• Turikärlek

Marsvin med massa svarta "prickar" ohyra?

När jag hade mitt marsvin i famnen idag upptäckte jag att han hade en massssa  svarta "prickar" i och på pälsen. Jag tyckte mig se att dessa rörde sig också. Vad kan det vara?

• Svar på tråden Marsvin med massa svarta "prickar" ohyra?
  • MosieSassa

Hur stora är prickarna?
    Var sitter de?
    Sitter de fast i pälsen eller kan du blåsa/plocka bort dem?
    Vad är det för färg på marsvinet?

• Turikärlek

Har två masvin. Det marsvinet som jag hade uppe är vit, lite brun och svart. Jag såg prickarna på den vita delen (bakdelen). De var små, tänkte på lusägg när jag såg dem. Försökte ta bort dem men det gick inte. På de flesta hårstrån satt där ett flertal stycken. Sa ta upp dem om en stund igen och titta igenom pälsen på båda.

Har märkt att dem kliar sig också, men om det är vanligt i de här fallet det vet jag inte. De har haft skabb tidigare så vad jag kan se så är detta inte skabb iallafall.

• Heisan

Mina marsvin fick ohyra o då var det svarta prickar som syntes i det vita.. Tog dem till vet o fick medicin mot det...

Startar på 105,8....-95,9
  • MosieSassa
    Envis skrev 2008-03-18 18:03:24 följande:
    Låter som Static eller vad det heter
    Precis, det låter som Static Lice eller Static som man brukar kalla det.

Static är egentligen ofarligt för marsvinen (inom Svenska marsvinsföreningen är det inte tillåtet på utställningar men i tex Danmark är det).

Static är dumma, på ljus päls blir de mörka och på mörk päls ljusa. Det siter oftast baktill, vid bakbenen och man kan också relativt ofta hitta staticen i kindpälsen.

När mins marsvin får static behandlar jag dem genom att doppa dem i sebacil 2-3 gånger med 1 veckas mellanrum. Kan även ta och torka av bur och tillbehör med sebacilen om man vill. Sebacil är receptbelagt och veterinärer brukar vara ovilliga att skriva ut det eftersom det är giftigt. För unga djur bör inte behandlas med sebacil och det är viktigt att se till att de inte dricker av det (man ska inte föna ett sebacilat masrvin men ag brukar torka dem hyfsat torra med en handduk). När man doppar dem så ska man se till att hårbotten blir ordentligt blöt.

Vet vissa uppfödare som lyckats få bort static genom att bada dem i ohyreschampo för hund & katt (tex Dermocan) enligt anvisningarna på flaskan, detta upprepas en gång i veckan i minst 2-3 veckor.
    Frontline (spray) som köps på apoteket är bra att komplettera ohyrebadet med (dock inte samma dag utan 2-3 dagar senare). Städa och spraya med frontline samma dag som de badar för att öka chanserna att bli av med staticen.
    Jag brukade spraya bur och tillbehör med frontline vid var städning under behandlingstiden när jag använde mig av det.

Jag tycker dock att Dermocan & Frontlin behandlingen fungerar väldigt tveksamt och därför har jag gått över till sebacilen vilket jag tycker är kanon.
    Tror dock att det beror på vilken stam av static man drabbats av.

Behöver förmodligen inte skriva det men gör det iaf,
    alla dina marsvin måste behandlas.

Har du fler frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

//Sandra
    SMF 237 Sweet Dream's, uppfödning av teddymarsvin
Svar på tråden Marsvin med massa svarta "prickar" ohyra?