• PLU

Tips på resa till Italien!

Vill i maj åka till någon härlig plats i Italien.
    Det skall vara lite mysigt, cafeér, resauranger, lite shopping. Trevligt hotell, trevlig folk. Lugnt och lite romantiskt typ, som jag fått för mig Italien är
    Det är jag och min sambo och våran 1åringa tjej.
    Hoppas någon har några bra tips.

• Svar på tråden Tips på resa till Italien!
  • Joma

Hej!

Jag älskar Toscana och kan verkligen rekommendera Florens eller någon av de mindre orterna i Toscana!

Rom är också helt suveränt och upplevs inte alls som en storstad! Min favorit huvudstad alla kategorier! Man kan lätt promenera till sevärdigheter och det finns gott om mysiga restauranger och cafeer!

Jag skulle personligen hoppa Venedig som är riktigt smutsigt och inte alls lika romantiskt som man kan få för sig.

Hoppas att ni hittar nåt mysigt!

• EllBee

Jag kan varmt rekommendera Caorle, ska dit för andra gången i sommar. Vår minstig är 1½.

Det är jättemysigt med trånga gränder, vackra byggnader och gamla stan är bilfri. Det finns två sandstränder att välja mellan som båda är långgrunda. Mataffärerna har ett bra utbud och det är ok att ta med barnvagn på de restauranger vi varit på. Maten är underbart god och glassen likaså.
    Caorle ligger längs Adriakusten så det är inte så lång resa dit heller.

• Pettsson82

Cefalú på Sicilien är också fint, mysigt och rätt lugnt!

• Tjoflöjt

Sorrento! Fantastiskt fin liten stad (lite dolce vita över den) samt massor att se i närheten (Capri; Neapel och Pompeji).

• mebba

Garda är helt magiskt!! Rekomenderas stark! Hur lugnt och romantiskt som helst!

• Vera 74

Jag älskar visserligen Venedig...

MEN kan annars varmt rekomendera Sestri Levante med hela dess kust. Står helt still i huvudet vad platserna där runt omkring ligger - men kan återkomma om du är intresserad.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Julia66

Har precis kommit hem från en 9 dagars resa till Gardasjön och Venedig! Vi bodde första fyra dagarna i Padenghe som ligger på den sydvästra sidan av Gardasjön. Där var det lugnt och verkligen jättevackert! Vi hyrde bil och åkte runt och tittade på landskapet och de gamla städerna runt sjön och det funkade kanonbra med vår lille, som snart fyller 1 år. Men det är DYRT överallt!!
    Venedig var vackert, men kanske inte så lämplig stad att ha med sig barnvagn i då det är mycket broar med trappor i båda ändarna.

• Cece2

* Sorrento - underbart fint och då kan ni ju sola och bada också...

* Gardasjön är fint, dvs innan turisterna kommer..men i maj borde det vara bra

* Como, vid Comosjön är min personliga favorit...kan kombineras med Milano

• mormor 1965

Rekommenderar också Caorle på Adriakusten. Trevligt för både barn och vuxen Var själv där med sambon för några åren, utan barn, och återvänder i år igen. Där finns mycket barnvänliga stränder och lagom mycket familjer. Underbar gammal stadsdel. Vi reste med Sembo och bodde på Villagio Hemmingway, kanonhotell.

• mormor 1965
    Tjoflöjt skrev 2008-03-29 17:21:01 följande:
    Sorrento! Fantastiskt fin liten stad (lite dolce vita över den) samt massor att se i närheten (Capri; Neapel och Pompeji).
    Sorrento är fint, men kanske inte riktigt för barnfamiljer...
Svar på tråden Tips på resa till Italien!