• Svart ros

Använder du duntäcke/dunkuddar/dunjacka?

Och vet du hur fjädrarna "framställs"?
    Här nedan kommer en text hämtad från Djurens rätt och jag skulle gärna vilja veta era åsikter om detta. Bryr du dig?

"En stor del av dunet, uppskattningsvis 50 procent, kommer från gäss och ankor om plockats levande, vilket är mycket smärtsamt. Det är bara vattenlevande fåglar som har det attraktiva dunet. Bara för att fylla en kudde krävs det att ca 6 gäss plockas. De största producenterna av gåsdun från levande fåglar är Ungern, Kina och Polen.
    En film som djurskyddsorganisationen Beauty Without Cruelty gjort på en ungersk fågelfarm visar hur gässen lyfts i huvudet och hur benen knyts ihop innan alla fjädrar slits bort. De plockas alltså obedövade och gör naturligtvis allt för att komma loss. Plockningen sker på ackord, vilket gör att fåglarna skadas ytterligare - ibland går ben och vingar av. Från det att gässen är 8 veckor plockas de ca 3-5 gånger innan de slaktas. En del blir under sina sista 2-3 veckor dessutom tvångsmatade, för att deras sjukligt förstorade lever ska kunna användas till gåsleverpastej.

De stora slakterierna i Sverige tar inte tillvara fjädrarna. Fjädrar till dammvippor, möbelstoppning etc importerar vi därför - främst från Asien och troligten främst från slaktade hönor och kalkoner. Påskfjädrar kan komma från israeliska gäss. Uppfödningen i de flesta länder är mycket intensiv. Fåglarna skadas lätt, de blir sjuka och stressade i de trånga och onaturliga miljöerna. Miljön provocerar fram hackning och djuren stympas: näbbar och sporrar, dvs extraklor på benen, tas bort på smärtsamma sätt. Fågelslakten är generellt mycket mekaniserad och bedövning, där sådan används, har inte alltid effekt.

Dun kan plockas från fåglarnas bon - utan att fåglarna dödas, men med risk för att äggen skadas. De fjädrar som plockas är bröstdun som ejderhonan ryckt av sig för att skydda sina ägg. Andra viltlevande fåglar, påfåglar, svanar och viltlevande strutsfåglar, skjuts vanligen för sina fjädrars skull. Strutsfjädrar kommer troligtvis från de allt vanligare strutsfarmerna, där djuren föds upp till slakt. Fjädrar kan även sågas av eller dras ut från den levande fågeln."

• Svar på tråden Använder du duntäcke/dunkuddar/dunjacka?
  • emcjoh

Nej, vi har aldrig gjort det, har astma i fam. o. tål inte fjädrar o. dun i varken kläder el. sängkläder.

Lika bra efter vad som står i ts

• Emmen

Köpte avlånga cylinderformade kuddar på IKEA och upptäckte först senare att de var fyllda med dun. Tänkte inte på det. Klantigt.

• AyaRan

yes.
    jag har dunjacka (det enda som jag faktiskt känner mig _riktigt varm_ i), överväger en täckkjol med dunfjädrar från Canadian goose och så har jag duntäcke och dunkudde till lilla bebisen, eftersom materialet andas och han blir lagom varm. testade fiber innan, funkade inte.

• ploppviola

Isch!
    Ska byta ut vårt dun.

Jacob Isac Pontus:mina skatter
  • FrökenChockrosa

Men att byta ut ditt dun hjälper ju inte, de fåglarna är ju redan plockade. Är det bättre att då behöva köpa allt nytt och belasta miljön med den förstörelsen som blir av att framställa det syntetiska materialet?

Att köpa annat än dun när man ska inhandla nytt är jag helt med på men att byta ut befintliga fullt dugliga saker för att det är moraliskt förkastligt köper jag tyvärr inte.

• Svart ros

Men sålänge vi köper det så kommer det ju tillverkas. Kan man bojkotta det så är det ju det bästa då tillverkarna ser att efterfrågan minskar. Jag vill inte medverka till deras plågeri iaf och tänker inte finansiera i det oavsett om djuret redan är dött.

FrökenChockrosa skrev 2008-03-18 19:23:15 följande:
    Men att byta ut ditt dun hjälper ju inte, de fåglarna är ju redan plockade. Är det bättre att då behöva köpa allt nytt och belasta miljön med den förstörelsen som blir av att framställa det syntetiska materialet?Att köpa annat än dun när man ska inhandla nytt är jag helt med på men att byta ut befintliga fullt dugliga saker för att det är moraliskt förkastligt köper jag tyvärr inte.
  • FrökenChockrosa

Du har så rätt så länge det finns en efterfrågan så ser man ju som tillverkare till att det finns tillgång.

Det jag menade var att om man redan HAR produkter med dun så är det ju mer miljövänligt och ekonomiskt att behålla dem än att köpa nya bara för att ta ställning mot dun.

Däremot kan man ju tänka ett steg extra nästa gång man ska köpa något nytt som ex. jacka, täcke eller kuddar som innehåller dun så man inte stödjer den industrin.

• Svart ros

Håller med dig också på den punkten. Äger själv en dunkudde sedan långt tillbaka och det tar emot väldigt mycket att ha den, men som du säger ur miljösynpunkt är det bättre att behålla än slänga iväg. Att köpa nytt däremot bör man köpa det djurvänliga alternativet.

FrökenChockrosa skrev 2008-03-18 19:34:06 följande:
    Du har så rätt så länge det finns en efterfrågan så ser man ju som tillverkare till att det finns tillgång.Det jag menade var att om man redan HAR produkter med dun så är det ju mer miljövänligt och ekonomiskt att behålla dem än att köpa nya bara för att ta ställning mot dun.Däremot kan man ju tänka ett steg extra nästa gång man ska köpa något nytt som ex. jacka, täcke eller kuddar som innehåller dun så man inte stödjer den industrin.
Svar på tråden Använder du duntäcke/dunkuddar/dunjacka?