• Rallyprincess

Kan man ansöka om dagisplats i en annan kommun???

Kan man ansöka om dagisplats i en annan kommun???

Kan man söka dagisplats t ex i den kommun man jobbar i?
    Vi bor långt ut på landet och till dagiset i kommunen vi bor är det ca 2 mil, vi jobbar i en annan stad/kommun som ligger helt åt andra hållet, vi kommer att få åka först 2 mil åt "fel håll" till dagsiet sedan tillbaka ca 3 mil till jobbet... undrar om man kan söka dagis i staden man jobbar i åker förbi typ 4 st på vägen till jobbet.

• Svar på tråden Kan man ansöka om dagisplats i en annan kommun???
  • vestermark

Hör med kommunen!
    Vi bor 4 min från en annan kommun, och jag får egentligen inte ha min dotter på dagis i den kommunen trots att det är så nära. Men vi löste det genom att jag skrev mej på en bekants adress i den kommunen.
    Men vissa kommuner går med på att köpa tjänster av grannkommuner, och i ditt fall borde de kunna gå med på det tycker man. Kommunen jag bor i brukade förr köpa tjänster av grannkommunen, men slutade tyvärr med det. Varför vet jag inte, för vi fick höra att det inte skulle bli någon skillnad i kostnad.

• Linnpinn

Det är olika från kommun till kommun. Många kommuner kräver att du ska vara skriven på en adress i kommunen för att ens få stå i kö och andra nöjer sig med att du är skriven i kommunen när barnet väl börjar på dagis. Tittade på detta när vi funderade på att flytta medans sonen stog i kö. Men som vestermark skriver, ring och fråga, kanske kan de göra undantag?

• Emlak

Jag jobbar på en privat förskola i en av sthlms finare kommuner, vi har barn från andra kommuner med bra standar, däremot så betalar vissa kommuner för lite pengar för att de ska vara lönande att ha barnen kvar på förskolan... kommunala förskolor däremot kan ta emot barn från andra kommuner..

Svar på tråden Kan man ansöka om dagisplats i en annan kommun???