• mayamimaya

Heja Louise!!

Såg ni Louise på Tv4 idag?

Det var precis vad jag behövde höra idag, och kanske en hel del andra!

Det var en arg förälder som reagerae på Growing Peoples sida där de skriver att barn utvecklas bäst på dagis!

Louise svar var helt fantastiskt! Jag uppfattade som lite spydigt nästan.

Citat
    Det beror på vad man menar med utveckling, dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten.

Men hemma barnet slipper stressen och passa tider och en tidig separation. Har man en "normalt" duktig förälder så är det bra för barnet att vara hemma.

Sedan sa hon, baromsorgen är till för föräldrarna inte barnen.
    Något jag tycker alla glömmer.....att b. omsorg faktiskt är till för att föräldrar ska kunna försörja sig.

Jag är nu hemma med mina små, en på två år och min nyfödda snart tre veckor. Det har funnits stunder då jag funderat över mitt val, men ändå kommit fram till att det här är rätt för oss.

Det blir en tid då dagis blir nödvändigt tills dess ska vi njuta av den här tiden.

Skönt att höra Louise säga dessa ord idag!

• Svar på tråden Heja Louise!!
  • Mjao

Haha vad bra sagt!

Vi prioriterar också att vara hemma länge, hade vi trott att barnen hade det bättre på förskolan så hade vi använt kondom!!

Jag är så glad att vi har möjlighet att prioritera som vi gör så vi inte behöver lämna bort vår ettåring, för han är ju det finaste som finns och jag skulle aldrig anförtro honom åt någon utomstående!!

• mayamimaya

nu när jag har två barn så kan jag ju till viss del förstå att man väljer att lämna den äldsta på dagis ett par timmar. Särskilt om det har varit en del av barnets liv tidigare, plus att man får en lugn stund själv.
    Men jag tycker det vore sorgligt att lämna iväg min äldsta flicka nu bara för att jag vill ha lugn och ro med min bebis. vi ska få det att fungera.....

• Mjao

vi ska snart ha barn igen och självfallet så är storebror hemma med oss på dagarna. är övertygad om att det kommer bli tufft ibland med en nyfödd och en ettåring men hade vi inte trott att vi skulle fixa det så hade vi inte valt att skaffa ett barn till nu.
    för mig skulle det kännas jättemärkligt att lämna iväg pojken och sen gå hem ett par timmar och han fick inte följa med. Vi kommer fortsätta gå till öppna förskolan istället där vi kan umgås tillsammans men han får ändå chansen att leka med jämnåriga.

• Anna2006

Det stora blå - missade inslaget på tv men vad glad jag är att jag klickade mig in på just den här tråden. Har haft rå ångest sen jag läste den där artikeln.

♥ Matilda 18/4-06 och William 11/8-07 ♥
  • Tulibul

hej
    blev lite nyfiken vad ni hört och läst. har ni någon länk att ge?

har haft alla de äldre syskonen hemma när ett nytt tillskott kommit och ångrar aldrig det. det är underbart för alla att njuta av livet då man bara kan vara och inte ha tider att passa. tids nog brukar alla måsta anpassa sig till ett visst ekorrhjul så njut och låt alla få njuta så länge det varar

• adrenalin

jag missade det, men det var BRA sagt!!

När jag bestämde att vår dotter skulle vara hemma när hon skulle få en lillebror blev jag ifrågasatt av JÄTTEMÅNGA! Kände hela tiden att jag fick försvara mig, och det var extra jobbigt eftersom jag inte visste om jag gjorde rätt val.

"dom lär sig ju SÅ mycket på dagis!" och så massa tjaffs om att hon blir asocial av att va hemma med mig...

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Anna2006
    adrenalin skrev 2008-03-18 22:18:54 följande:
    jag missade det, men det var BRA sagt!!När jag bestämde att vår dotter skulle vara hemma när hon skulle få en lillebror blev jag ifrågasatt av JÄTTEMÅNGA! Kände hela tiden att jag fick försvara mig, och det var extra jobbigt eftersom jag inte visste om jag gjorde rätt val."dom lär sig ju SÅ mycket på dagis!" och så massa tjaffs om att hon blir asocial av att va hemma med mig...
    Precis så där säger folk till mig också. Då kommer ändå min äldsta vara 2 år och 4 månader när hon börjar på dagis - så hon är inte så gammal då heller.

Ibland så tror jag att de som måste sätta sina barn tidigt på dagis på något sätt måste försvara det för sig själva och där med "hoppa på" de som kan vara hemma längre med sina barn. Jag är övertygad om att om de skulle göra om föräldrapenningen så att alla kan vara hemma längre så skulle folk välja det.
    ♥ Matilda 2 år och William 7 månader ♥
  • Analoga
    mayamimaya skrev 2008-03-18 13:17:36 följande:
    Såg ni Louise på Tv4 idag?Det var precis vad jag behövde höra idag, och kanske en hel del andra!Det var en arg förälder som reagerae på Growing Peoples sida där de skriver att barn utvecklas bäst på dagis!Louise svar var helt fantastiskt! Jag uppfattade som lite spydigt nästan.CitatDet beror på vad man menar med utveckling, dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten.Men hemma barnet slipper stressen och passa tider och en tidig separation. Har man en "normalt" duktig förälder så är det bra för barnet att vara hemma.Sedan sa hon, baromsorgen är till för föräldrarna inte barnen.Något jag tycker alla glömmer.....att b. omsorg faktiskt är till för att föräldrar ska kunna försörja sig.Jag är nu hemma med mina små, en på två år och min nyfödda snart tre veckor. Det har funnits stunder då jag funderat över mitt val, men ändå kommit fram till att det här är rätt för oss.Det blir en tid då dagis blir nödvändigt tills dess ska vi njuta av den här tiden.Skönt att höra Louise säga dessa ord idag!
    Det håller jag inte med om. Jag är hemma så vår 3-åriga dotter kunde vara hemma om vi ville. Men Jag är helt övertygad om att dagis är bra och utvecklande. Vår dotter älskar sitt dagis och sina kompisar där. hon har utvecklats enormt sedan hon började där. Så för vår skull är dagis till för vår dotters skull inte för vår.

Ska man hålla en 3-åring hemma som exempelvis har ett litet syskon så krävs det mkt tålamod av föräldern - och ORK!
  • tamate
    Analoga skrev 2008-03-19 10:57:38 följande:
    Det håller jag inte med om. Jag är hemma så vår 3-åriga dotter kunde vara hemma om vi ville. Men Jag är helt övertygad om att dagis är bra och utvecklande. Vår dotter älskar sitt dagis och sina kompisar där. hon har utvecklats enormt sedan hon började där. Så för vår skull är dagis till för vår dotters skull inte för vår.Ska man hålla en 3-åring hemma som exempelvis har ett litet syskon så krävs det mkt tålamod av föräldern - och ORK!
    håller med dig. På vårt dagis är dom max 15 barn men än så länge har jag inte kommit dit och dom varit fulltaliga utan är runt en 8-10 ungar tror jag. Jag tycker dom är jätte bra där och gumman älskar sitt dagis ocha tt kunna lecka fritt med andra ungar vilket hon inte har chansen med oss då vi inte har så många vänner somhar barn. Hon börjad på dgis redan vid 1 årsålder men det hade med att vi båda var tvungna att jobba då men nu går jag arbetslös och hun ska snart bli 2 och hon är fortfarande pådagis fast bara sina 15 h och dom har jag lagt när det är som mest med ungar och aktiviteter och hon ställer sig raktupp i sängen på morgonen när jag nämner att hon ska p dagis. hon kan ibland tycka det är tråkigt här hemma och då tar hon på kor och jacka och ska åka på dagis =)
    jag var lite orolig i början hur det skulle vara men har själv varken varit ett dagisbarn eller dagmammebarn och dom enda barn jag träffade var valpköpare som kom ibland till oss och jag känner att jag har lite jobbigt med den sociala biten och tror det skulle varit bättre om jaghaft möjligheten att vara på dagis eller dagmamma när jagvar yngre så jag fått umgås med samma barn och skapa relationer.

eftersom jag intehar någon direkt barnerfarenhet så har jag frågat mycket på dagis om både lekar och hur man tar hand om barn och dom har ju jättemycket erfarenheter och är som ett helt bibliotek med kunskap =)

Sedan anser jag att det är bra för barnen att föräldrarna får time off från barnen så domhar mer tålamod när man väl umgås. Känner själv när gumman är sjuk eller dagis ör stängt och vi går uppe i varandra länge så blir vi båda lite knäpp på varandra =) mend et är juinte så konstigt för det blir man ju om man umgås med en person jättemycket. Jag älskar min gubbe men om han gått här hemma med mig i flera år så hade jag nog tillslut smält till honom med brödkaveln =)

Folk får göra som dom vill och besluta efter sin egen situation ochjag tycker det är synd när både dom som är för dagis smutskastar dom som är emot viceversa för man vet inte förren man har gått i den andres skor varför dom gör dom val dom gör =)
    - det som inte dödar härdar!
  • tamate

analoga: nu skrev jag inte inlägget som riktat mot dig hoppas jag du förstår utan inledningen var att jag höll med dig i ditt tänkande =)

- det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Heja Louise!!