• 2 eller 3

    Bälteskudde-från vilken ålder?

    Vår dotter blir 6 år nästa månad.Använder nu bältesstol till henne,men tänkte lillebror skulle ärva den om ca.  ett halvår.
    Är hon för liten för det?
    Hon är lång redan nu(125 cm) och väger 25 kg.

  • Svar på tråden Bälteskudde-från vilken ålder?
  • SchumiFerrari

    Tror nog att det är ok med en bälteskudde till tjejen.


    *Älskade Noa*
  • Barntillverkning pågår

    Vi har en bältesstol till vår 7,5-åring som är dryga 130cm, bältet sitter bättre om han har stol istället för enbart kudde...

  • Barntillverkning pågår

    Men ni ser väl själva hur bältet hamnar om ni enbart har kudde...

  • Suskiv

    Bälteskuddar har ju bältesdragare så längden har ingen betydelse. Däremot så har du inget sidoskydd på en bälteskudde och om hon somnar i bilen så hamnar bältet fel.

  • ludenben

    ska de inte sitta med bälteskudde till 136 cm... var inte det nya krav??

  • myskatt
    ludenben skrev 2008-03-18 10:38:12 följande:
    ska de inte sitta med bälteskudde till 136 cm... var inte det nya krav??
    Jo, men gärna till 12 år.

    Jag har köpt en till bältesstol.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Busbellan
    ludenben skrev 2008-03-18 10:38:12 följande:
    ska de inte sitta med bälteskudde till 136 cm... var inte det nya krav??
    Ja, det ska de, men det spelar ingen roll om de sitter i stol eller på kudde.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • ludenben

    ok.. min son är 5 år och han sitter på kudde. Vi har ingen egen bil och åker sällan då men den där bältesstol tror jag är bättre för de sitter stabilare känns det som. I vissa bilar tycker jag bältet kommer för högt upp.


    Nogula skrev 2008-03-18 10:45:33 följande:
    Ja, det ska de, men det spelar ingen roll om de sitter i stol eller på kudde.
  • Busbellan
    ludenben skrev 2008-03-18 10:47:16 följande:
    ok.. min son är 5 år och han sitter på kudde. Vi har ingen egen bil och åker sällan då men den där bältesstol tror jag är bättre för de sitter stabilare känns det som. I vissa bilar tycker jag bältet kommer för högt upp.
    Ja, håller med dig. Och somnar de så är det mycket skönare i en stol.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM

    Om hon får plats i stolen hade jag köpt en till
    Det är bättre skydd vid en olycka

  • ludenben

    ja hade vi haft egen bil hade vi satsat på stol hellre. De kan ju inte va bekvämt för nacken att somna i en kudde...


    Nogula skrev 2008-03-18 10:48:17 följande:
    Ja, håller med dig. Och somnar de så är det mycket skönare i en stol.
  • Miss Lau

    Vi har både kuddar och stolar till barnen (de är 6 och 7 år). Använder stolarna om vi ska åka långt och de riskerar somna i bilen, annars nöjer vi oss med kuddarna.

  • Joico

    En kudde räcker nog kanske, om hon inte somnar.. Kan ju bli lite jobbigt för nacken. Annars är det ju lag på bilstol till 135cm!

  • Miss Lau
    Joico skrev 2008-03-18 20:56:50 följande:
    Annars är det ju lag på bilstol till 135cm!
    Stämmer inte.

    Det som gäller enligt lagen är att barn under 7 år ska använda "särskild skyddsanordning", vilket bilkudde räknas som. Allt annat är rekomendationer vilket är något annat än lag.
  • Joico

    Med bilstol så menade jag bilbarnstol, bilkudde, bältesstol dvs. just "särskild skyddsanordning". Och lagen säger 135cm! Inget om ålder..

    Vad säger lagen?
    Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.

    Källa: www.ntf.se/konsument/barnibil/


    Miss Lau skrev 2008-03-18 21:30:23 följande:
    Stämmer inte. Det som gäller enligt lagen är att barn under 7 år ska använda "särskild skyddsanordning", vilket bilkudde räknas som. Allt annat är rekomendationer vilket är något annat än lag.
  • Miss Lau

    Oj, ber om ursäkt. Lagen ändrades visst 2007 och jag var tydligen inte tillräckligt uppdaterad.

    Fast eftersom du i ditt tidigare inlägg skrev att kudde kanske räcker men att det är lag på bilstol uppfattade jag inte att du menade samma sak med dessa båda.

  • Joico

    Okej det är svårt att benämna bilbarnstol, bilkudde, bältesstol med ett ord.. eller? "särskild skyddsanordning" kan man ju inte säga


    Miss Lau skrev 2008-03-18 21:53:59 följande:
    Oj, ber om ursäkt. Lagen ändrades visst 2007 och jag var tydligen inte tillräckligt uppdaterad.Fast eftersom du i ditt tidigare inlägg skrev att kudde kanske räcker men att det är lag på bilstol uppfattade jag inte att du menade samma sak med dessa båda.
  • Cocarola

    När vår tjej var 7 växte hon ur sin (Britax) bältesstol, det gick inte att höja den mer och kanterna på huvudstödet tryckte mot axlarna, då kopplade vi bort ryggdelen och använde endast bälteskudden. Lite synd, bältet satt bättre med hela bältesstolen, och det var bekvämare när hon sov.

Svar på tråden Bälteskudde-från vilken ålder?