• Vipps

söker dig som rest utomlands efter v.26!!

Hejsan!
    jag är gravid och har en resa bokad i maj till Turkiet jag kommer förmodligen vara i v.27 när vi åker och 28 när vi åker hem. Har bestämt mig för att åka så jag behöver inga förmaningar! Undrar lite hur du gjort med försäkring och så, sen vill jag så klart ha så mycket tips och råd som möjligt!
    Kram från Vipps

• Svar på tråden söker dig som rest utomlands efter v.26!!
  • asaA

Jag åkte i v. 31 till Grekland. Jag tog en tilläggsförsäkring som bla. täckte akutflyg hem. Kommer dock inte ihåg vad den hette. I övrigt så var allt som vilken semester som helst, stödstrumpor på flyget annars var det ingen skillnad........

• hotten

Nu finns det faktiskt ingen försäkring som ger bra skydd efter v 28, för både mamman å barnet. Det har tidigare funnits nån enstaka men även de har ändrat till v 28 nu.
    (detta har jag kollat upp för typ 6 mån sedan å efter det har jag även läst 2 olika undersökningar som säger samma sak, bland annat hade aftonbladet nått stort repotage om detta för några månader sen, så du kan kanske leta där?)

är du säker på att du skall flyga hem under tiden din försäkring gäller för det så är det inget speciellt.. men kolla upp vilken vecka du är i om du inte vet det...

• asaA

Har för mig att jag hade viator reseförsäkring, räcker tom v.34..........nordreseskydd finns det också en försäkring som heter och täcker fram till graviditets v. 34. Har dock inte läst det finstilta i försäkringarna (gjorde det då men nu kommer jag inte ihåg). Värt att kolla upp kanske??

• tvåsmå

Drick extra mkt vatten, ta med eget att äta och eget vatten (finns inte alltid så mkt att äta på flyget), stödstrumpor på.

• hotten

asa: som sagt det har funnits, men de som finns nu täcker inte allt TEX inte barnets vård utan bara mammans (å få förtidigt är det ju just barnets vård som kostar!)
    Fast om TS inte går över gränsen så har hon vad hon behöver i hemsförsäkrigen

• hotten

å andra sidan verkar hon ju skita i hur det är med försäkringar då hon bestämt sig för att åka, annars vet jag inte vad hon menar egentligen med att inga fömaningar osv??

• Vipps

Hej! Har kollat upp mina försäkringar och det finns inget som täcker efter v.28 precis som ni säger. som min förlossning är beräknad nu så skulle jag komma hem 4 dagar in i v.29 typiskt! jag kommer bli snuvad på min resa på 4 dgr! ska på ultraljud på tis hoppas datumet blir flyttat åt rätt håll. Annars måste jag noga tänka igenom hur jag kommer att göra. Känner mig jätteledsen över det här då jag har sett fram emot det i ett halvår. Min sambo har lovat att vi ska göra ngt annat skoj ist. det är klart att jag inte skiter i försäkringen.. det jag menar med förmaningar är att när jag frågat om sånt här förr blir jag bara atackerad ist för att få råd och tips, det är det som är lite tråkigt på fl:s sida istället för att stötta varandra så är det mycket påhopp tycker jag. tack allihopa som tipsat mig nu måste jag som sagt ta en rejäl funderare.
    Kram på er från vipps

• helmag

Jag hade tur och reste till turkiet när jag var i v. 28 och landade dan innan jag gick in i vecka 29.
    Kanon bra gick resan vi bodde på allinclusive så det fanns gott om mat att välja på och dricka hela dagarna. Flygningen är ju inte så lång så med stödstrumpor på var det ingen fara.

Jag kollade också det med försäkringarna och hade tur att vi hittade en resa som matchade i tid.

Ni kan inte omboka till tidigare vecka?
    Kolla om de inte kan flytta dim BF på pappret någon dag? Har du en bra barnmorska så kanske det går att ordna.

Lycka till

• Simonsmami

Jag vill bara berätta lite om mina erfarenheter. Jag, mamma och syster har en resa inbokad till New york i aug. Blev gravid och kommer vara i v 31 då vi skulle rest. Har kollat med alla tänkbara försäkringar men ingen täcker förlossning i USA efter v 28. Alltså kan vi inte resa. Tyvärr så bokade vi flygbiljett med travellink och ingen av deras flygbiljetter är ombokningsbara. Vi kan inte heller avboka biljetten trots avbeställningsskydd eftersom graviditet inte är en sjukdom och det krävs sjukdom för att avbeställingsskyddet ska gälla. Så nu har vi betalt 20000kr för flygbiljetter vi inte kan använda. Hoppas ngn av oss blir lite sjuk så man kan få ett läkarintyg och kan få tillbaka pengarna. Är riktigt besviken!

TS: kolla upp så du kan avboka din resa. Men hoppas UL gör så att graviditeten blir flyttad bakåt. Lycka till!

• tvåsmå

Har ngn kollat upp om försäkringar via AMEX eller Visa Gold eller Diners kan fungera?

• hotten

SIMONSMAMI: Nog kan ni väll ändra namn på biljetten mot en kostnad??? å sälja biljetten billigare så får ni ju en hel del tillbaka iallafall...
    eller så kanske du blir sjuk å kan faktiskt avboka...

TS: va bra att du tänker så, jag skulle aldrig rest utan försäkring, mycket kan hända snabbt, att man är frisk när man åker är ingen garanti att man är frisk 2 timmar senare...

• tvåsmå

Kollade med AMEX Gold Card, den försäkringen verkar gälla fram till 8 veckor kvar till beräknad förlossning. Vilket väl då betyder v32 som sista hemfärdsvecka?

• helmag

Simonsmami:
    Högt blodtryck sa våran reseförsäkring att det var ok att avboka för. Hoppas du kan skylla på det så ni får era pengar tillbaka.

• cloudberry79

Jag tror man kan få försäkringar för sig själv ganska långt, men inte för barnet, så då blir ju försäkringarna för en själv ganska så värdelösa, det värsta som kan hända är ju att barnet kommer för tidigt, då finns inga försäkringar som gäller barnets vård utomlands.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Cinnalinna

Jag hade ingen försäkring, men akte till Sverige i vecka 30 och tillbaka till Spanien i v.33.
    Det var inga problem och inget speciellt att tänka pa.

• tvåsmå

Nej för det mesta går det ju bra.. Själv har jag rest mellan Australien och Sverige i v 35, med en extra läkarundersökning innan och intyg... men OM ngt skulle hända kan det bli tufft och dyrt utan försäkring.

Cinnalinna skrev 2008-03-19 11:27:06 följande:
    Jag hade ingen försäkring, men akte till Sverige i vecka 30 och tillbaka till Spanien i v.33. Det var inga problem och inget speciellt att tänka pa.
  • ciamia

Jag åkte till Italien i v. 32, gick hur bra som helst!

• Simonsmami
    hotten skrev 2008-03-19 10:04:19 följande:
    SIMONSMAMI: Nog kan ni väll ändra namn på biljetten mot en kostnad??? å sälja biljetten billigare så får ni ju en hel del tillbaka iallafall...eller så kanske du blir sjuk å kan faktiskt avboka...
    Tyvärr går det inte att byta namn. Har ringt och tjatat på travellink för då kunde min lillasyrra åka med istället för mig. Men jag tror kanske att det har löst sig. Mamma som är barnmorska har pratat med en läkare på sitt jobb som skulle skriva ett läkarintyg på sjukdom. Hoppas vi får tillbaka pengarna iaf.
  • SaramedM
    Cinnalinna skrev 2008-03-19 11:27:06 följande:
    Jag hade ingen försäkring, men akte till Sverige i vecka 30 och tillbaka till Spanien i v.33. Det var inga problem och inget speciellt att tänka pa.
    Nej inte om det går bra!
    Hade barnet fötts hade hni fått betala ambulansflyg hem själva
Svar på tråden söker dig som rest utomlands efter v.26!!