• Bebislängtan 82

God och smarrig tårta,vill ha hjälp med recept???

Jag fyller 26 år på fredag *ångest* och ska ha hit några vänner och sådär. Tänkte baka en tårta men jag vet inte vilken.

Har ni några tips och ider? det ska inte vara för svår för ska kunna ha sakerna man använder hemma.

Längtan är stor.
  • Svar på tråden God och smarrig tårta,vill ha hjälp med recept???
  • Kidz

Mockadrömtårta

After Eight-tårta

Mandarintårta

lättlagad Nöttårta

• Bebislängtan 82

Tack för  svaret. Alla lät goda men får nog välja en..Kanske blir After Eight tårta eller mandarintårta

Längtan är stor.
  • Kidz

Ja, jag ville bara ge dig lite alternativ så du kunde få mer ångest än du redan hade..
    Både After Eight-tårta och mandarintårtan är väldigt goda.

Vill du ha recept på dom eller du har egna recept?

• Queequeg

White Lady tårta

Chokladtårtbotten med kakao

5 ägg
    3 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1½ dl potatis mjöl
    0.5 dl kakao
    2½ tsk bakpulver

vispa ägg & socker poröst,
    Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
    grädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm-form

Ger en hög och saftig botten

Tryffel krämen
    200g mörk choklad
    1dl grädde

häll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl.
    Ställ kallt över natten.. Sedan vispar du blandningen med elvisp tills det blir en crème, vill du ha lite mer fluffig konsistens på cremén så kan du ta 2 dl grädde till 200g choklad istället.. denna cremén lägger du på ett lager..

Lager 2 gjorde jag så att jag blandade grädde med arrak tills det blev en bra smak, sedan vispade jag grädden (går att bara ha vanlig vispad grädde eller att man blandar i lite marsansås i den vispade grädden istället))

När man gjort allt:
    dela tårtbotten i tre lager. Läg på tryffelkrämen på den understa delen. Lägg sedan på den adra delen av botten, bred ut arraksgrädden, lägg sedan på den översa delen av tårtbottnen.
    spackla tårtan med grädde så att den blir jämn samt att inte dom mörka bottnarna lyser igenom när man ska täcka den med marsipan. Innan man lägger på marsipanlocker ska man pensla lite smäl smör eller neutral olja på insidan av marsipanlocket så att tårtan inte svettas sedan.
    avluta med att pundra över lite kakao på tårtan när den är färdig.

• Bebislängtan 82
    Kidz skrev 2008-03-18 22:03:03 följande:
    Ja, jag ville bara ge dig lite alternativ så du kunde få mer ångest än du redan hade.. Både After Eight-tårta och mandarintårtan är väldigt goda. Vill du ha recept på dom eller du har egna recept?
    Vill gära ha receptet på dom om det inte är allt för jobbigt.

Ja om ångesten vet jag inte varför jag har det. Jag gråter varje gång vi pratar om min födelesedag osv,fattar inte vad som händer
    Längtan är stor.
  • Kidz

oki,, här kommer dom..

After Eight-tårta ca 10 pers

Ingredienser
    kakan:
    1 dl mjöl
    2 dl socker
    3 st ägg
    175 gram mörk blockchoklad
    175 gram smör
    glasyren:
    1 dl grädde
    25 gram smör
    200 gram after eight

Gör så här
    Smält chokladen och smöret. Vispa äggvitorna hårt. Rör ner socker, äggulor och mjöl i smöret och chokladen. Vänd sist i äggvitorna.
    Grädda kakan i mjölad form i 175° i 30 minuter. Låt kakan svalna, gärna i press så den blir kompakt
    Smält After Eight och smör i en kastrull och rör i grädden. Bred glasyren över kakan. Dekorera gärna tårtan och servera med lättvispad grädde

Mandarintårta ca 8 pers

Ingredienser
    1 st tårtbotten 3 delad
    Chokladfromagefyllning.
    1 påse Ekströms chokladfromage
    1 dl mjölk
    Mandarin/apelsin kräm
    1,5 dl grädde
    200 gram philadelfiaost
    4 msk apelsinjuice konsentrerad
    1 msk spad från mandarinburken
    0,75 dl florsocker
    6 droppar karamellfärg gul
    Garnering.
    1,5 dl grädde
    1 tsk florsocker
    1 burk konserverade mandariner
    Garneringsgelé
    1 dl mandarinspdet från burken
    1 dl Gelésocker Multi

Gör så här
    VIKTIGT! Spadet från konserverade mandarinerna ska användas så häll inte ut det. Ta en sil och ställ den på en skål, häll mandarinerna i silen (1 burk=312 gram) och låt spadet rinna ner i skålen.
    Ta en påse (2 portioner) Ekström chokladfromage, vispa ner den i 1 dl kall mjölk, vispa i 3 minuter. Bred sedan ut fromagen på det nedersta lagret av tårtbotten.
    Mandarin/apelsinkräm: Vispa grädden ganska hårt i en bunke.
    I en annan bunke blanda philadelfiaost, mandarinspad, koncentrerad apelsinjuice, florsocker och gul karamellfärg. Vispa så att allt blandar sej till en slät kräm. Rör sedan ner den vispade grädden.
    Bred ut ett lager ca. hälften av mandarin/apelsinkräm på andra lagret på tårtbotten. Det som blev kvar bred ut det på tårtan och runt kanterna.
    Garnering. Lägg de avrunna mandarinerna i mitten på tårta i ett snyggt mönster.
    Garneringsgelé: 1 dl spad från mandarinerna och 1 dl gelésocker (Dan sukker). Låt koka upp och koka i 1/2 minut. Skumma av. Låt kallna några minuter, men håll koll, det stelnar snabbt. När det börjar stelna skeda ut gelén på mandarinerna. Låt stelna.
    Vispa 1,5 dl grädde med 1 tsk florsocker ganska hårt. Sprita små toppar runt hela tårtan, men INTE där mandarinerna är.

• Kidz

Hoppas du hittar något gott till din födelsedag.. Tänk inte för mycket på det då blir det bara jobbigt.. Det ska ju vara kul att fylla år.. Ha det bra och vill du ha andra recept är det bara att hojta till..

• Mejk

Jag har fastnart för morotstårta! Men man måste komma ihåg at göra dubbel sats av philadelphiablandningen ;)

• Bebislängtan 82

Tack så mkt Jag återkommer om jag fundera på nåt annat men det tror jag nog inte,för mandarin tårtan lär god

Längtan är stor.
  • MJO 81

Du har ju redan fått förslag på riktigt smarriga tårtor här ser jag men jag vill ändå tipsa om en SUPERENKEL tårta som blev jättegod

Färdigköpta marängbottnar 2 st.
    Ekströms citron fromagé.
    Vispgrädde.
    Dajmkross.

Lägg ett tjockt lager citron fromagé emellan bottnarna och sedan vispad grädde överst, strö dajmkross över grädden. MUMS!

• Bebislängtan 82
    MJO 81 skrev 2008-03-18 22:27:28 följande:
    Du har ju redan fått förslag på riktigt smarriga tårtor här ser jag men jag vill ändå tipsa om en SUPERENKEL tårta som blev jättegod Färdigköpta marängbottnar 2 st.Ekströms citron fromagé.Vispgrädde.Dajmkross.Lägg ett tjockt lager citron fromagé emellan bottnarna och sedan vispad grädde överst, strö dajmkross över grädden. MUMS!
    Haha ja det lät väldigt enkelt tack.  men låter gott det med
    Längtan är stor.
  • bellanbus

Mandarintårtan är ju lite "påskig"

Tror minsann jag ska ge mig på en sådan i helgen!

Välkomna till Effelltown....
Svar på tråden God och smarrig tårta,vill ha hjälp med recept???