Amma offentligt i Spanien?
Ska åka till Alicante om en vecka och undrar lite över offentlig amning. Är det bara att amma på som vanligt (alltså diskret, så lite hud som möjligt) om man skulle behöva mata sonen på stan?
Ska åka till Alicante om en vecka och undrar lite över offentlig amning. Är det bara att amma på som vanligt (alltså diskret, så lite hud som möjligt) om man skulle behöva mata sonen på stan?
På Gran Canaria var det inga problem. Trevlig resa
INGA PROBLEM!!!!!!!!
Jag bor i Spanien och jag har ammat offentligt jämt, har aldrig fatt kritik, tvärtom har det hänt att folk kommit fram och "gratulerat" mig för att jag är duktig som ammar.
I Sthlm har jag däremot flera ganger känt otrevliga blickar, en gang pa en restaurang, reste sig paret vid bordet brevid och bad att fa sitta nagon annanstans....
Min kompis blev utkörd från en restaurang i Barcelona för att hon ammade..
Har inga erfarenheter av Spanien men i grannlandet Frankrike har attityden till amning blivit mycket bättre på senare år. Folk har blivit väldigt positiva, tror att trenden är densamma i Spanien. Men som du skriver så tror jag att man ska vara diskret, visa lite hud, gärna ha en sjal att hänga över. Det är ju ett katolskt land.
Hej på dig! Det beror nog lite vart du ska en by eller stan.
Jag har ammat mina 3 barn i Granada men vist känns det att lite tabu är det.
Jag brukade lägga en filt över axeln efter att jag lagt till barnet till bröstet så att man inte blåttar så mycket.
Tycker oxå att det har att göra med åldern på barnet ,en nyfödd-4 mån är helt ok att amma ofäntlit medans ett äldre barn typ 1 år då blir man ifrågasatt.Men som sagt har nog mycket att göra med var man är.
Trevlig resa och lycka till.Maria
Det ska inte vara några problem, men som någon sa kan du ju amma under en filt om det känns bättre! Jag ammade ofentligt och ibland var det någon karl som tittade, men det hände inte så ofta.