• Gargamella

Hur funkar det på Arlanda?

Ska flyga inrikes med 1-åring snart. Har inte flugit sen jag var liten. Hur gör man när man kommer till flygplatsen? Kan ingen bara rada upp till mig hur man går tillväga...? Och vad jag ska tänka på.
    Har ett utskrivet papper/e-ticket.
    Känns som en fånig fråga, men jag börjar bli nervös känner jag *pinsamt* och kan man lindra nervositeten är jag tacksam..

• Svar på tråden Hur funkar det på Arlanda?
  • Namnam

Du går till disken där din resa står på tv ex Sas oslo. visar pass och pappret färdigt

Om du har vagn ber du dem att checka in den, frågar vad dom säljer skyddspåsar (om du vill ha sådan) och går till inchecknig udda bagage

• annie29

flyger du med sas,inrikes,så ska man väl nu förtiden inte gå till nå incheckning,utan till en automat,och trycka in sina uppgifter där,och dra sitt kontokort som du har betalt med.

• iolanthe

När du kommer in till Arlanda så kollar du från vilken gate ditt plan far och var du ska checka in. Alla sas-inchekningar brukar vara på samma ställe, disk 70-90 ungefär, terminal 5. Så där är kön hur lång som helst, åtminstone på förmiddan, bra att vara ute i tid.

Jag har aldrik åkt inrikes, bara utrikes och då har vi aldrig fått det att funka att checka in vid automat även om det också ska vara möjligt. Men det finns personal som hjälper om man inte kan eller om det krånglar. Så var inte rädd för att flyga och känn dig absolut inte dum för en sån sak.

• Elli47

På Arlanda skall SAS-resenärer checka in i apparaterna som är uppställda i nedre hallen, det är inte så svårt och det brukar finnas någon personal i närheten som kan hjälpa till. Om du ska checka in bagage så tar du ut en tag i automaten och går sen till bagage drop-in. Tveka inte att fråga om du är osäker. Åk i god tid så slipper du stressa.

• Elli47

Om du flyger med annat bolag så checkar du in som vanligt vid en disk. Vilket flygbolag ska du åka med?

• Gargamella

Åhå vad många bra svar! Man tackar!

Jag ska flyga med SAS. Stod på deras hemsida att om man reser med "spädbarn" (barn under 2 år) utan egen stol (vilket jag gör) så ska man INTE checka in via automat utan kontakta personal.

Visa pass -behövs väl inte inrikes?

Jag reser endast med handbagage och sonen. Ingen vagn. Så det är väl skönt... Får bära honom el han får gå själv (bekvämt när de kan gå en bit själva faktiskt...)

OM jag nu skulle ha checkat in via automat... Vaddå dra kontokort? Jag betalade direkt via min banks hemsida, och från det kontot jag betalade från, har jag inget kort. Vad gör man då??? (Nyfiken!!!)

Hur långt innan avgång tror ni jag bör vara innanför dörren på Arlanda???

• AnnamedAochJ

har själv inte rest med bekräftad biljett med SAS men om det står på SAS hemsida att du inte ska checka in i automat är det nog så. När jag tidigare använt automat har jag inte dragit något kort utan använt bokningsnumret nrä jag checkat in.

ID handling ska man visa upp även vid inrikes resor numer, se lfvs hemsida www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____38022.asp

Hur långt innan avresa vet jag faktiskt inte, jag brukar försöka vara där 2 timmar innan, men då reser jag alltid utrikes och så kommer jag med tåg norrifrån så jag får anpassa mig till tågtiderna.

• Tant Green

Jag har bara knappat in bokningsnumret i automaten, inte kontokort. Men jag har för mig att man kan välja det när man bokar, om man vill använda kontokort eller bokningsnummer.

Incheckningen brukar väl stänga 30 minuter innan avgång när det är inrikes, men jag skulle nog satsa på att vara där 1 timme innan, om du ska gå till incheckningsdisken och inte till automaten.

• Elli47

Det beror på lite på när man flyger hur lång tid det tar med incheckning och säkerhetskontroll. Sist jag flög höll de på att bygga om säkerhetskontrollen och köerna ringlade sig ända ner till entrédörrarna! Men nu är den proppen tydligen åtgärdad. Då köade jag en timme totalt innan jag kom in i avgångshallen. Det kommer säkert att gå jättebra!!

• Gargamella

Man kommer alltså dit, går till disken där man checkar in och lämnar in bagage (det blir visst en väska att checka in iaf).

Bra.

*Sen går man till gaten eller vad det heter...?

*Jag ska flyga på fredag em, tror ni det är mkt folk?

*Säkerhetskontroll? Var/när?

*Får min sambo följa med till incheckningen eller hur långt?

Familjeliv = räddaren i nöden Här kan man fråga allt utan att skämmas alls (och lite då....)

• AnnamedAochJ

Fredagar brukar vara en stor resedag, sen är det ju långfredag oxå så jag skulle chansa på rätt mycket folk.

Precis som du sa börjar du med att gå till disken och checka in, och där blir du av med väskorna. Din man kan följa med dig fram till säkerhetskontrollen som du måste passera på vägen till gaten. De gånger jag har haft sällskap på Arlanda och jag har haft mycket tid på mig efter incheckning har jag valt att inte gå in till gaten direkt utan väntat med mitt sällskap så länge det går. Naturligtvis efter att ha kollat av om det är lång kö till säkerhetskontrollen. Känner man sig osäker är det naturligtvis bra om man går till gaten direkt efter incheckning. Glöm dock inte att jag inte rest inrikes på år och dar så jag är inte heeeelt säker på att det funkar lika men jag skulle väl tro det. Väl framme vid gaten finns det personal (iaf vid utrikes resor) som har hand om påstigningen och ibland börjar de ta på folk som sitter bak i planet, ibland börjar de med att släppa på de som reser med småbarn, men det meddelar de i högtalarna.

Det kommer säkert gå jätte bra för dig att resa! Lycka till och Glad Påsk!

• Gargamella

Nu
    Alexanders mum skrev 2008-03-20 07:30:35 följande:

Fredagar brukar vara en stor resedag, sen är det ju långfredag oxå så jag skulle chansa på rätt mycket folk. Precis som du sa börjar du med att gå till disken och checka in, och där blir du av med väskorna. Din man kan följa med dig fram till säkerhetskontrollen som du måste passera på vägen till gaten. De gånger jag har haft sällskap på Arlanda och jag har haft mycket tid på mig efter incheckning har jag valt att inte gå in till gaten direkt utan väntat med mitt sällskap så länge det går. Naturligtvis efter att ha kollat av om det är lång kö till säkerhetskontrollen. Känner man sig osäker är det naturligtvis bra om man går till gaten direkt efter incheckning. Glöm dock inte att jag inte rest inrikes på år och dar så jag är inte heeeelt säker på att det funkar lika men jag skulle väl tro det. Väl framme vid gaten finns det personal (iaf vid utrikes resor) som har hand om påstigningen och ibland börjar de ta på folk som sitter bak i planet, ibland börjar de med att släppa på de som reser med småbarn, men det meddelar de i högtalarna. Det kommer säkert gå jätte bra för dig att resa! Lycka till och Glad Påsk!
    Tack!!! Nu känns det mycket bättre!
  • Gargamella

Då undrar jag även...

Får jag ta med i handbagaget:

*Flaska med vällingpulver (så får de fixa vatten + värma på planet?)???

*Mellisbunke, typ Nestlés, om ni vet vad jag menar...?

• AnnamedAochJ

Pulver får du ha med dig, inga problem. Barnmat ska man få ha med sig men när jag hade fruktpure i typ "yoghurt förpackning" var de tveksamma en gång för att det inte låg i glasburk. En annan gång var det inga problem. Är själv mat allergiker och det är väldigt oklara regler kring vad som gäller, det verkar helt och hållet upp till kontrollanten. Det som blir svårt är ju om de vill att du ska smaka för yoghurt förpackningen kan du ju inte återförsluta.

• Gargamella

Det räcker med välling. Ska inte alls flyga långt. =)

Jag får väl ksta ner nån burk i väskan jag checkar in. =)

• AnnamedAochJ

Annars kan du ju prova, jag har aldrig fått slänga mina yoghurt förpackningar men jag tror inte man ska lita blint på att man får de med sig. Synd tycker jag, man bär ju på tillräkligt mycket vikt utan att behöva bära på glasburkar oxå...

Svar på tråden Hur funkar det på Arlanda?