• Anonym (XXX)

Köpa till nära vän som fått missfall i v 12?

Min vän fick ett missfall nu idag och jag skulle vilja köpa något till henne/hon och hennes sambo nu i påsk. Självklart finns jag där för henne och lyssnar när som helst på dygnet hon behöver prata men jag skulle vilja ge dom något för att visa att vi verkligen tänker på dom och känner med dom... Har någon ett tips så tar jag tacksamt emot det.

• Svar på tråden Köpa till nära vän som fått missfall i v 12?
  • flowerLowa

ett fint omsorgsfullt valt eller kanske tillochmed egettillverkat kort tycker jag hade varit en lagom fin gest...

Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • tamate

hm, är dom kristna såkanske något mankan tända ett fint ljus för barnet i, typ en lykta eller en fin enkel ljusstake. det är det första jag kan komma att tänka på.

- det som inte dödar härdar!
  • Anonym

Svårt att ge en present kanske när det handlar om sorg, är min tanke...
    Själv hade jag inte velat få en present som sedan skulle påminna mig om att jag förlorat ett barn i magen.

Finnas till och lyssna är det bästa!

• Anonym (XXX)

Tack för era svar allihopa!
    Anonym: jo, det är lite därför jag tvekar på om det är rätt eller inte... Att jag finns där för henne vet hon om. Ville på något sätt understryka att vi verkligen tänker på dom men vågar inte riskera att det blir fel...

Anonym skrev 2008-03-17 22:41:15 följande:
    Svårt att ge en present kanske när det handlar om sorg, är min tanke... Själv hade jag inte velat få en present som sedan skulle påminna mig om att jag förlorat ett barn i magen. Finnas till och lyssna är det bästa!
  • Anonym

När min bästa kompis fick missfall köpte jag en stor påse godis och åkte dit.
    Vi åt godis och pratade hela natten.
    Det har hon efteråt talat om att hon uppskattade.
    Hennes man var då bortrest och hon kände sig ensam kanske ska tilläggas.

• Anonym

För ca 1,5 vecka sen fick jag missfall, Jag fick jättefina rosor. Detta uppskattade jag, men i första hand vill jag kunna prata och känna att någon lyssnar på mig när jag mår dåligt.  

• Anonym (XXX)

Tack snälla för era svar och för att ni delar med er av era upplevelser! Verkligen. Självklart finns jag där för henne så mycket som hon någonsin behöver mig. Kanske kan köpa ett stort påskägg med godis? Det försvinner ju och är inte något som kommer göra dem påminda om missfallet i efterhand eftersom det äts upp? Usch vad svårt det är... Det allra värsta är att vi väntar barn och var bara ett par veckor efter dem. Vi har glatts SÅ för att vänta tillsammans... Nu känner man sig helt hemsk för att vi har kvar vår bebis och inte dem... Hoppas innerligt att de snart blir gravida igen annars kommer det vara fruktansvärt för dem när vår bebis kommer... Åh vad jag lider med dem...

• Anonym

Du verkar vara en underbar vän, och även om det är jobbigt för din kompis, så hoppas jag att hon kan glädjas med dig så småningom.

• Anonym (XXX)

Tack. Vi hade att långt samtal idag och jag vet att hon är lika glad för vår skull,att vi har kvar vår bebis, som jag är ledsen över att de mist sitt. Jag hoppas att de snart orkar ta nya tag så att vi ändå kan följas åt igen. Jag hoppas så innerligt att hon kommer vara höggravid när vi får vårt barn, för någonstans tror jag att det skulle lindra deras sorg...

Jag tror att det ändå blir ett stort påskägg med godis till dem. Kommer bara säga att "vi tyckte att ni kunde behöva det nu." Jag hoppas att det blir bra... På något sätt vill jag verkligen understryka att vi tänker på dem och känner med dem... Hoppas det blir bra. Glad påsk på er alla underbara som tagit er tid att svara!

Anonym skrev 2008-03-18 23:13:46 följande:
    Du verkar vara en underbar vän, och även om det är jobbigt för din kompis, så hoppas jag att hon kan glädjas med dig så småningom.
  • Anonym

När jag fick missfall i v. 12 så skickade mina vänner blommor till oss. Jag blev så rörd att mina ögon tårades. Jag tror att vad som helst som visar att du tänker på dem uppskattas. Lycka till!

• Anonym (Vecka 13)

När jag fick missfall i vecka 13 för 7 mån sen fick jag massor av rosor  av killen och mina vänner. Vart säkert 60 rosor totalt,vi satt uppe hela natten jag,killen och våra närmaste och prata hela natten,dom trösta och fanns där när vi båda grät ruset av oss.

• Anonym

Jag har också haft 2 missfall. Jag tycker det låter så fint att du bryr dig så mycket om din vän och försöker ta hand om henne. Tro mig, det betyder hur mycket som helst. Personligen så skulle jag nog uppskatta att få något ganska "vanligt". En påse godis låter utmärkt! Jag hade kände mig väldigt "annorlunda" när jag fick mf, annorlunda som i något negativt, att jag kände mig utanför och "konstig", därför skulle jag uppskattat jättemycket om jag hade fått en helt "vanlig" present, så att jag kunde få känna mig "vanlig" igen... Om du förstår hur jag menar =)

• Anonym

När jag har fått mina 3 missfall så har sambon kommit hem med en godispåse! Hjälper faktiskt lite att få sitta o frossa lite!! Så köp godis du!!

• Anonym (fint)

Vilken gullig vän du är

Någon pryl hade jag inte velat få efter ett mf men en liten blomma eller något du vet att hon gillar att äta och dricka. Det ska ju inte va nåt stort för då kan det kännas jobbigt också, men du kommer nog på nåt.

• Anonym (XXX)

Tack alla underbara människor än en gång för att ni vill dela med er av er historia och ge mig tips om vad som kändes bra för er! Har fixat ett påskägg fullt med godis och knutit ett sidenband runt. De ska få det ikväll och jag hoppas att de uppskattar det. Känns skönt att ge dem någonting för att visa att vi bryr oss. Tack än en gång! Kram

• Anonym (fint)

Hon kommer bli jätteglad för att hon har en sån gullig vän tror jag berätta gärna hur det gick sen.

• Anonym (måste bara)

Måste bara få säga att du verkar vara en jättefin vän! Vet att det betyder jättemycket för dina vnner att du finns på detta sätt för dem (och din sambo också givetvis). Har själv haft flera missfall och kännt hur svårt många har att sträcka ut en hand när det som bäst behövs. Det betyder så oerhört mycket!

Lycka till med din blivande bebis!

• Anonym (måste bara)

Anonym (XXX) skrev 2008-03-18 21:46:18 följande:

Tack snälla för era svar och för att ni delar med er av era upplevelser! Verkligen. Självklart finns jag där för henne så mycket som hon någonsin behöver mig. Kanske kan köpa ett stort påskägg med godis? Det försvinner ju och är inte något som kommer göra dem påminda om missfallet i efterhand eftersom det äts upp? Usch vad svårt det är... Det allra värsta är att vi väntar barn och var bara ett par veckor efter dem. Vi har glatts SÅ för att vänta tillsammans... Nu känner man sig helt hemsk för att vi har kvar vår bebis och inte dem... Hoppas innerligt att de snart blir gravida igen annars kommer det vara fruktansvärt för dem när vår bebis kommer... Åh vad jag lider med dem...
    Vill också säga att det är så stort att du tänker på hur det kommer att bli för dem när er bebis föds. Bara att du tänker så kommer att göra det lättare för dem tror jag. Du har ju redan en förståelse för att det kanske kommer kännas jobbigt för dem, och det finns alltså en utmärkt ingång till samtal mellan er. Det värsta för mig när jag fick mina missfall var alla de som inte erkände min sorg. Ditt sätt att tänka öppnar för att mötas på lika villkor. Och du får inte glömma att du också får (och ska) vara glad över barnet du väntar, även om livet är orättvist ibland (inte för att jag tror att du inte är det, men du kanske förstår vad jag menar ).
Svar på tråden Köpa till nära vän som fått missfall i v 12?