• Sussie1975

Regler för Folsyra & Niferex!!!

Är det några bestämda regler när man ska ta sin folsyra-tablett & Järntablett "Niferex" ? ? ?
    Kan man direkt på morgonen ta båda två direkt med ett glas vatten? eller ska de tas tillsammans med måltiden eller vad?
    Jag skulle föredra o ta direkt på morgonen med ett glas vatten, så man inte glömmer.

• Svar på tråden Regler för Folsyra & Niferex!!!
  • MajaLinnéa

På Niferex bipackssedel står det att man inte ska inta dem tillsammans med mat som innehåller mycket kalcium, då det försämrar kroppens förmåga att ta upp järnet (tror jag det var...).
    Annars står det att Niferex ska tas med minst ett halvt glas vatten, gärna i samband med måltid.

• VackertVäder

Det enda jag känner till är att järntabletter helst skall tas med apelsinjuice (c-vitamin främjar kroppens förmåga att uppta järn - undvik kalcium som motverkar det). Sedan är det bra att ta järntabletter i samband med måltid då det kan underlätta för kroppen (spec bra för dom som får tex ont i magen av järntabletterna).

• silavs

niferexen ska du INTE ta i samband med måltid.
    då tar inte kroppen upp järnet lika bra,men ett glas vatten ska du svälja ner dom med.

folsyra tror jag att du ska ta i samband med måltid,men är inte säker.

jag tar vitamineral kvinna/gravid och dom innehåller folsyra och dom ska man ta med måltid,men det kanske beror på att dom innehåller massor andra vitaminer.

• Bollen82

Det spelar egentligen ingen roll, men som ovan skrev så bör du undvika kalcium i samband med niferex.
    Drick gärna ett glas apelsinjuice när du tar tabletterna.
    Folsyran hjälper oxå kroppen att ta in järnet.

Om du skulle må illa av järntabletten så är det att föredra att ta dom på kvällen innan du lägger dig. Då slipper du illamåendet.

• VackertVäder

Många olika bud Kanske bäst att du ringer till Apotekets medicinupplysning så får du rätt besked.

• Lilla Linda

Har med hört att man ej ska ta niferex till måltid.
    Jag tog mina på kvällen innan jag la mig o Mitt val kvinna (med folsyra) till middagen

• Väduren06
    Svalis83 skrev 2008-03-18 21:32:48 följande:
    niferexen ska du INTE ta i samband med måltid.då tar inte kroppen upp järnet lika bra,men ett glas vatten ska du svälja ner dom med.folsyra tror jag att du ska ta i samband med måltid,men är inte säker.jag tar vitamineral kvinna/gravid och dom innehåller folsyra och dom ska man ta med måltid,men det kanske beror på att dom innehåller massor andra vitaminer.
    Precis, de ska du INTE ta i samband med måltid!!!
  • LillLindberg

Min BM sa till mig när jag skulle börja äta Niferex att jag skulle ta den minns 30 min innan jag åt eller att det skulle ha gått minnst 30 minuter efter att jag ätit. Fick inte skölja ner tabletten men te, kaffe eller mjölk. Juice var bra, särskillt apelsinjuice eller någon annan med mycket c-vitaminer då det hjälper kroppen att ta upp järnet mycket bättre.

• popcornplaya

Då jag hört mycket på fl om att man inte ska äta niferex tillsammans med måltid så frågade jag min bm om detta. Hon hade aldrig hört talas om det utan brukade rekomendera att man inte tog tabletten på fastande mage. Det står dessutom inget om det i beskrivningen som medföljer tabletten.

***V.23***
  • imaj

Min BM rekommmenderade att jag skulle ta niferex på kvällen innan jag skulle gå och lägga mig för att jag inte skulle mår illa eller få halsbränna. Man ska inte ta dem med mjölk utan gärna med juice, men det är inte bra att dricka juice innan man borstar tänderna eftersom att det är så surt!

Svar på tråden Regler för Folsyra & Niferex!!!