• Olivers Mamma

Vi ska flytta. Majorna eller Johanneberg kom gärna med plus och minus

Idag bor min son 11 mån, min man och jag i en tvåa mitt inne i stan.
    Vi har nu hittat två lägenheter vi verkligen gillar. (efter MYCKET letande)
    Den ena är en trea på 60kvm längst upp på eklandagatan hyra 4610:- jättebra planlösning och supermysig. nackdel är att det är gasspis och jag kan ej hantera det.

Den andra är en lika stor(eller liten det beror på hur man ser det) trea, den är nog snäppet mysigare 1000kr billigare
    ligger jättenära min mor som ska passa sonen när jag jobbar. nackdelen är att min man får längre till jobbet och att den ligger på 3:dje vån utan hiss.
    Detta kanske verkar som värdsliga problem men det känns som världens största beslut. Det är ju där min son ska växa upp.
    Snälla om ni har plus o minus kom gärna med dem

• Svar på tråden Vi ska flytta. Majorna eller Johanneberg kom gärna med plus och minus
  • 3tjejer

Gasspis är bara en fördel tycker jag (bodde på Eklandagatan som student). Gasugn däremot är inte toppen. Eller jag blev aldrig bra på det. Hiss är jättebra. Tänker ni er att ni ska ha ett barn till? Bra att fundera över om ni ska få upp två barn för 3 trappor tillsammans med skötväska, hinkar, handling etc. Plus att om de somnar i vagnen kan man inte bara köra in dem i lägenheten sovande utan måste väcka eller vandra runt på stan.

Fördelen med majorna är ju närheten till barnvakt och Slottskogen. Johanneberg är ju lite mer "stenöken".
    Det är ett svårt beslut men gå på magkänsla!

• Olivers Mamma

Ja, vi har ju tänkt att skaffa ett barn till men det ligger en bit fram i tiden...
    Magkänslan är väldigt knasig den är mer som ett magont...

• sagström

Kul att ni har hittat 2 lägenheter, bara att gratulera. Är det hyrserätter? Låter så väldigt billigt.
    Jag har bott i både Majorna och Johanneberg och skulle rösta på Majorna. Vi flyttade nyss från Johanneberg och väntar vår lilla när som helst och det känns helt rätt (bor inte i Majorna nu dock). Johanneberg är fint och lugnt men så här i efterhand tycker jag det var lite väl lugnt. Det finns ju knappt några barnfamiljer alls där, vilket det finns gott om i Majorna.

Vad det gäller spisen håller jag med Pim73. Gasspis är bara bra, men gasugn är lite svårare. Sen är 1000:- i månaden ganska mycket (beroende på vad man har för ekonomi så klart).

Har ni gård i Johanneberg/Majorna? Där vi bodde i Johanneberg (viktor rydberg) fanns inga gårdar alls. Det kände riktigt trist att inte kunna sätta sig på gården på sommaren och jag kan tänka mig att det är tråkigt att inte ha med barn. Jag är uppväxt i Majorna och det fanns alltid barn att leka med på gården där.

Lycka till med valet.

• Olivers Mamma

Hej,
    det finns inga bra gårdar till någon av lägenheterna men ett dagis ligger ett stenkast bort i johanneberg o mamma har en helt underbar gård där hon bor i majorna.
    Ja båda är hyresrätter. ja menar 3800kr för en trea i majorna... va mer kan man begära.
    Jag minns oxå min barndom i majorna som rolig då det alltid fanns lekkamrater på gården men det känns som att johanneberg är bättre att växa upp i men ja inte.
    *förvirrad*

• sara lois

Majorna såklart!
    Vi flyttade hit när vi fick bebis. Kan inte tänka mig bättre. Johanneber är inte lika mysigt, snarare tråkigt..

• Olivers Mamma

Snart blir jag tokig... majorna...50m från min älskade älskade mamma men min man och son. kan det bli bättre. Ändå tvekar jag...Jag har nog blivit knäpp=)

• Olivers Mamma

Puffar lite.. vill ha mer plus o minus

• sara lois

+ för majorna är

massor av barnfamiljer
    trevliga fik
    nära till slottskogen, stan, linné
    lekplatser
    mysiga promenadmiljöer
    många dagis

• trent

Ja, du har nog blivit knäpp Sluta genast vara det och dra till Majorna innan du blir spitt språngande galen!

• Al Djazair

Hade aldrig tvekat en sekund: MAJORNA!!! Är ju så skönt, nära till saltholmen med bad, nära till slottskogen, intressant historia och arkitektur, mysiga cafeer. Johanneberg känns som något man bara kör igenom.... Aldrig fattat vitsen med Johanneberg alls.

• Al Djazair

Det här med avståndet att resa till arbetet för din man också,... Men alltså, Göteborg är ju så litet, tar en kvart att köra igenom känns det som. Det låter lite som om du pratar om Mexico City eller Beijing när du säger att det blir så långt att köra om ni är på "fel" sida av stan.

• Hymen

Majorna är nog bättre när barnen är små.
    Som tonårsförälder däremot hade jag inte velat bo i Majorna.
    Riktigt ruggiga gäng där..

• Hymen

Al Djazair skrev 2008-03-21 02:38:31 följande:

Hade aldrig tvekat en sekund: MAJORNA!!! Är ju så skönt, nära till saltholmen med bad, nära till slottskogen, intressant historia och arkitektur, mysiga cafeer. Johanneberg känns som något man bara kör igenom.... Aldrig fattat vitsen med Johanneberg alls.
    Nära Saltholmen?
  • Olivers Mamma

MAJORNA VANN!!!!!
    Tusen tack för alla hjälp.
    Massa påskpussar till er alla från en blivande majornabo=)

• 3tjejer

Lycka till med flytten och njut av Slottskogen och Götas i sommar

• Al Djazair
    Hymen skrev 2008-03-21 03:39:01 följande:
    Al Djazair skrev 2008-03-21 02:38:31 följande:
    Nära Saltholmen?
    Ja, nära saltholmen!?!

Lycka till med flytten Olivers Mamma!!!
Svar på tråden Vi ska flytta. Majorna eller Johanneberg kom gärna med plus och minus