• Powderpuff89

Ro hit med en BRA stuvning som inte ger klumpar :-)

Nu JÄVLAR ska jag lyckas med stuvningen.
    Brukar bara bli klump-jävlar för mig när jag ska göra stuvning. Hur i hela världen gör man egentligen?

Tänkte laga stuvade makaroner O korv idag.

HJÄLP

• Svar på tråden Ro hit med en BRA stuvning som inte ger klumpar :-)
  • goldcoast

Stuvademakaroner har jag då aldrig fått klumpar i..Hmm..
    koka upp mjölken häll i makaronerna koka på svagvärme och rör ofta ofta.
    Har du mjöl i dina makaroner??

• Powderpuff89

Brukar göra med mjöl, mjölk & smör :-O

• PerG

Hur får du klumpar? Mjölk + makaroner + kryddor + koka = stuvning...

• Fru Indosaurie

ja exakt, värm mjölken, häll i makaronerna och rör rör rör. blir inga klumpar!

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Torparn

När jag gör stuvning smälter jag smöret eller margarinet först i en kastrull. Sedan vispar jag ner mjölet så det löser sig i smöret. Sen häller jag på mjölken samtidigt som jag vispar. Sen får det koka upp under någar minuter medans jag hela tiden vispar.

Tyvärr använder jag mig aldrig av några mått så jag kan inte ge dig det ultimata recepetet

• AnTiMiFi

Du kokar bara makaronerna i mjölken SKA INTE bli klumpar då....Viktigt är att inte ha för hög värme och att röra mycket så det inte bränns ha gärna i en klick smör också.Salt och peppar förståss. Själv har jag i lite socker på slutet med.Lycka till!

• ElinOlsson

Jag gör bottenredning. I med en klick smör som smälter, sen ner med mjöl, vispa tills smöret sugit upp mjölet, sen är det bara att späda med mjölk. Har aldrig fått klumpar! Har inga mått, men jag tar kanske 1/4 dl flytande margarin och 1/2-1dl mjöl. Sen späder jag med mjölk till rätt konsistens. Ca 4 portioner stuvade makkisar.

Lycka till

• PerG

Tips: Använd gammaldags idealmakaroner. Det blir godast (tycker jag)

• Pormoicheia

Koka makaronerna som vanligt.
    Gör vitsås på sidan om (vispa vispa men försiktigt i bottnen emot slutet).
    Häll såsen över makaronerna.

*häpp*

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • jeikei

Antar du gör stuvningen brevid om du får klumpar... annars kokar man ju som sagt bara i mjölken i 25 minuter på svag värme..
    Å om du gör stuvningen brevid så gör en bottenredning.. dvs smält margarin/smör å ta av från plattan, ha i mjöl å rör till en slät röra, späd med lite mjölk åt gången å ställ tillbaka på plattan för att värma på å späd med lite mer mjölk.. å så håller du på så tills du får den konsistens/tjocklek du vill ha... blir inga klumpar då :)
    Lycka till!

• mai

Smält matfett i en kastrull. Tillsätt ett par matskedar mjöl och vispa runt det i fettet. Häll på vätskan lite i taget och vispa som f-n innan du häller på mer vätska, då brukar det inte bli några klumpar.

• Butterscotch

Vissa kastruller fungerar inte att göra bottenredning i, testa en annan typ av kastrull! I övrigt handlar det bara om att vispa ordentligt, ta i lite vätska i taget och vispa ut mjölet innan du häller på mer vätska och gör likadant en/några gånger till.

• cia14

bottenredning som det star ovan, med smalt smor, mjol och spad ut med mjolk, men glom inte att krydda med muskotnot...det ar ju det som ger den dar speciella smaken!!!

• Pormoicheia
    cia14 skrev 2008-03-18 17:18:29 följande:
    bottenredning som det star ovan, med smalt smor, mjol och spad ut med mjolk, men glom inte att krydda med muskotnot...det ar ju det som ger den dar speciella smaken!!!
    Muskot är kanon!
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • TheSunset
    Torparn skrev 2008-03-18 17:13:09 följande:
    När jag gör stuvning smälter jag smöret eller margarinet först i en kastrull. Sedan vispar jag ner mjölet så det löser sig i smöret. Sen häller jag på mjölken samtidigt som jag vispar. Sen får det koka upp under någar minuter medans jag hela tiden vispar.Tyvärr använder jag mig aldrig av några mått så jag kan inte ge dig det ultimata recepetet
    Jag gör exakt likadant...
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 081121 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ư
  • annmi

ElinOlsson's Recept gör ja' mé
    Fungerar Alltid

Svar på tråden Ro hit med en BRA stuvning som inte ger klumpar :-)