• Mammis77

Ungefär hur mycket pengar kan ni spara varje månad?

Har en fundering, då vi sällan kan spara ngr pengar. Ungefär hur mycket kan ni lägga undan varje månad?

• Svar på tråden Ungefär hur mycket pengar kan ni spara varje månad?
  • skorpionen80

Nästan dubbelt så mycket än vad vi har i hyra. Cirka 1/5 av våra inkomster. Så är det en bra månad, sen är man ju där och nallar ibland ;)

• Verkligen

Skulle kunna spara ca 5 000 per månad men väljer att spendera framför att spara. Ska dock börja spara till min tatuering..=)

jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • malla76

vi sparar mellan 4500-15000 kr per månad det beror på hur mycket vi får in den månaden och hur mycket som går åt till renovering och sånt. men minst 4500 kr i alla fall.

• Isens mamma

Vi sparar 10 000 varje månad på vårt gemensamma sparkonto(tänkt att användas till bröllop och badrumsrenovering)
    Barnbidraget sparas till dottern och sen har vi pensionsspar och försöker spara lite pengar på våra egna sparkonton också, men just nu prioriteras det gemensamma sparkontot.

• Pumpkin

Vi skulle kunna spara 10000kr utan större problem, men väljer att spara ungefär hälften just nu.

• gbgumman

Det är sååååå olika och det skiljer sig stor mellan vad vi kna och vill. Förra året besämde vi oss för att spara framför att handla och då lyckades vi spara mellan 4000-11500kr i månaden och handla en del också. Nu är jag hemma med barn och nu lyckas vi spara mellan 1400-5500kr i månaden. MEn vi lägger alltid undan 1400 som inte någonsin ska konsumeras upp oavsett vad vi vill ha. Det ska vara vår trygghet. 1000kr till oss och 400 till barnen.

• havsfru

5.000-10.000. Vi sparar till en liten "trygghetsbuffert" och till renovering.

• bananglass

Cirka 5000:- per månad till oss vuxna och barnbidraget till sonen.

• EvilBetty

Runt två eller tre tusen just nu. Men då är jag arbetslös och tjänar knappt 4000 i månaden :/

• CarlHerman

Innan när vi hade två löner och bodde i lägenhet sparade vi över 10000kr per månad. Nu sparar vi kanske 3-4000kr. Skulle kunna spara mer om vi försökte.

• dellelgarin

ett par tusenlappar utöver amorteringen på huset. Håller på att renovera och "hitta rätt" i våran nya ekonomi.

• MajaLarsson

kanske ska tillägga att jag är ensamstående och studerande så därför kan jag inte spara så mycket som många andra

• Fidelis ad urnam

Vi sparar några tusen till resor, några tusen till vårt långsiktiga sparande och några tusen till en buffert vi lätt kommer åt.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • FiL81

Kan spara?

I nuläget sparar vi mycket mindre än vad vi skulle kunna spara...
    Men det beror pa att vi har valt att göra en del inköp (dator och bilverkstadsbesök bla) och resor (Alperna förra veckan och NY imorgon) som finansieras direkt med lönerna vilket innebär att det inte blir sa mycket över att lägga undan till sparkontot. Men from nästa manad far vi allt ta igen det uteblivna sparandet för de sista manaderna!

Om vi ville och ansträngde oss sa skulle vi egentligen kunna lägga undan en hel lön varje manad. Malet är husköp om nagot ar.

• therese

Vi har nyligen (erhm... 2,5 år sen, men ändå...) köpt hus och vi håller fortfarande på att komma underfund med alla utgifter.
    Vi amorterar 2000 varje månad på huset och det är det enda vi har råd att spara just nu.
    Vi har 2 bilar, stora transportkostnader då vi bor på landet och så renoverar vi löpande.
    Hade vi bott annorlunda, så att transportkostnaderna varit lägre, hade vi nog kunnat spara 2000-3000 till varje månad.
    Men det är märkligt, oavsett hur mkt mer man tjänar så har man alltid en massa månad kvar i slutet på pengarna!
    Vi är 2 vuxna heltidsarebtande med 2 barn som går på dagis.

• Pysseltokig

tillsammans med våra båda löner ca 35 000 kr per månad.

hoppas kunna fortsätta så ett tag till.

• stiletto

Vi är dåliga på att spara. Vi sparar individuellt, vi sparar alltså en summa som känns bra varje månad på varsitt sparkonto. Jag jobbar just nu som timvikarie och min inkomst varierar väldigt mycket men i genomsnitt ca 10 000/mån. Jag brukar spara mellan 1000-3000kr. De pengarna ska gå till semester och oväntade utgifter, typ tandläkare. Om vi har ett tydligt mål att spara till, ex större semesterresa kan vi spara ca 5000 per person och månad.

Men nu ska vi nog börja spara lite seriöst så vi har till kontantinsats på ett boende.

Svar på tråden Ungefär hur mycket pengar kan ni spara varje månad?