Hur klär man en påskgubbe?
Flickor klär man ju lätt i förkläde och huckle, men hur klär man en pojk till en påskgubbe?
Flickor klär man ju lätt i förkläde och huckle, men hur klär man en pojk till en påskgubbe?
En till som undrar....
Puffar för jag vill med veta!
mustach (eller hur det nu stavas) hatt å töntiga gubbkläder....mer vet jag inte...hoppas att ni får många svar
När jag var liten, så hade vi alltid en liten kille med. Men det var ganska enkelt: Han ville vara påskkärring
Som svar på din fråga: Kanske lite "gammaldags" kläder? Hatt? Käpp (som han också kan flyga till Blåkulla på)? Fräknar?
Min lilla påskgubbe ska ha vit kråsskjorta, bruna byxor, hatt med fjäder och målad mustasch med krusidull!
Oskar lär bli galen om jag ska försöka måla mustasch på honom
I Sthlm där jag bor är barnen utklädda till påskkärringar på skärtorsdagen. Det var ju den dagen häxorna åkte till blåkulla. Påskgubbar har jag aldrig hört talas om, jag kände inte till den traditionen, var i Sverige är den vanlig?
images.google.se/images&q=p%C3%A5skgubbe&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
tyckte påsk gubbar såg ut som vandrande fågelskrämmor men utan halm när jag var liten *s*
Jag bor i Stockholm, och visst förekom det påskgubbar
När jag läst andras beskrivningar av påskgubbe, så kan jag sammanfatta det såhär: Tänk Charlie Chaplin med fräknar.
Googlesökningen visade ju många påskkärringar, men också påskgubbar. Tydligen ska de se ut som små luffare?
Är tanken att de är trollgubbar, eller är det ngn annan idé?
Intressant om ngn vet mer om traditionen.
Tecken: Ok, jag har väl mest koll på mina egna kompisar, på nätet får man lära sig mera...
Mina söner när dom var mindre hade alltid hatt, målad mustasch, stora byxor och skjorta, kanske en väst Som en liten gubbe.
Tecken: nu fick jag en bild av en "ful" gubbe på näthinnan