• Angelstorm

Få bort smutsen mellan kakel i badrum?

Ja, mellan kakelplattorna finns det ju sån där vit massa... som för övrigt blivit lite gult... hur gör man rent? Med vad gör man rent?

• Svar på tråden Få bort smutsen mellan kakel i badrum?
  • Mia83

Det finns särskilt fogrengöringsmedel att köpa, i färghandeln, men jag tvivlar på att det kan få fogarna vita igen. För att få dem vita måste man nog måla dem, och det finns ju särskild fogfärg att köpa också.

• blommanigbg

Ättika har jag hört att arbetskamrater använder.. Jag har inte testat än. Men ska göra det den här veckan..

• Leija

en ångtvätt maskin är super om du kan få tag i det.

• Yrslan

Gå till din färghandlare så får du rätt medel.Lycka till!

• Tecken

Det är inte medlet det hänger på, utan vad du har för redskap. Köp en billig, "hård" tandborste och börja gno

• myskatt

Diskborste och såpa funkar på våra fogar.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • SandraS
    Leija skrev 2008-03-18 18:48:55 följande:
    en ångtvätt maskin är super om du kan få tag i det.
    Är dom där ångtvättarna bra? Jag har funderat på att köpa en men vill inte lägga flera hundraom dom inte är bra. Alltså är dom bra i många olika rengöringssammanhang?
  • jeng

citronsaft har jag hört ska funka utmärkt för att bleka upp fogar igen! men det kanske bara funkar på vissa typer av fog! värt att testa, kostar ju typ inget! har för mig de använde det i homestyling eller roomservice eller nåt nån gång...

• coffeelover
    blommanigbg skrev 2008-03-18 18:48:20 följande:
    Ättika har jag hört att arbetskamrater använder.. Jag har inte testat än. Men ska göra det den här veckan..
    Inte för att jag vet om ättika är bra mot fogar, men det är jättebra för det svarta äckliga som bildas nere i toastolen och inte går bort med vanligt wc.medel. Häll i några deciliter, låt der verka ett par timmar sen är det bara att borsta med borsten och vips....rent och fint.
  • Mamsis

Ättika är även bra om man fått mögel, det tar inte bort fläckarna, men jag har hört att det dödar möglet.

• Leija
    SandraS skrev 2008-03-18 18:53:00 följande:
    Är dom där ångtvättarna bra? Jag har funderat på att köpa en men vill inte lägga flera hundraom dom inte är bra. Alltså är dom bra i många olika rengöringssammanhang?
    ja jag tycker att den är bra, men det funkar ju inte jämt utan medel osv som man hör.
    Skit bra att stryka gardiner man hängt upp med oxå märkte jag =)
    När jag flyttstädade mitt badrum rann det skit från skarvarna i badrummet efter ångtvätten, så den gör ju rent, plus att man slipper skrubba rent!
    den är super på trånga ytor oxå som är svårt att torka med trasa, runt kranar o lister mm.
    fast grodda klistermärken på dörren tog den bort super enkelt med, mina flickor hade mycket klistermärken på dörren ;oP
  • gormisen

Jag har hört att "kakel och fogrent" ska vara bra. Har sett det i välsorterade järnhandlar.

• SandraS
    Leija skrev 2008-03-18 22:16:36 följande:
    ja jag tycker att den är bra, men det funkar ju inte jämt utan medel osv som man hör.Skit bra att stryka gardiner man hängt upp med oxå märkte jag =)När jag flyttstädade mitt badrum rann det skit från skarvarna i badrummet efter ångtvätten, så den gör ju rent, plus att man slipper skrubba rent!den är super på trånga ytor oxå som är svårt att torka med trasa, runt kranar o lister mm.fast grodda klistermärken på dörren tog den bort super enkelt med, mina flickor hade mycket klistermärken på dörren ;oP
    Vart har du köpt din, finns juh så många olika, fast alla kanske är lika bra? Var den dyr?
  • Leija
    SandraS skrev 2008-03-18 22:46:05 följande:
    Vart har du köpt din, finns juh så många olika, fast alla kanske är lika bra? Var den dyr?
    Det e svärmors jag brukar låna, hon köpte sin på Netto.
    Den kostade typ 300 tror jag, tror nog alla funkar ungefär lika bra. tror inte en svin dyr e mkt bättre än en billig iaf.
    Men se till att det är många munstycken med om du ska köpa en.
    försök gärna prova en innan du köper!
    jag ska iaf köpa en egen =)
  • bubblan79

ett billigt alternativ är klorin och tandborste.. det används på hotell och funkar kanon..
    blanda ut klorin med vatten i en sprayflaska och spraya hela väggen full så de rinner.. vänta 5 minuter och börja börsta, även plattorna. sitter de kvar efter första omgången så gör om de en gång till.
    efter detta så kan du ju köra en omgång per månad så håller de sig fräscht.

• trisha

Det finns en sån här speciell vit typ tuschpenna liknande sak som säljs typ från sparköp och sådär som man bara drar mellan kaklet osså blir det vitt och fint igen.

• Blomman76

Jag sprutade på Cilit Bang (osäker på stavningen) och lät det sitta på i några minuter, tog därefter o spolade av o skrubbade med en svamp. Blev hur rent och fint som helst emellan fogarna. Cilit Bang kostar runt femtilappen, värt o testa! Finns i alla mataffärer, ICA, Coop mfl. Lycka till!

• Äggis

Citron vim och en nagelborste, sen är det bara att gnugga.

Svar på tråden Få bort smutsen mellan kakel i badrum?