• underverket 06

Gravid i ve 6? Vågar jag åka slalom nästa vecka?

Ska på en länge planerad skidresa till Italien. Är i ve 6. Vågar jag åka slalom. Är en väldigt van skidåkare, har åkt sedan jag var 6 år. Slänga sig utför backarna kanske jag inte ska, men åka lite försiktigt? Kan ett fall eller att jag blir påkörd orsaka ett ev missfall. Det är ju det jag är rädd för. Vilken fardåre som helst skulle ju kunna åka in i mig. Vill ju inte riskera något, speciellt inte som vi gjort IVF och haft svårt att bli gravida. Samtidigt undrar jag om inte fostret ligger väl skyddat i magen så här tidigt i graviditet, eller?

Någon som vet, eller hört något från barnmorsor eller någto?
    Ska ringa IVF kliniken vi gått på och höra vad de tycker.

• Svar på tråden Gravid i ve 6? Vågar jag åka slalom nästa vecka?
  • Tigertofflan

Åk och njut av din underbara skidsemester i Italien!!
    grattis till graviditeten!

• Oktober Längtan

du ska leva som vanligt så ja, du kan åka.

• gizzla

jag tycker helt klart du ska åka. Ta det lite lugnt bara. Och OM du faller eller så så ligger ju fostret väl ingosat i livmodern och kommer sannolikt inte beröras av att du ramlar :)
    Så ta tillfället- nästa vinter kommer det inte bli lätt att roa sig med denna aktivitet när ni har en liten :)
    Tänk på hur nyttigt det är för den lilla med all frisk luft du får och motion är ju bra :)

• Primrose

Jag tror inte att det ska vara några problem alls - om du inte har flera MF bakom dig. Njut av din semester! Cool Men ring kliniken och kolla så att du kan känna dig extra lugn. Berätta gärna här i tråden vad de sa.

• viseversa

absolut kan då åka slalom.Min mamma åkte slalom när hon var i 8mån med min lillebror!!

• Vilda musen

Hej!

Jag åkte slalom i vecka 7 och ramlade flera gånger. Min man blev lite nojjig och uppskattade inte att jag åkte offpist och lekte med gupp i skogen utan beordrade mig att åka i backarna och försiktigt. Sedan gjorde jag det och började nojja själv.

När jag pratade med barnmorskan om detta sade hon att det absolut inte var någon fara. Hon berättade också att den klassiska missfallshändelsen i filmer - tjejen ramlar från en häst och får missfall - den stämmer inte. Man behöver inte vara orolig alls.

/VM

• Bjutt

tror inte heller att det ska vara någon fara när du inte har gått så långt så har du ju inte nån stor mage som är i vägen. jag halkande här om dagen och är i 7:de månaden, men det gick bra, barnmorskan sa att barnet ligger väl skyddat inne i livmodern. men som sagt det är ju alltid bra att höra med din barnmorska.

• Hallonsocka

Finns dem som säger att "nej det ska man inte" och så dem som säger att "lev som du brukar"... jag hör nog till de senare... eftersom jag till påsk ska till Hemavan och åka, är då vi vecka 19. Har fått klartecken från BM och det enda jag har tänkt är att jag ska vara extra lyhörd mot vad kroppen säger, inte köra de värsta backarna (fast finns inte så många sånna i hemavan/tärna)samt försöka ha sambon bakom mig så han tar emot smällarna från fartdårarna
    Vart ska ni till i Italien?

• Frau T

Hej!
    Jag var i Italien för två veckor sedan, då i vecka 22 och det var absolut inga problem att åka. Men visst är det så att det finns en massa fartdårar i backen (det gör det ju i trafiken också).. Håll ett vakande öga uppåt i backen och njut av skidåkningen är mitt råd!
    kram

Svar på tråden Gravid i ve 6? Vågar jag åka slalom nästa vecka?