• Älskarminabarn

Grannen har damm, men vill inte sätta upp staket.

Vi bor i ett villaområde inne i centrala Helsingborg och vår granne har en fiskdamm. Den är cirka 100 cm i diameter och hela 150 cm djup.
    Vi flyttade hit för ca ett år sedan och innan dess var det ett äldre par som bodde här. Det gamla huset fungerade som avgränsning mellan huset, men vi rev det och byggde ett nytt på ett annat ställe på tomten.
    Vi har planterat en häck och vi tycker dom ska sätta upp ett stängsel/staket mellan tomterna, men dom vägrar. Enligt lagen ska man inhägna sin tomt om man har damm/pool osv.
    Vi har tre små barn och jag vågar inte låta dom vara ute i trädgården ensamma .
    Vad kan man göra, vi vill ju inte bråka, men samtidigt är det inte vi som har en damm och därför vill inte vi betala för staketet också.

• Svar på tråden Grannen har damm, men vill inte sätta upp staket.
  • MeNoLike

Tjatigt att d einte vill sätta upp staket.. men om ni vil att era barn ska kunna vara ute utan att ni ska behöva vara oroliga så tycker jag att ni sätter upp staketet.Alltså endra betalar ni för staketet eller låter inte barnen vara ute.

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Älskarminabarn

Men varför ska inte våra grannar följa lagen som säger att om ...., ska man inhägna sin tomt?

• Mia83

Vad lagen säger är jag inte insatt i, men rent spontant kan jag väl tycka att den som har barn faktiskt är den som bör stå för kostnaden. Du vill skydda dina barn, och barnen är ditt ansvar.

• EvilBetty

Om det är lag på att de ska sätta upp staket eller stängsel så känns det ju tråkigt att ni kanske måste betala.
    Ni får väl ta och anmäla dem om de vägrar. Det handlar ju trots allt om era barn.

• Cavatine

Finns det ingen på kommunen ni kan kontakta? Det är klart att grannarna ska sätta upp staket!

• snuttan2

skulle själv inte orka tjafsa utan sätta upp ett staket själv så att jag vågar ha mina barn ute...
    sen kan man ju under tiden självklart föra ett samtal med grannen kanske kan dom gå med på att betala hälften....

• CarlHerman

Vi har pool och vad jag vet så säger inte lagen att man måste sätta upp staket runt hela tomten, varför skulle man det?? Man ska däremot ha staket runt poolen alt. duk/plåt över. Jag förstår att din granne inte vill betala staket kring hela tomten, det är han inte skyldig till. Exakt vad som gäller en damm vet jag inte, men staket runt tomten behöver han inte ha.

• Älskarminabarn

Vi har försökt att vi ska dela på kostnaden.
    Till saken hör att när vi planterade häcken visste vi inte att dom hade damm, för dom berättade det precis efterpå. Dammen ligger ca tre meter från tomtgränsen runt en hörna därför hade vi inte sett den innan.
    Sträckan det handlar om är ca 30 meter och kostar runt 15.000 kr att bygga! Så för oss är det inte bara att ta pengarna någonstans ifrån och bygga ett staket.

Svar på tråden Grannen har damm, men vill inte sätta upp staket.