• lindaha

Kyckling ris o curry till 6 månaders?

Tänkte göra en kycklingrätt till min sexmånaders.
    Är det något jag ska tänka på som inte är bra?

Tänkte koka kyckling och ris och blanda med currysås gjort på mjölk, creme fraiche och currykrydda.
    Sen göra puré av allting. Grönsaker ska det självklart vara till också.

• Svar på tråden Kyckling ris o curry till 6 månaders?
  • Carrooo

Är det så bra med curry verkligen? Spädbarn (upp till 12 mån) ska väl inte äta kryddor...

• Leonie
    Carrooo skrev 2008-03-18 16:39:31 följande:
    Är det så bra med curry verkligen? Spädbarn (upp till 12 mån) ska väl inte äta kryddor...
    Varför ska de inte äta kryddor?
  • MARIA99

Har då sett likn babyrecept i en tidning med lite curry banan & kyckling så de går nog bra de

• Noklen

Låter som en god maträtt.

♥ Moa 051020 ♥ lillan bf 16/3 -08 ♥
  • lindaha

Vad bra! Är lite osäker på mjölken men då ska det nog inte vara någon fara :)

• Aisha

Krydda inte för mycket bara!

Men det tror jag inte att du gör heller. Kram!

• Mollan

Jag tycker för det första att det är onödigt att använda curry till en som precis börjat äta. Curry är en blandning av en massa kryddor och om han reagerar mot curry vet du ju inte vad som utlsöt det hela.

Dessutom tycker jag inte att du ska använda mjölk och creme friche i såsen till en spädis. Mjölken hämmar järnupptaget, och det är ju faktiskt det ökade behovet av järn som är den primära anledningen till att barn ska börja äta annan mat efter 6 mån.

Den perfekta bebispuren består av potatis (högre näringsvärde än ris och pasta), EN grönsak, kött och matfett. That's it!

• Wallander

tycker det låter gott till din bebis..det e inte nån fara att ge lite mjölk och ha mjölk i maten..prova dig fram..själv äter min 6 månaders det vi äter men utan salt o STARKA kryddor...

• Leonie

...och gärna extra fett, det behöver de.

Svar på tråden Kyckling ris o curry till 6 månaders?