• Två stjärnor

Köpt Modifast, men färdigpizza nästan lika många kalorier ?

Hej, alltså behöver svar från någon som vet! Jag har köpt Modifast och tänkte byta ut lite mål mm, för att få en rivstart viktmässigt! Ett paket innehåller 220 kalorier. Såg nu på en liten färdigpizza med fullkornsdeg att den innehåller 300 kalorier - VA? Varför plåga sig med pulver från apoteket! Vissa får ju rådet från dietister att gå på Modifast flera månader för extrem övervikt, men innehåller inte en stor mängd livsmedel mindre kalorier?

Någon som har en teori!

• Svar på tråden Köpt Modifast, men färdigpizza nästan lika många kalorier ?
  • kramgrisen

är väl mättatfett och sånt thohejsan i pizzan.. är ju itne det i det andra blasket..=/

• Lost in universe

För att det är mer näring i dessa pulverdieter än i en pizza. De får ju bara äta ett visst antal kcal om dagen, säg 500 ca och då kan du bara äta knappt 2 pizzor om du väljer det istället. Dessa pulverdieter är ju tillsatta så du får rätt mängd näring varje dag.

• Paincake

Men har du inte kollat fel? Att det är 220 kcal per portion i modifasten, medan det är 300 kcal/100 g i pizzan?

• Två stjärnor

100 gram pizza är 220 kalorier och pizzan är på 145 g.

• Två stjärnor

Men det är ju kalorier som räknas! En stor fet kycklingsallad då? Hur många kalorier kan det vara? Inget fleromättat fett! Varför ska man äta Modifast, fattar inte!

Jag hade gissat att ett paket Modifast skulle innhålla 60 kalorier , det hade ju varit mer förståligt!

kramgrisen skrev 2008-03-18 16:21:46 följande:
    är väl mättatfett och sånt thohejsan i pizzan.. är ju itne det i det andra blasket..=/
  • Lost in universe

Varför? Jag förklarade just det ovan. Hur mycket näring är det i en och en halv pizza tror du, på en dag?

• Krabbolina

om man äter en billy panpizza original fullkorn så har den 250 kcal per 100 g.
    På en hel pizza blir det nästan 500 kcal, en pizza väger 170 g.
    Så jag tror att du har läst galet på förpackningen.

Med en portion Modifast choklad får du i dej 220 kcal.
    100g modifast pulver ger 400 kcal.
    På en dag ska du dricka fyra påsar modifast vilket ger dej ett intag på 880 kcal. Nästan 2 panpizzor med fullkornsbotten.

• Två stjärnor

Nice ton du har!

Jag har tittat på en liten fullkornspasta 145 g, det finns olika storlekar!

Det finns väl annan mat som innhåller näringsämnen utan att man ska hälla i sig pulverdiet antar jag! Ska räkna på en stor kyclingsallad och återkomma. Helt säker på att vi hamnar under 440 kalorier som motsvarar två påsar pulver. Gissa vad jag väljer !

Lost in universe skrev 2008-03-18 16:34:48 följande:

Varför? Jag förklarade just det ovan. Hur mycket näring är det i en och en halv pizza tror du, på en dag?
  • lillagryn2

Men om du ska leva på 880 kcal om dan i några månader, blir du kraftigt undernärd om du äter panpizza. Modifast innehåller näring, dvs inte endast energi utan spårämnen, aminosyror och så vidare.

• Ari Gold

Du skulle kanske läsa någon bok om grunderna i näringslära och viktminskning?

Givetvis kan man banta på fryspizza också... man kan banta på gelehallon om man bara äter tillräckligt lite av dem.

Skillnaden är att näringspulver innehåller alla vitaminer, mineraler och övriga näringsämnen som kroppen behöver samt en stor mängd protein för att minska hunger och förhindra muskelnedbrytning.

Det finns mig veterligen inget naturligt livsmedel som du kan äta 800 kcal/dygn av under en längre tid och inte få näringsbrist. Men när du hittar ett så säg till

• lillagryn2

annars tror jag att frigolit innehåller 0 kcal per kilo, det kan man ju äta massor av?

• Lurvenpajsaren

Hahahahaaaa!

lillagryn2 skrev 2008-03-18 20:09:51 följande:
    annars tror jag att frigolit innehåller 0 kcal per kilo, det kan man ju äta massor av?
  • amila

"annars tror jag att frigolit innehåller 0 kcal per kilo, det kan man ju äta massor av?"

Mohahahaha!

• Två stjärnor

Vilke lustikurrar ni är ! Dax för en lite förklaring känns det som!
    Jag tänkte inte banta på fryspizza, jag kan rätt mycket om näringslära och är generellt emot de dieter där man "utesluter" viss typ av mat. Tänkte köra Modifast några veckor för att få en rivstart och blev lite förvånad över hur mycker kalorier det faktsikt innehöll, i synnerhet om jag började jämföra det med det mest onyttiga jag kunde komma på, nämligen PIZZA!

Jag har läst om att läkare kan rekommendera Modifast till kraftigt överviktiga och att de då ska dricka anbart detta under 15 veckor! Då blev jag lite undrande...eftersom jag tänkte att det kunda vara lite trevligt att få tugga också ibland. En god och nyttig kycklingsallad mm, kan ju inte innehålla 500 kalorier och sallad och kyckling innehåller också viktiga näringsämnen.

Ja, det var min fundering. Tror alltsp inte att man kan äta enbart fryspizza och må bra på det. MEN...tror att en balanserad kost där man får tugga också funkar bäst i längden.

• Annamaja

men man ska ju äta ca 2000 kalorier per dag. inte 500 som någon skrev. Att många överviktika rekommenderas att dricka det kan ju vara att dom kanske äter mer än vad dom behöver, vilket då blir en stor skillnad på kalori intag

Svar på tråden Köpt Modifast, men färdigpizza nästan lika många kalorier ?