• miliasmamma

Vad kostar det att ha katt?

Min katt som hittills har bott hos min mor kommer på grund av allergi att få flytta hem till mig. Har därför lite dumma frågor :)

Dels vad det kostar att ha katt? Det är en utekatt så någon kattsand behöver jag ju inte.
    Hur gör ni som har utekatter med mat under tiden ni jobbar? Ställer ni ut så att katten kan gå och dricka o äta eller får den vänta tills ni kommer hem?
    Dumma frågor kanske, men jag har inte så bra koll på hur det är att ha katt. :)

• Svar på tråden Vad kostar det att ha katt?
  • Sara Li

En fråga bara... med tanke på denna mening: "Det är en utekatt så någon kattsand behöver jag ju inte" - var har du tänkt att katten ska bajsa?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Paincake

Det kan vara bra att ha låda med kattsand till katten ändå, särskilt de första dagarna då hon ska vänja sig vid att bo hos er.

Jag brukar ge mina katter torrfoder morgon och kväll och låta vatten stå framme jämt.

Med försäkring, sand och mat kostar mina två ca 500 kr/månad, dvs 250 kr per katt.

• miliasmamma

Han har alltid bajsat ute, går aldrig på lådan hos mamma, fast det kan ju förändras.

Sara Li skrev 2008-03-18 09:48:22 följande:

En fråga bara... med tanke på denna mening: "Det är en utekatt så någon kattsand behöver jag ju inte" - var har du tänkt att katten ska bajsa?
  • NåFränt

Ha kattsand och låda ändå. Under den tiden den ska vänja sig. Och även sedan om den är inomhus en hel dag t ex, det har jag, för säkerhets skull bara egentligen, för den används ALDRIG! :)

Min katt får komma och gå som den vill, han springer in o ut hela tiden. På natten är han alltid inne också.

• miliasmamma

Okej, det var mindre än jag räknat med. Tack för svaret :)

Paincake skrev 2008-03-18 09:49:12 följande:
    Det kan vara bra att ha låda med kattsand till katten ändå, särskilt de första dagarna då hon ska vänja sig vid att bo hos er.Jag brukar ge mina katter torrfoder morgon och kväll och låta vatten stå framme jämt.Med försäkring, sand och mat kostar mina två ca 500 kr/månad, dvs 250 kr per katt.
  • zmulizjanzon

Vi har oxå en utekatt. Till henne har vi satt in en kattlucka så att hon själv får bestämma när hon vill gå ut/in. Det funkar kanon och man slipper bli irriterad när hon vill gå ut eller in nattetid

Jag tycker att det är lite svårt att säga vad det kostar exakt...hon går ju in under vårt matkonto - så kollen är inte hundra. Maskmedel, fästinghalsband och såna andra kostnader är ju inte hela tiden. Det är ju inte gratis men det är ju så himla mysigt med katten så det är som att handla till vem som helst i familjen tycker jag.

Lycka till!

• Sara Li
    miliasmamma skrev 2008-03-18 09:51:57 följande:
    Han har alltid bajsat ute, går aldrig på lådan hos mamma, fast det kan ju förändras.Sara Li skrev 2008-03-18 09:48:22 följande:
    Okej... som våra grannars katter då. I vårt trädgårdsland. Billigt och bra för grannarna. Jaja... detta hör ju inte till ämnet som du frågar om, men jag ber dig tänka efter lite mer innan du bestämmer dig för att släppa katten vind för våg och låta den bajsa varsomhelst. Det kan finnas folk som blir irriterade på det.
  • miliasmamma

Menar du att jag ska sätta koppel på katten och följa den vart den än går då? Jag tänker då inte stänga inne en katt på 11 år som är uppväxt med att kunna gå ut som han vill.

Sara Li skrev 2008-03-18 10:02:06 följande:

Okej... som våra grannars katter då. I vårt trädgårdsland. Billigt och bra för grannarna. Jaja... detta hör ju inte till ämnet som du frågar om, men jag ber dig tänka efter lite mer innan du bestämmer dig för att släppa katten vind för våg och låta den bajsa varsomhelst. Det kan finnas folk som blir irriterade på det.
  • Sara Li
    miliasmamma skrev 2008-03-18 10:18:49 följande:
    Menar du att jag ska sätta koppel på katten och följa den vart den än går då? Jag tänker då inte stänga inne en katt på 11 år som är uppväxt med att kunna gå ut som han vill.Sara Li skrev 2008-03-18 10:02:06 följande:
    Tja... det är ju koppeltvång så.

Men bli inte upprörd. Jag bara säger att risken är stor att folk blir irriterade om din katt bajsar i deras trädgård.
  • SystraMi

I vilket fall som helst så bör du ha katten inomhus iaf ett par veckor i början, då bör du ha låda. Sedan kan du ta ställning till om katten bör få gå ut eller inte. Ska själv så fort jag får lägenhet göra om min 12-åriga utekatt till innekatt

• miliasmamma

Vart har du hittat info om koppeltvång? Måste vara något jag missat, vill gärna se en källa på det. Vet att man måste ha uppsikt, men har aldrig hört något om koppeltvång på katter.

Upprörd? Nej det är jag inte :)

Sara Li skrev 2008-03-18 10:22:30 följande:

Tja... det är ju koppeltvång så.Men bli inte upprörd. Jag bara säger att risken är stor att folk blir irriterade om din katt bajsar i deras trädgård.
  • NåFränt

miliasmamma: Koppel? Det uppskattar inte katter.. Du måste ta ett snack med katten förstår du väl :) Visa den en plats ute som den får göra ifrån sig på.

• miliasmamma

Låda kommer jag att ha ändå, det jag menade från början var att jag troligtvis inte kommer att behöva betala för kattsanden. Inte för att det skulle ruinera mig om jag skulle behöva det heller. :)

Lycka till med att få katten till innekatt, min mor försökte senaste gången hon flyttade vilket inte gick alls, fast hon kanske inte var tillräckligt envis. Själv ser jag ingen större mening med att få honom till innekatt när jag bor på markplan :)

SystraMi skrev 2008-03-18 10:27:10 följande:
    I vilket fall som helst så bör du ha katten inomhus iaf ett par veckor i början, då bör du ha låda. Sedan kan du ta ställning till om katten bör få gå ut eller inte. Ska själv så fort jag får lägenhet göra om min 12-åriga utekatt till innekatt
  • ludenben

Men en katt som är 11 år är svårt att göra om till innekatt och bara gå ut i koppel. Den kommer inte att trivas. Jag gillar heller inte när man släpper ut katter på det sätter, vår är inne och gå i koppel men hennes är såpass gammal och har alltid vart ute. Hade vart rena djurplågeriet att ta in den och sen gå ut i koppel... Pappa har deras kopplad på deras uteplats. Den har lång löplina men utan för tomten kommer den aldrig. Om ts har hyfsat stor uteplats kanske det skulle funka om katten accepterar det, men annars inte.

Sara Li skrev 2008-03-18 10:22:30 följande:
    Tja... det är ju koppeltvång så.Men bli inte upprörd. Jag bara säger att risken är stor att folk blir irriterade om din katt bajsar i deras trädgård.
  • miliasmamma

Ahh, det är så det funkar alltså ;)

NåFränt skrev 2008-03-18 10:42:30 följande:
    miliasmamma: Koppel? Det uppskattar inte katter.. Du måste ta ett snack med katten förstår du väl :) Visa den en plats ute som den får göra ifrån sig på.
  • NåFränt

Japp! Bara att visa den grannens trädgård på en gång! :)

miliasmamma skrev 2008-03-18 10:45:06 följande:
    Ahh, det är så det funkar alltså ;)
  • SystraMi
    miliasmamma skrev 2008-03-18 10:44:27 följande:
    Låda kommer jag att ha ändå, det jag menade från början var att jag troligtvis inte kommer att behöva betala för kattsanden. Inte för att det skulle ruinera mig om jag skulle behöva det heller. :)Lycka till med att få katten till innekatt, min mor försökte senaste gången hon flyttade vilket inte gick alls, fast hon kanske inte var tillräckligt envis. Själv ser jag ingen större mening med att få honom till innekatt när jag bor på markplan :)
    Tack! Har gjort det med två andra katter, är säker på att det går bra. Felet man oftast gör är att man inte förser katten med tillräckligt med möjligheter till aktivitet och stimulans inomhus. Jag älskar att köpa klätterträd, aktivtetsbollar, tunnlar o.s.v. och leka med mina katter och då brukar de inte sakna utevistelsen når speciellt .
    Anledningen till att jag hellre vill ha innekatter är att jag är rädd att de ska råka ut för ngt när de är ute, bli överkörda, möta en djurplågare, bli förgiftade, attackerade av ett vilt djur... visst kan olyckor ske hemma med men då kan iaf ta med dem till veterinär, ligger de någonstans utomhus kanske jag inte hittar dem.
  • Suskiv
    miliasmamma skrev 2008-03-18 10:44:27 följande:
    Låda kommer jag att ha ändå, det jag menade från början var att jag troligtvis inte kommer att behöva betala för kattsanden. Inte för att det skulle ruinera mig om jag skulle behöva det heller. :)Lycka till med att få katten till innekatt, min mor försökte senaste gången hon flyttade vilket inte gick alls, fast hon kanske inte var tillräckligt envis. Själv ser jag ingen större mening med att få honom till innekatt när jag bor på markplan :)
    har du frågat dina grannar om vad de tycker om dina planer om att låta katten använda deras rabatter som toalett.

Jag kan ju bara svara för mig. Jag har innekatt för att inte störa mina grannar. mina grannar har utekatt. Vi får varje år sanera hela vår uteplats efter katterna. Det är inte trevligt.
Svar på tråden Vad kostar det att ha katt?