• SolOchSnö

Fjällmat för vegetarianer?

Jag ska på tur i fjällen, åka skidor 15-20 km per dag och sova i stugor. Vi tar med all mat i ryggsäcken så vi måste planera. Vi har delat upp dagarna och jag ska vara ansvarig för tre dagar med frukost, lunch och middag för alla. Maten ska vara vegetarisk så här kommer min fråga:
    Vilka måltider är både mättande, vegetariska, lättlagade och lätta att bära?

Jag har tittat på tetrapak med färdigkokta bönor och tänkte kombinera med pasta och smaksättning. Gröt fungerar till frukost. Men vad mer?

Jag tar tacksamt emot fler förslag. Man kan laga mat på gasspis i fjällstugorna men inga långkok.

• Svar på tråden Fjällmat för vegetarianer?
  • Barbabok

Chili sin carne är smidigt, bönor, lök, frystorkad sojafärs
    Ärtsoppa
    Linsbolognese+pasta (få ingredienser)

Åh finns ju massor, fantasin är inte den bästa just nu, jag har precis ätit

Det är i motvind som drakarna flyger
  • SolOchSnö

Tack wero!

Här är min lista. Jag tar gärna emot tips och synpunkter.
    -Kikärtscurry: Kikärtor på tetrapak, stekt och torkad blomkål/lök/curry, basmatiris
    -Röda linser, torkad paprika/purjolök, pasta, riven ost
    -Svarta bönor på tetrapak, torkad lök/paprika, pasta
    -Rökt makrill (eller lax beroende på vad jag hittar), basmatiris, torkade grönsaker

Det är visserligen tyngre att bära tetrapak med baljväxter men det blir sammanlagt 760 gram och vi äter upp allt eftersom så det går nog bra. Jag lagar mat tillsammans med en kompis och vi ansvarar var för sig för ett antal måltider.

• SolOchSnö

Ja visst ja, är det någon som vet var man kan köpa rispasta? Alltså pasta som ser ut som små riskorn. Det är suveränt när man ska på tur, tar väldigt lite plats och kokar snabbt. Jag har köpt det i Finland men aldrig sett det i svenska butiker.

• RaketMorsan

Vi gjorde piroger på fjället.. Mums.. Fyll med de med nån vegetarian röra så blir de kanon tro jag.. vi hade älgfärs.. =)

• mooogn
    SolOchSnö skrev 2008-03-24 14:34:50 följande:
    Ja visst ja, är det någon som vet var man kan köpa rispasta? Alltså pasta som ser ut som små riskorn. Det är suveränt när man ska på tur, tar väldigt lite plats och kokar snabbt. Jag har köpt det i Finland men aldrig sett det i svenska butiker.
    Risoni kallas det för och jag har sett förpackningen i vanliga (Ica-, Coop-) butiker, på pastahyllan
  • Paulina f69

Det finns också färdiga torkade veg.rätter, typ pastasås. Brukar stå på samma hylla som andra pulversåser & soppor i mataffären. Couscous är en annan superbra friluftsrätt (tillbehör) - oavsett om man är veg. eller inte.. Behöver inte ens koka - häll bara på kokande vatten och låt stå, t.ex. invirat i en tjock tröja så den håller värmen.

Svar på tråden Fjällmat för vegetarianer?