• pony

Vad kan man göra...

Hej

Det är så här att mina bonusbarn som är 15 och 17 spelar ut sina bioföräldrar genom att bla när det inte passar hos den ena så åker de till nästa. Som att 15åringen fich inte som han ville här hos oss då ringde han till mamman och blev hämtad. Pappa mår dåligt här får dåligt samvete osv. Jag försökte prata med honom att prata med mamman om att inte bara åka hämta dem så fort de inte får som de vill, detta händer titt som tätt. Men han orkar inte bry sig säger han. Jag kanske har fel, de ska kanske få "sticka" så fort det går emot dem?

Har ni något tips eller gärna egen erfarenhet om sånt här så skriv gärna...
    Tack!

• Svar på tråden Vad kan man göra...
  • vargavarg

Jag tycker du har helt rätt. Ni vuxna borde göra upp i dessa lägen och låta tonåringarna få ta konsekvenserna av sitt handlande. Inte smita iväg så fort det blir motgång. Är mamman vettig att prata med så borde ni prata i genom detta med henne. Varför din man rycker på axlarna handlar kanske om dåligt samvete, rädsla för ev konflikt? Vad vet jag..? ofta kan en frånskild förälder känna att det är svårt att ta konflikter med barnen, dels pga dåligt samvete och dels för att man vill ha barnen så mycket som möjligt, man vill att barnen ska trivas helt enkelt när de väl är hos en. Tyvärr gör man dem ju ingen tjänst i längden. Det vet man säkert om, men det är svårare att handla när man är känslomässigt engagerad. Men om det är likande regler i båda familjerna så ger inte en flykt till andra familjen någon problemlösning för barnet för detsamma gäller där. Det är inte lönt. Och dessutom är det lättare för föräldrar att ta konflikt med barnen utan att känna det som att man sjunker i populäritetsgrader under den andra föräldern.

• Tezz72

Håller med föregående talare.....

• jeni

Håller oxå med föregående. Min bonus har försökt ibland, men blir genomskådad. En dag ringde hon till sin mamma, grät och det var hemskt synd om henne för hon hade missat bussen. Mamman skulle slänga sig i bilen och hämta henne. (Jag blev jättearg och ringde min man som skulle styra upp det. Allt vi kämpat för när det gäller tider och passa bussen kändes helt onödigt då.) Sen ringde mamman hit av nån anledning. Hon blev väldigt förvånad över att jag var hemma, för det hade vår kära tjej inte berättat. När jag förklarade läget för mamman visade det sig att hon stödjer oss helt och fullt och kom inte alls hit på stört. Vår tjej blev hemskt arg för hennes plan inte funkade. Men nu vet hon att vi faktiskt pratar med varann.-:)

Svar på tråden Vad kan man göra...