• mariahammarberg

När ger man påskägg, skärtors...

..långfredag, påskafton eller inte alls?

vet att jag alltid fik när jag var liten av mina föräldrar men kommer inte ihåg på vilken dag. Tänkte göra ett nyttigt ägg till dottern som bara är 1år. Bara för kul. En Pixibok, en frukt(ska öppnas till mellanmålet den dagen vi ger det) samt en sedel som stoppas i spargrisen mha mamma/pappa.

• Svar på tråden När ger man påskägg, skärtors...
  • Alle

På påskafton är det. Det är på skärtorsdagen som man går påskkärring,

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Jen 82

Vi ger på påskafton, nu är det ju mest nån sak och så i och något gott (2 och 3 år) men om några år så är det ju godis som gäller och då passar lördagen bäst, vi kör med lördagsgodis.

• pucken

jag får alltid mitt påskägg på påskäggsonsdagen en dag jag uppfann när jag var gravid och så sugen på godis att jag inte kunde vänta till påskafton

• Smuliz
    Svar på #1
    Va? Här går man alltid påskakärring på självaste påskafton. Har jag missat nåt?
  • mariahammarberg
    pucken skrev 2008-03-18 14:16:15 följande:
    jag får alltid mitt påskägg på påskäggsonsdagen en dag jag uppfann när jag var gravid och så sugen på godis att jag inte kunde vänta till påskafton
    Ja, men är man inte gravid kan man ju inte få på onsdagen.
    Däremot om du skulle vara gravid igen, kan du ju kräva TVÅ - påskäggs ondsagen SAMT påskafton!
  • Alle
    Smuliz skrev 2008-03-18 14:17:37 följande:
    Svar på #1Va? Här går man alltid påskakärring på självaste påskafton. Har jag missat nåt?
    Man går ju påskkärring den dag de far till Blåkulla, vilket de gör på Skärtorsdagen.
  • Queen70

Japp, det har du minsann gjort. På Skärtorsdagen går man påskkärring eftersom det är den dagen häxorna far till blåkulla. Påskägg får man på påskafton då påskharen kommer med dem. :)
    Traditioner ska man hålla på. Men nuförtiden då de flesta jobbar på skärtorsdagen kan det ju va svårt att få till det.

Svar på #1Va? Här går man alltid påskakärring på självaste påskafton. Har jag missat nåt?
  • JagL8
    Jag har också för mig att man går påskkärring på påskafton. Kommer det några hit tidigare så får dom vara utan godis.
  • annca

Minns att vi gick påskgumma på påskafton, men det *borde* ju vara på skärtordagen
    Och tuppen värper påskägg natten till påskafton!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Queen70

Fast de kommer faktiskt på rätt dag om de kommer på skärtorsdagen. Borde va lätt att kolla på internet. De som kommer till mig på påskafton får inget, och inte heller om de inte är utklädda.
    Så hemsk är jag :)

JagL8 skrev 2008-03-18 14:24:52 följande:
    Jag har också för mig att man går påskkärring på påskafton. Kommer det några hit tidigare så får dom vara utan godis.
  • Smuliz

Haha ja det har ja då verkligen missat, ja å alla i samhället här och där jag är uppvuxen.

Det är/har alltid varit påskafton vi/barnen klätt ut oss och knackat dörr. Skumt. Kanske är olika vart man bor då? Har aldrig kommit nåra barn hit förutom på lördan heller. Det kryllar verkligen av påskgummor å gubbar på påskafton förmiddan

Aja där ser man.

• Smuliz

Det är/har alltid varit påskafton vi/barnen klätt ut oss och knackat dörr.

Mena såklart vi=då vi var barn. Klär inte ut oss nu ju

• Saltlakrits

På påskafton ger vi påskägg.

På skärtorsdagen klär de ut sig till påskkärringar
    Hela dagis består av ett gäng ursöta påskkärringar på skärtorsdagen

Så gör vi

Mamma till tre underbara barn!
  • Alle

Skärtorsdag är det som gäller här, både jag och min sambo är uppvuxna med det.

Svar på tråden När ger man påskägg, skärtors...