• Marsbaby

Vad bjuda på 3-års kalas? - roliga tips på tårtor, bakverk, kakor etc -!!!

Vi ska ha 3 -års kalas och har bjudit 12 barn. Troligtvis kommer de flesta ha med båda föräldrarna och eventuellt syskon så för att det inte ska bli för trångt hoppas vi på GOTT väder så vi kan va ute...

Vi börjar med utelek och korvgrillning i trädgården, men vad ska vi bjuda på sen? Grejen är att det måste vara något som redan är förberett (gärna kvällen innan då vi börjar redan 11) vi har liksom inte tid att stå och kladda med glasspaket och göra tåg med hjul av ballerinakex etc med så många gäster.

Småbarn gillar ju knappast grädtårta. Ekonomin tillåter inte direkt att beställ princesstårta med foto på kondis! Glass är ju alltid en hit men vill ha nåt skojigare än bara ett glasspaket..

Kom gärna med tips, både på tårtor, klass och goda kakor som barn gillar!

• Svar på tråden Vad bjuda på 3-års kalas? - roliga tips på tårtor, bakverk, kakor etc -!!!
  • alexs mamma

Hej!
    Kul idé med kalas ute!!

Min son fyllde just 3 år och vi blöd oxå på korv och bröd först. Eftersom vår son är mjölkallergiker är det uteslutet att bjuda på gräddtårta och dessutom har han en tjejkomis som är multiallergiker... Så jag bjöd på något som ändå är traddition i min familj nämligen fruktsallad!! Det är både gott och nyttigt. Alla kan äta det (kolla upp om fruktallergiker finns )Jag brukar blanda in en burk med frukt coctail för at få lite extra sötma i salladen. och så bjöd vi på glass och grädde där finns det ju andra alternativ till allergiker....
    Eftersom vi hade kalaser en vardag kväll var det skönt att inte proppa barnen fulla med socker genom godis, kakor och tårta och sedan gå hem och stoppa dem i säng... eftermiddagen blev jättelyckad och både barnen och föräldrarna tyckte fruktsalladen var jättegod!!
    Så jag föreslår det samma för er det kan du göra kvällen inna utan att salladen blir dålig...
    Lycka till!!

• galengalen

ett supertips är att baka kakor/minimuffins, och låta varje barn dekorera den som de vill med glasyr/strössel/frukt/godis eller dylikt. Alltid poppis (det tar ett barn 2 minuter att äta en kaka, men 30 minuter att pynta den ))

• Bakeapple

Smart idé att låte dem pynta själva! Jag bakade muffins och pyntade med kristyr i olika färger och strössel på förra barnkalaset, mycket poppis!

• Marsbaby

Alex mamma, jättebra tips, det hade jag aldrig tänkt på själv!

Galengalen, suverän idé att de skulle få pynta själva, det får vi pröva nån gång sen när vi är inomhus!

Bakeapple och galengalen, har ni bra tips på muffins. Och hur gör man kristyr? Kan tänka mig att det är poppis med såna muffins på barnkalaset!

• galengalen

Kristyrrecept.

Ingredienser till recept
    2,5 dl florsocker
    1 äggvita
    1 krm ättiksprit

Blanda samman i en bunke. Låt de små kleta på kristyren med teskedar. Kristyren kan också färgas med hushållsfärg.

Supergoda dumlemuffins

3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl socker
    200 g smör
    16 aluminiumformar
    1 påse Dumlekola

Mjöl, bakpulver, socker och smör blandas till en deg, som formas till en rulle, skär 16 bitar (eller mer), lägg bitarna i aluminiumformar, ovanpå läggs 1/2-1 Dumlekola. I ugnen ca 12-15 min i 175°C.

• galengalen

Härär ett lite "vanligare muffinsrecept, oxå supergott. Glasyren i detta bli inte stel, och därför kan man förbereda den längre i förväg inför kalaset.

Grundrecept muffins

20 normalstora formar:
    Smält 50 g matfett i en kastrull eller mikro. Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker pösigt. Blanda samman 3 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver och ev. smaksättning. Rör ner blandningen i äggsmeten. Fyll formarna till 2/3 så att muffinsen inte pyser över och baka mitt i ugnen ca 8-10 min på 225 graders ugnsvärme. Känn alltid med en sticka att kakan är klar när ingen smet fastnar på den. Överbaka inte för då blir den torr.

Vill du garnera muffinsen, häll lite mandelspån eller liknande överst på smeten före gräddning. Efter att muffinsen är färdigbakade kan man göra en glasyr med florsocker och citron och bre över, eller röra samman philadelphiaost med florsocker (och ev hushållsfärg) och täcka med.

• Bakeapple

Jag gjorde muffins av vanlig sockerkakssmet och använde färdigköpt kristyr, finns i bakhyllan i olika färger. (Hade kvar från det att vi gjorde pepparkakshus...)

Svar på tråden Vad bjuda på 3-års kalas? - roliga tips på tårtor, bakverk, kakor etc -!!!