• kaka1

Påskris

Kanske en väldigt dum fråga men måste man ta riset från en levande björk? Håller på och pratar med barnen hemma om att man inte ska ta grenar från levande träd... Blir lite dubbelt!

• Svar på tråden Påskris
  • jennie ellie

Blir ju inte snyggt att ta döda grenar vet du... Klart det ska vara från ett träd, de behöver ansas ändå speciellt ungträden längs vägarna

• Trianda

Köp trollhassel och dekorera. Finns oftast i blomsteraffärer och är jättefint och lite annorlunda.

• Freiya

ja en död björk blir väl sådär. annars kan man väl köpa björkris?
    jag hade tur så jag hittade en fälld björk här hemma i skogen som jag tog lite ris från, har börjat slå ut nu :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Bidosas
    kaka1 skrev 2008-03-18 16:31:11 följande:
    Kanske en väldigt dum fråga men måste man ta riset från en levande björk? Håller på och pratar med barnen hemma om att man inte ska ta grenar från levande träd... Blir lite dubbelt!
    själv tar jag gärna från döda träd eftersom de betyder att de inte börjar bli gröna... å gröna björkar e INTE bra när man e allergisk!

Tänk på de om ni ska bjuda hem folk på påsken! Allergiker tycker inte om gröna påskris!!

GLAD PÅSK!
    (¯`°?.¸ ღ♥ livet leker ♥ღ ¸.?°´¯)
  • jennie ellie

Men hasselgrenarna kommer ju med från levande träd... Men visst är det lite roligare än vanligt ris

Trianda skrev 2008-03-18 16:33:45 följande:
    Köp trollhassel och dekorera. Finns oftast i blomsteraffärer och är jättefint och lite annorlunda.
  • kaka1

Tack jennie ellie, det var ett bra tips!

• Aquilegia

Beror väl på om man vill att det ska slå ut eller ej!?

• AnneSophie
    kaka1 skrev 2008-03-18 16:31:11 följande:

Nja, man måste egentligen be markägaren om lov. Det brukar gå bra om man använder sekatör och med ömdöme.

Själv brukar jag plocka ris på marken i skogen eftersom jag inte vill att det ska slå ut. Vi har sådan tur att det finns nån slags björkodling (vad den ska vara bra för) i närheten så där får man snabbt ihop ett jättestort ris på ett par minuter.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Påskris