• Bästamorsan

bussgods efterkrav - hur fungerar det?

Nån som har erfarenhet av att skicka på bussgods mot efterkrav?

Om man skickar en vagn på bussgods mot efterkrav som inte hämtas ut, vad händer då?

Om man skickar något på bussgods på efterkrav,
    vem betalar efterkravet (50kr) + frakten (275kr) ?
    Förstår ju att säljaren betalar själva summan för det man skickar...

Dvs om jag lämnar in något på bussgods mot efterkrav,
    vad måste jag betala när jag lämnar in det?

• Svar på tråden bussgods efterkrav - hur fungerar det?
  • 5barnsmamman

Jag köpte en vagn mot efterkrav. Jag betalade frakten och efterkravet.
    Det betalades när jag hämtade vagnen. Hon som sålde den till mig betalade inget.

Stolt mor till fyra
  • Bästamorsan

Okej tack för svar....,

Jag blev lite nervös nämligen för om vagnen jag ska skicka inte blir uthämtad
    och jag måste betala frakt både dit o tebaks
    = ganska mycket förlustaffär =)

• bumbi 84

du får betala först sen får hon lösa ut grejorna där. och så sätter bussgods in pengarna på ditt konto.

• bumbi 84

taget från bussgods hemsida!

Efterkrav
    Bussgods tillhandahåller tjänsten Efterkrav för dig som vill att mottagaren skall betala varan när han hämtar den hos Bussgods. Efterkravsavgiften, som tillkommer på fraktavgiften är för närvarande 50 kr inkl moms för våra privatkunder. Kreditkunder betalar efterkravsavgift enligt gällande taxa.

Bussgods arbetar enligt nedanstående principer vid sändningar belagda med efterkrav:

Utlöst efterkrav utbetalas av mottagande Bussgods inom 10 arbetsdagar.
    Utbetalningen sker via plusgiro, bankgiro, bankkonto eller via utbetalningsavi.
    Outlöst efterkrav returneras efter 14 dagar, efter kontakt med avsändaren.
    Efterkravsbelagda sändningar får inte öppnas av mottagaren innan betalning erlagts.
    Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt.
    Fraktsedeln skall vara korrekt ifylld för snabbast möjliga hantering. Ofullständigt ifyllda fraktsedlar försenar utbetalningen.
    Bussgods ansvarar inte för att innehållet är vad som utlovats av avsändaren.
    Eventuella transportskador behandlas som vid övriga frakter.

• Bästamorsan

Bumbi: tack =)

Bara att det inte står något om vad som händer om mottagaren inte löser ut paketet...
    Samt om mottagaren kan stå för alla kostnader inklusive frakt och efterkrav.

Så man inte riskerar att skicka ett paket och stå för frakten både dit och tillbaka ifall det inte löses ut... =)

• bumbi 84

du åker på frakten hem om ingen löser ut det!

Bästamorsan skrev 2008-03-18 20:36:02 följande:
    Bumbi: tack =)Bara att det inte står något om vad som händer om mottagaren inte löser ut paketet...Samt om mottagaren kan stå för alla kostnader inklusive frakt och efterkrav.Så man inte riskerar att skicka ett paket och stå för frakten både dit och tillbaka ifall det inte löses ut... =)
Svar på tråden bussgods efterkrav - hur fungerar det?