• Niinis

Hur tar man bort / döljer hål i kakel????

vårt badrum har precis blivit renoverat, vi fick ett nytt badrumsskåp insatt men mannen hade borrat hål i kakeln.
    Nu vill vi byta till ett mindre skåp då detta skåp är sååå fult!! men hur döljer man hålen??? någon som kan det här med kakel??

• Svar på tråden Hur tar man bort / döljer hål i kakel????
  • modermadde

latex elle silicon.. kommer alldri ihåg vikket d ä.. men d köps på tub, finns i många olika färger i färghandeln

• Niinis
    modermadde skrev 2008-03-18 09:43:48 följande:
    latex elle silicon.. kommer alldri ihåg vikket d ä.. men d köps på tub, finns i många olika färger i färghandeln
    oj men finns det inte flera olika sorter? hur vet jag att jag tar rätt? hur pass bra täcker detta hålen??
  • 3 gossar

Hej!!

Visst funkar det med silikon, det är dessutom skydd mot fukt som annars gärna tränger sig in genom hål. Det är viktigt att få rejält skydd eftersom borrhålen gått igenom fuktskyddet under.
    Se till att få en färg, helst samma söm plattorna. Täcker det nya skåpet de gamla hålen så spelar det ingen större roll. Annars är det kanske inte helt fel att byta ut de plattor som är hål i, om ni har några kvar dvs...

• modermadde

vi har typ beiga plattor å där tog vi beigt silicon å d tänker man inte alls på

• Vän i nöden

Jag har själv samma problem var in på Panduro och jag har bestämt mig vör att köpa porslinsfärg och måla över silikonpluttarna med någon mer eller mindre konstfärdigt utformad blomma i en annan färg som matchar t ex handdukar o dyl. Visserligen skall porslinsfärgen egentligen härdas i ugn men om plattorna inte sitter så de kommer i direkt kontakt med vatten så tror eller hopas jag att det skall sitta ett tag ändå.

Sen hade de på Pandura också några blommor i vit massa som man kan klistra på plattor som kommer i direktkontakt med vatten. Dessa tänkte jag måla först och sedan härda dem i ugn innan jag klistrar på dem med för ändamålet avsett lim.

Lycka till!
    Från en olyckssyster som inte heller står ut med fula hål i väggarna

• Noname00

Det är bara ta sillikon i rätt färg finns lite olika eller transparent, det viktiga är att det är våtrumssillikon.

Svar på tråden Hur tar man bort / döljer hål i kakel????