3+ inseminationer inte så stor chans att lyckas?
Har ni hört nåt att om man inte lyckas på de första (1-3)Inseminations försöken så är chansen att man inte lyckas så stor?!? Utan då rekommenderar de att man gör IVF i stället!
Har ni hört nåt att om man inte lyckas på de första (1-3)Inseminations försöken så är chansen att man inte lyckas så stor?!? Utan då rekommenderar de att man gör IVF i stället!
Vår läkare (Linnékliniken, Uppsala) sa att har man inte lyckats efter 2-3 inseminationer så är det inte meningsfullt att försöka på det sättet längre. Vi gjorde två stycken och gick sedan över till IVF.
Skillnaden är väl 13 % med inseminering och ca 40 % med IVF, så det säger väl en del.
Vi har gjort 5 inseminationer och det känns meningslöst för det verkar inte funka. Vår läkare skickade iväg remiss till IVF efter andra inseminationen, nu har vi gjort resten av insem. i väntan på IVF. Men %-mässigt har jag svårt att tro att chanserna minskas. Det beror ju lite på problemet.
Hej!
Jag lyckades på mitt fjärde försök! Jag är nu i v.19.
Hej!
Personer som är s a s normala blir gravida i snitt efter 6-8 månaders försök om man prickar ägglossningen. Så är det faktiskt. En insemination är precis samma sak som ett samlag, om inte något bättre beroende på att spermierna i många fall tvättas. Därför tar det för normalfertila personer i snitt 6-8 försök med insemination innan man blir gravida.
Sedan beror ju chanserna i det enskilda fallet på varför man söker hjälp.
Jag blev gravid på sjätte försöket, vilket är helt normalt vid insemination eftersom chansen i mitt fall - på min klinik - var 18 procents chans att bli gravid per insemination om man är under 40, hade donatorsäd (bättre)samt blev stimulerad med hormoner. Denna siffra är baserad på statistik under två år. Det innebär att det tar i snitt 5,55 försök att bli med barn med dessa parametrar på denna klinik.
Detta kan jämföras med samma statistik för kvinnor över 40, mannens säd och ingen hormonstimulation, där är siffran 6 procent chans per gång, dvs det krävs i snitt 16,6 försök innan graviditet med dessa parametrar.
Det är alltså viktigt att söka fakta innan man bestämmer sig för insemination. Det är klart att man kanske hellre väljer ivf än insemination om sannolikheten är låg att insemination fungerar. Kanske prövar man med insemination några gånger till om sannolikheten är högre. Läkarna vill väl testa några gånger för att se om det fungerar, för det är ju inte alls lika slitande för kroppen och knoppen med insemination, så fungerar det så är det bara att gratuleras.
/VM
Vilda musen: Jätte bra inlägg! Tack!!!
Hej Vilda musen,
Undrar lite över vad du skrev om donatorsäd vs egen: är det alltid bättre med donatorsäd än mannens (om mannen inte har nedsatt kvalitet) - typ att "nyhetens behag" skulle kunna öka chanserna?
Hejsan.
Fast jag har å andra sidan hörat att donatorsäd lever i max 24h eftersom de har varit nedfrysta i 6 månader... det är vad jag har hört...
Mannens säd kan leva upp till 3-4 dagar. Korrigera mig gärna om jag har hört fel...
Hej.
Fast jag har hört att om de tvättar spermierna innan IUI så lever de inte lika länge heller.
Innan en insemination så görs en swim-up och då lever spermierna max 24 h. i kvinnan.
om man vill bli spolad innan insemination kan man få bli det då?stod ju i aftonbladet att det ökar chansen att lyckas?
det är varken fel på mig eller min sambo men nu undrar jag om det skulle vara så att spermierna inte tar sig fram pga slem hjälper då inseminering?