-03-17 13:51:12 följande:
    Lasagnen är redan tillagad när man köper den fryst i butik. Det är därför det kallas färdigrätter. Du ska bara värma upp den, så om köttfärsen var lite ljummen gör det absolut ingenting! Det värsta som kan hända är att det är äckligt att äta ljummen mat.
    Lita alltid på din intuition
  • Cia o krabaten

Men köttfärsen är ju redsan tillagad en gång.

tror inte det är ngn fara alls.

• Tessan S

Men färdig lasagne är väl redan tillagad? Det ända du gör är ju att värma upp den, det är köttfärs du inte ska äta. Dessutom dödar frysen rätt många bakterier också. Ta det lugnt är mitt råd!

♥ Lycklig v.30 ♥
  • Majsan81

Det är precis som alla säger; den är redan färdiglagad och du mikrar den enbart för att den ska värmas egentligen så nej det är ingen fara. Ät din lasagne i lugn och ro och njut av din graviditet!

• Anonym (frågande)

Jesster, är u SÄKER på att den redan är tillagad innan?
    Familjen Dafgårds lasagne?

Tycker dem är knasiga när dem skriver 45 min. 150 grader i ugn. Man gör som det står men så är den ljummen i mitten.

Vi har en varmluftsugn så det är ingen gammal ugn direkt.

• Tessan S

TS: Den är tillagad! Tänk själv hur du gör lasagne, man lägger ju inte rå färs mellan plattorna utan tillagad köttfärssås.

♥ Lycklig v.30 ♥
  • Anonym (frågande)

Tessanu, det är sant. haha

• Anonym

Jag har ätit sushi med fisk hela graviditeten. Jag har ätit ickepastöriserad ost och salami o rökt lax under hela graviditeten och löptränat tom v 35 trots min stora mage OCH sammandragningar!!

• Tjofsen
    Anonym skrev 2008-03-17 15:24:57 följande:
    Jag har ätit sushi med fisk hela graviditeten. Jag har ätit ickepastöriserad ost och salami o rökt lax under hela graviditeten och löptränat tom v 35 trots min stora mage OCH sammandragningar!!
    Det betyder ju inte att man SKA göra det. Listeria - visst det är jätteliten chans att du får i dig. MEN det FINNS en chans och då klarar sig inte fostret -så varför utsätta sig?? Om din kropp är van att löpträna så visst- klart man kan fortsätta.

Allas graviditeter är olika. Att hetsa upp sig för EN gång är onödigt men jag tycker att utsätta sig för sånt ofta är upp till var och en för man vet ju riskerna. Vissa påstår ju att rökning och alkohol inte heller har påverkat deras barn......
  • Anonym (frågande)

Men Tjofsen, i mitt fall känns det som om du tycker att jag bör känna mig lugn.

• Tjofsen
    Anonym (frågande) skrev 2008-03-17 17:23:35 följande:
    Men Tjofsen, i mitt fall känns det som om du tycker att jag bör känna mig lugn.
    Du kan vara helt lugn. Det är inte någon fara då maten redan är lagad en gång. Man ska vara försiktig när man värmer upp maten men det är så liiiiiiiiiten liiiiten risk att det skulle hända nåt. Det är ju MASSA saker som kan hända ju...du kan inte gå och oroa dig hela hela tiden. Prata med din barnmorska om du känner stark oro över saker så du får stöd. Det är mitt råd.
Svar på tråden Nu kommer min oro fram igen. läs