• Max mamma

Flera 8-åringar med falskkrupp?

Hej.Har en son som blir 9 år i höst,han har haft en massa problem med sina luftrör sen han var liten bebis.
    Astma,falsk krupp,luftvägsinfektioner-you name it!

Nu var det länge sen han hade falsk krupp-trodde att det kanske hade vuxit bort...men i morse small det till å Max vaknade med krupphosta!
    Han fick mollipect+sina astmamediciner,satte sej upp,vi öppnade fönstret på vid gavel-han var harklig kanske länge,men har inte hostat alls under dagen sen.

Nu undrar jag om det är flera "stora" barn som ff har krupp i bland?

Camilla

• Svar på tråden Flera 8-åringar med falskkrupp?
  • ingensignatur

nej, men min 3åriga dotter fick i torsdags krupp för första gången, fast jag fick inte veta vad de va förrns idag. O jag hade aldrig ens hört talas om det. Så jag kanske kan passa på att fråga, hur ofta händer det att de blir så dåliga att man måste till sjukhuset? för vi har vart påväg varje natt nästan eftersom hon kappt får luft o blir blå i ansiktet..

• Max mamma

2 ggr har vi fått åkt in,Max kanske har haft det 5-6 ggr.

Men du ska be om att få ha medicin hemma.
    Vi har hostmedicinen Mollipect (den är åxå luftvidgande),sen har vi betapredtaletter (cortison) om inte hostmed. skulle hjälpa.
    Men OFTAST så hjälper det att sätta upp barnet upprätt,å jag brukar öppna fönstet HELT,så BRUKAR det släppa efter ett tag.
    En del säger att om det INTE släppt efter 30-45 min-trots medicinering hemma så ska man åka in.

Det är väldigt otäckt när barnen får ngt åt andningsvägarna tycker jag.

Camilla

• åsau

Vi har åkt in akut 3-4 gånger med min 7 årige son. två av gångerna fick vi åka in med ambulans. Det tog liksom stopp, helt enkelt. Otäckt som fan, både för honom och för oss. Min sömn har rubbats ordentligt av det som hänt - jag sover väldigt dåligt om nätterna och har en tendens att kolla om han andas fint - även om kruppet kommer plötsligt - vill jag ha koll på nåt sätt, innan jag går och lägger mig.

fy, när det blir såpass allvarligt...

• nänänä

jag är uppskuren i halsen och har ett stort ärr. jag var verkligen illa däran i falsk krupp när jag var liten. kom in på lasarettet i grevens tid.
    kruppen "växte bort" i 7-8 årsåldern. nu är det astma och allergi som gäller.
    finns väl säkert bättre resurser nu än när jag var barn.

• Trasig Udda Strumpa

min son har oxå fortfarande Falsk krupp han fyller snart 8 år

skönt o hitta fler som oxå har problem med detta

han blir fortfarande jättedålig varje gång han blir förkyld och nu får jag inte i honom hostmedicinen längre har Mollipect han kräkas bara upp den :/
    har provat ett antal andra hostmediciner oxå men han bara kräks

men det funkar rätt bra med kall luft långa promenader och sen låta fönstret va uppe på natten

vet inte hur många gånger vi har varit på akuten men dom skickar bara hem oss med orden det är falsk krupp vi kan inget göra åt det
    fastän min son är så dålig så han är helt apatisk för det är så jobbigt att få luft

• 2SmåPrinsar

Jag hade själv falsk krupp som barn och jag fick det sista gången när jag var 12 år. Jag kan fortfarande känna av den obehagliga hostan och onda i luftrören när jag är förkyld. Alla mina tre barn har och haft krupp. Lillkillen har både det och inf. astma. Vi har fått lepheton-desentol hostmedicin och nebunette till bricanyl och pulmicort. Någon gång har vi fått åka in på akuten och inhallera där och få cortison.

• åsau

Suck, sonen sa ikväll att han känner sig snuvig.. Och jag har såklart glömt Lepheton-flaskan hemma hos min pojkvän som bor typ 20 mil härifrån. Som tur är har jag betapred och clarityn hemma så vi får se.

Alltid denna oro... Men, det behöver ju inte alls hända något heller!

• Rix

Min älste pojk satt på sin 14 års dag på vårdcentralen och inhallerade. Men han är extrem säger läkarna.

• Ramona en mamma i Sverige

Min 8-åring har falsk krupp varje gång han får feber och blir förkyld. Kan inte andas bra och ju mer han gråter, desto tjockare blir det i halsen. Så helst ska jag sitta på altanen med grabben i en filt och lugna samtidigt som de 10 betapreden ska smälta i saften och inte visa min oro. Då är man glad att man är 2 föräldrar och har bil om det skulle vara!!

8 år och krupp
Svar på tråden Flera 8-åringar med falskkrupp?