• True

Olidliga "hugg" i njuren - vad kan det vara?

För ca en vecka sedan fick jag kraftiga "hugg" på höger sida av ryggen, i höjd med njuren. Värken strålade även fram emot magen. Jag hade så olidligt ont att jag fick åka till akuten.

Till en början var jag självklart LIVRÄDD att det hänt något med lilla bebisen - var i vecka 20. Genom UL konstaterades dock att allt såg okej ut.

Smärtan tilltog dock och fortsatte. Det var precis som om någon gång på gång högg mig i ryggen. Det gjorde så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag blev inlangd på sjukhuset och läkarna tog en massa prover samt gjorde UL på gallblåsan, njurarna, levern, blindtarmen - utan att se att något stod fel till.
    Jag blev kvar på sjukhuset i 4 nätter och det kunde inte konstateras vad det onda berodde på.

Jag är sjukskriven denna vecka och har fått smärtstillande att ta om huggen återkommer. Jag känner mig dock betydligt bättre nu, huggen känns inte lika starkt och jag klarar mig på alvedon. Men självklart undrar jag ju vad det kan vara som hände!

Är det någon som har varit med om samma eller liknande?
    Eller har någon en teori om vad det kan ha varit?

• Svar på tråden Olidliga "hugg" i njuren - vad kan det vara?
  • Hannanan

När jag var i v 21-22 kände jag liknande, det var livmodern som stasade ena urinledaren. Då såg läkaren genom ultraljud att den ledaren var vidgad från njuren ner till livmoderns kant. Jag hade problem till och från i 1,5 vecka, sedan gick det över av sig självt när livmodern växte.

• True

Gick det över helt sedan?
    Min skräck är att det här ska hänga kvar tills lilla bebisen kikar fram... positivt är ju dock att det har blivit bättre än när jag låg inlagd på sjukhuset!

• MamaKlara

Hej. Har haft liknande symptom med kraftiga hugg och smärtor på höger sida av rygg/mage. Detta var dock innan jag blev gravid. Åkt in akut 3 ggr för detta men inte har de hittat ngt.
    Har fått reda på nu i efterhand att jag har gallsten och att detta var gallstensanfall...
    Kolla upp om du kanske har lite gallsten.
    Hoppas du finner ut det till slut.
    Lycka till!

• Hannanan

Ja det gick över helt. Om det inte går över av sig självt kan de sätta in en liten kateter från njuren till blåsan så att det inte blir stas, förutsatt att det är det som är problemet.
    Under "anfallen" hjälpte det om jag lutade mig framåt eller åt sidan som inte gjorde ont.

Svar på tråden Olidliga "hugg" i njuren - vad kan det vara?