• Smultron ett

varför bleker inte blekmedel???

En tuff barnmatsfläck på en nästan helt ny tröja.

Jag tvättar vanligt. NIX
    Jag tvättar med förbehandling med Galltvål. NIX
    Jag tar koncentrerat vanish på fläcken. NIX

Ja men vafan tänker jag och köper BLEKMEDEL. för att bleka bort skiten. Men NIX ICKE NEJ! Fläcken andrar inte ens färg.

Nu har jag slängt tröjan åt h----te.

VARFÖR funkar inte ens blekmedel??? Det blekte ju inte alls..

Stööör mig!

• Svar på tråden varför bleker inte blekmedel???
  • morsa06

en fläck som är intvättad går inte bort med något.. jag har provat med klorin, funkar inte, galltvål, funkar inte.. jag har gett upp hoppet om att få barnas vita kläder vita igen

• jennie ellie

Remol från affären är 10 gånger bättre än klorin och förstör inte hellre tyget

• imsel

om man använt varmt vatten, så kan ju fläcken ha "grott in" eller vad man ska säga.

• Birgitta2

Klorin ska inte användas i vatten varmare än 40 grader. Över det så förstörs "enzymerna" som bleker. Och så får man kolla på ett ställe där det inte syns att man faktiskt kan använda klorin. Lite finare material tål inte klorin och gör dem sköra.

• morsa06
    Birgitta2 skrev 2008-03-18 10:04:27 följande:
    Klorin ska inte användas i vatten varmare än 40 grader. Över det så förstörs "enzymerna" som bleker. Och så får man kolla på ett ställe där det inte syns att man faktiskt kan använda klorin. Lite finare material tål inte klorin och gör dem sköra.
    tvättade en vanlig tröja i 40 grader med klorin, men fläcken försvann då inte?
  • Birgitta2
    morsa06 skrev 2008-03-18 10:22:13 följande:
    tvättade en vanlig tröja i 40 grader med klorin, men fläcken försvann då inte?
    Konstigt. Men den kan ha grott in sig i fibrerna. Jag brukar lägga plagget i 1 dl klorin och halvt fylld tvättvask ( i badrummet) och det brukade funka kanon.
  • morsa06
    Birgitta2 skrev 2008-03-18 10:26:33 följande:
    Konstigt. Men den kan ha grott in sig i fibrerna. Jag brukar lägga plagget i 1 dl klorin och halvt fylld tvättvask ( i badrummet) och det brukade funka kanon.
    ok, får testa det då!
  • Smultron ett

nu är et såhär att tröjan är/var randig grön och vit, breda ränder och ville bleka just fläcken på en vit rand

• skorpionen80

Jag brukar blötlägga i klorin någon timme. Men funkar inte bara klorin på bomullskläder?

• Birgitta2

Färgade kläder är kanske inte så listigt att lägga i blöt eftersom även färgerna bleks. Vita kläder kan man bleka... men vill man hålla kläderna fräscha så bör man inte ens använda tvättmedel med blekmedel.

Skorpionen: jag har blekt många kläder som inte är bomull och det har fungerat utmärkt. Men tunna gardiner, skira kläder etc skall man INTE bleka.

• Bong

Kanske en urbota dum fråga, men hur gör man när man bleker med klorin? I handfatet? Eller kan man ha det i maskinen? Dumt, jag vet, men, men...

• Zofye

Jisses, funkade inte ens vanish?? Jag fick bort ett intrampat blåbär från min vita vardagsrumsmatta med vanish!

• Smultron ett
    LAV0LINA skrev 2008-03-18 14:03:37 följande:
    Jisses, funkade inte ens vanish?? Jag fick bort ett intrampat blåbär från min vita vardagsrumsmatta med vanish!
    Nej. funkade inte det minsta
Svar på tråden varför bleker inte blekmedel???