• Fröken Effie

Du som fött med hjälp av "yttre press"

Jag födde min son med hjälp av yttre press, dvs. att en läkare fick trycka ner barnet under krystningen. Har någon fött på detta sätt? Hur upplevde du förlossningen och vad var skälet till den yttre pressen?

• Svar på tråden Du som fött med hjälp av "yttre press"
  • roxxbury

Hade en barnmorska som nästan hängde på magen för att få ut min bebis... Förlossningen tog lååååång tid och både jag och barnet var trötta, till slut tog dom ut henne med sugklocka. Inte så rolig förlossning men jag är INTE gjord för att föda barn, fast jag har tre barn ändå, trots tråkiga förlossningar! Man glömmer ju trots allt...!

• blonde redhead

Jag födde min första på det viset. Jag pplevde förlossningen (eller sltskedet) som väldigt stressigt och oroligt.

Det gjordes för att hans hjärtljud dalade och dom ville få ut han så fort som möjligt.

• Fröken Effie

Jag blev också stressad av den yttre pressen, de stod redo med sugklocka men den behövdes ej. Jag hade en väldigt lång och utdragen förlossning, 36 h från förvärkarna och 16 h på förlossningen. Det är över 1½ år sedan jag födde men funderar nu en del över förlossningen. Förlossningen blev inte alls som jag tänkt mig.

• Oliwa

Vår son föddes m h a yttre press och klocka. De började med yttre press på grund av att hans hjärtljud inte återhämtade sig mellan värkarna.

Jag var lite dimmig (lustgas!) och det enda jag tänkte speciellt på att jag var så förvånad att bm som utförde press släppte så jag kunde andas in, PRECIS när jag ville dra efter andan.

Efter kanske fem krystvärkar med yttre press satte de klocka och då tyckte jag att jag tappade kontrollen helt, det var tryck och drag och jag kom av mig helt och krystade inte alls, men ut kom han, frisk och kry!

Jag upplevde det inte alls som obehagligt.

• Fröken Effie

Jag upplevde hela förlossningen som ett maraton. Jag hade "dåliga" värkar, de fick sticka hål på hinnorna för att vattnet skulle gå, jag fick värkstimulerande dropp och EDA och förlossningen var väldigt lång. Den yttre pressen blev droppen, jag var besviken över att hela förlossningen fick forceras, intet gick av sig själv. Efteråt satt moderkakan fast så även den fick tryckas ut genom att en barnmorska hängde på magen. Efter förlossningen hade vi en härlig tid med en frisk pojke och välfungerande amning tack och lov. Funderar en del över hur det ska bli vid ev. framtida förlossning; vill inte ha en likadan upplevelse.

• Långan

En barnmorska ställde sig på en pall för att få mer kraft antar jag, och lade sig på min magen med hela hennes tyngd ett par ggr. Jag trodde på riktigt att jag skulle dö och det var fruktansvärt obehagligt. Kändes nästan som ett övergrepp även om det säkert var nödvändigt. Slutade med att jag förlorade 2,6 liter blod.. tror inte jag heller är gjord för att föda...

Tror de gjorde så för att jag var mkt trött, hade hållit på 34 timmar, och för att de inte tyckte jag orkade pressa på själv.

• Långan

Måste tillägga att jag funderar oxå på en enventuell nästa gång.. Tror inte jag kommer våga en gång till. Vill höra mer om snitt och höra om jag skulle kunna få det..

• jag7

Jag hade en väldigt positiv förlossning trots att en barnmorska hoppade på min mage. Jag öppnade mig snabbt, men sen va värkarna lite svaga och lill killen låg för högt upp. Så jag fick värkstimulerande och sen kom barnmorskan in och hoppade på magen. Visst va det jobbigt när hon knådade, men jag tänkte inte på det bara att jag skulle krysta och snart skulle det vara över. Mannen tyckte det var jobbigare haha! Jag har inget negativt att säga om min förlossningen. Blev sjuk efter, det va trist.

• Ninette

Födde min äldsta dotter med yttre press (bm hängde på magen) och sugklocka pga hotande fosterasfyxi. Hon hade skalpelektrod på sig så dom såg att hon började må dåligt och mådde strax riktigt dåligt. Hela rummet var fullt av folk varav jag uppfattade vem en av dom var (bm som vi haft under dagen).
    Hon kom ut på 2 drag med klockan, jag fick se henne en halv sekund ungefär innan dom sprang med henne eftersom hon inte andades alls.
    Hon hamnade på neo i kuvös och tog ca 30 minuter på sig innan hon fixade andningen helt ok. Men hon piggnade på sig fort iaf, låg i kuvös 12 timmar. Värmebädd 1 1/2 dygn och sen fick vi åka hem
    Jag upplevde allt som mycket jobbigt, sen tog det ca 2 timmar innan jag fick träffa henne pga att jag sprack så mycket till stor del pga klockan och yttre pressen (men utan den hjälpen hade hon kanske inte levt idag...) och de gjorde väl inte förlossningen till en mer positiv upplevelse heller...
    Hon är idag en pigg och glad 4 1/2 åring.

När jag väntade lillasyster (skiljer 2 år och 2 månader mellan barnen) så var jag erbjuden aurora samtal inför kommande förlossning men jag valde att "bara" prata med min bm på mvc. Gick dock ofta hos henne och hann bearbeta hela första förlossningen ordentligt.

När sedan lillasyster föddes så gick det fort som busen, henne fick dom istället hålla emot då hon ville ut på en krystning... Jag skrev om hennes förlossning i bloggen några dagar efter förlossningen om nån vill läsa, det behöver inte bli lika jobbigt som en jobbig första förlossning iaf.

• Valkyriah

Hade en väldigt snabb och intensiv förlossning,hade inga vilopauser mellan värkarna som vid en normal förlossning utan det var som en enda lång värk.Efter 1 ½ timmes krystvärkar sjönk sonens hjärtljud och jag tuppade av ett par ggr pga smärtan.Sonen  fastnade och var helt enkelt tvungen att komma ut snabbt.En barnmorska hängde över magen där hon till slut fick stå med knäna i sängen medans en annan fick föra in händerna i mig och slita ut min stackars pojke.Pga det sprack jag och fick ett flertal bristningar som behövdes sys.Blev sydd i 1 ½ timme.Hela förlossningen var hemsk och vill aldrig föda vaginalt igen.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
Svar på tråden Du som fött med hjälp av "yttre press"