• Hope4y

BF i agusti-sept. Hur gör ni med sem o föräldradagar??

Hej! Jag är i vecka 16+2 och har BF 080829.

Har inte berättat på jobbet än och nu vill chefen att veta när jag vill ha semester. Har hört att man kan ta ut föräldra dagar 2 mån innan barnet är fött. Hur brukar man göra??

Och vad händer när man går över tiden? Tas det automatiskt av föräldradagarna?

Tacksam svar!

• Svar på tråden BF i agusti-sept. Hur gör ni med sem o föräldradagar??
  • Mammalamma

De flesta vill snåla så mycket som det bara går med föräldrapenningen, och absolut inte "slösa" några innan barnet är fött.

Jag har BF den 19 augusti, och tänker sluta jobba den 15 juli. Jag tar ut mitt arbetstidkonto, och mina 4 veckors semester (tar en vecka redan i april), och sen börjar jag inte ta ut någon föräldrapenning förren 1 september, då lär bebisen vara född, (blir nr 3).

Men VILL du, kan du ta ut FP två veckor innan BF, tror bara att det är ganska ovanligt att man gör det.

• ebbozz

Jag har BF den 13:e augusti... Har ett väldigt tungt jobb och räknar med havandeskapspenning i två månader, då är jag nere i 30:e maj... Och så tar jag ut lite semester innan, så jag beräknar att jobba fram till mitten på maj...

• augmamma

Jag har bf 21 augusti och undrar också lite om detta. ebbozz som skrev om havandeskapspenning: vad krävs för att få det?

• eldsjälen

ebbozz.
    Är det inte 60 dagar innan BF man kan få HP? Eller ska man dra bort dom där 11 dagarna man inte får HP för? Jag har BF 22/8, ska jag söka HP från 22/7 då?

• ebbozz

eldsjälen: nej, du får först räkna bort de tio dagarna... så som jag fattar det iallflall... sen efter det får man räkna två månader

• ebbozz

augmamma: läs på föräkringskassans hemsida... Det är nog lättare än att försöka förklara... Jag inte inte riktigt haj på det än

• Maorie

Som jag har fattat det så är det 60 dagar innan bf, som man kan få hp. Förutom då de sista 10 dagarna, så egentligen blir det ju bara 50 dagar man får pengar för. Kan ha fel förstås.

• linn78

jag ska också ta HP 2 månader innan och som jag förstått så räknas det 60 dagar bakåt varav 10 är de dagar innan BF som du inte får betalt för, själva HP är bara 50 dagar egentligen men man säjer 60 eftersom det blir 60 dagar sammanlagt du blir ledig. Jag har BF 25/8 och får HP from ca den 25/6. Hoppas ni förstår, blev lite snurrigt...

• wholelottarosie

Nu kanske jag är helt puckad, men vad står HP för? FP är ju föräldrarpenning. Är inte det samma sak? Att allt sånt här ska vara så krångligt! Har själv BF den 7/8 och måste ta tag i det här nu.

• Maorie
    wholelottarosie skrev 2008-03-19 00:04:01 följande:
    Nu kanske jag är helt puckad, men vad står HP för? FP är ju föräldrarpenning. Är inte det samma sak? Att allt sånt här ska vara så krångligt! Har själv BF den 7/8 och måste ta tag i det här nu.
    Havandeskapspenning. Och det är sånt du kan söka om du inte kan arbeta, så det blir som en sjukpenning egentligen. Om du har tungt arbete eller om du har fruktansvärda ryggsmärtor och inte kan arbeta typ.
Svar på tråden BF i agusti-sept. Hur gör ni med sem o föräldradagar??