• Vifsla

Vad gör man med en navelpiercing när man är gravid?

Min granne är piercad i naveln och nu har vi börjat prata om vad hon ska göra med den om hon blir gravid.
    Jag sa att det smartaste vore att ta ur den. För antagligen så kommer den att stå rakt ut när hon är som gravidast.
    Är det någon som har provat att vara gravid med piercingen i? Vad hände?

• Svar på tråden Vad gör man med en navelpiercing när man är gravid?
  • lia76

Jag har läst att man ej ska ha piercing i naveln vid graviditet.
    När magen blir större så töjs piercing grejen och smycket kan stötas bort från kroppen.

Tar man ut den tidigt i graviditeten lär den hinna läka ihop innan magen bli stor. Har hört att hålet kan stretcha och ge bristningar mm. Magen blir ju väldigt stor.
    Göra ett nytt hål efter graviditeten isåfall.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • LML

Jag va dum o försökte ha min kvar..... Man fastnar lättt o tröjan med den och d gör ruskigt ont. Dessutom har ja bara fått 2 bristningar och det ser ut som att det beror på piercingen. Va även tvungen att ta ett nytt hål efteråt i varje fall, då d gamla hade växt så långt ut.

Så ja rekomenderar att ta ut den på en gång.

• Agapi

De flesta tar la ut den. Vet flera som fått mycke bristningar från hålen. Sen vet jag oxå endel som lyckats ha kvar den hela graviditeten genom att byta till en lång stav i rellativt mjukplast.

• Vifsla

Whisperer: Ja vi pratade om alternativet att sätta i en stav istället. Det verkar ju mera rörligt.
    Grannen ville inte ta ur den eftersom hon haft den så länge. Kan tala om att hon inte är med barn än.

• Meus Veritas

Finns stav som är i mjukplast och mycket längre som man kan få hos dom som tar hål i naveln, ofta hos tatuerare oxå. Den kan man lätt ha hela grav även om naveln putar ut, men jag hade det inte, har inte haft i en stav i min navel på ett och ett halft år nu och hålet har ännu inte växt igen.

• Vifsla

Wilma84: Ahh ett hål som inte dragit ihop sej. Jag trodde att alla hålen läkte ihop ganska fort.

• Meus Veritas
    Vifsla skrev 2008-03-17 22:59:06 följande:
    Wilma84: Ahh ett hål som inte dragit ihop sej. Jag trodde att alla hålen läkte ihop ganska fort.
    Nä jag tog hål i navlem när jag var 17 tog ut den när jag var 22 och gravid så typ för förra sommaren tog jag ut den, har inget i o förra veckan när jag provade så gick det fortfarande, tror det beror på hur länge man haft den, det är ju lixom hud som växt i hålet så det är ju inget sår som kroppen tror att den måste läka
  • Vifsla

Wilma: nej det har slagit mej oxå. Beccs har ju haft sin väldigt länge och det dröjer antagligen tills hon blir gravid. Men då kan jag ju tala om för henne att jag stött på i alla fall en tjej som har sitt piercinghål kvar.

• luzorsus

ta ut den.
    Jag tog ut min tidigt och det blev inget ärr. En kompis hade kvar den längre och fick ett fulare mörkt ärr vid naveln.

• AnnaH

Jag har min kvar, men använder den inte varje dag. I vissa kläder är den inte bekväm nu när magen står ut ordentligt. Använder stav i ptfe-plast som jag satt vanliga kulor på.

Klickbar bild på naveln med och utan piercing i v 32. Ser rätt dumt ut nu när naveln är uttänjd och hålet ser ut att sitta långt ovanför.
    navel.jpg

v.34
  • apaqnirk

Jag hade kvar min till vecka 20 och ångrar mig nu.
    För min navel blev ful, det övre hålet blev uttöjt och är det är det än idag när sonen är 14 månader gammal. :/

• popcornplaya

Jag tog ut min för ett par år sen pga infektion och nu när jag är gravid har det töjt sig jättemycket och även kommit en liten bristning därifrån.

***V.23***
  • cassandra86

Jag har haft min ute skit länge men hålet har lixom töjts nu( v 26) Ser jätte knasigt ut.....ångrar att jag tog hål från första början. Tror att det kvittar om man har den i eller ej för hålet är ju där i af.....

• Mab

Tog också ur min tidigt, samma vecka som jag plussade, men hålen är helt konstiga. Är i v.22 och fasar för hur det kommer se ut sen.
    Men samtidigt hade jag väldigt kul med piercingen när jag hade den (Var först i kompisgänget med piercing och köpte massa snygga smycken.). Så det jämnar väl ut sig i slutet. Får ju ett barn, det kan väl vara värt två fula piercinghål.

Sommarbebis
  • Candykane

det finns ju gravidstavar i bioplast :)
    men det smartaste är att plocka ur den tidigt så att håret får växa igen ordentligt, annars finns det risk för att det liksom spricker upp och lämnar riktigt otrevliga ärr. Kom ihåg att rengöra hålet med piercingtvål undertiden det läker ihop ;)

Svar på tråden Vad gör man med en navelpiercing när man är gravid?