• Svar på tråden Vad menar FK med 240 dagar när det gäller SGI?
  • Envis

Så då är det lugnt om jag säger upp mig även om jag bara arbetat 8 månader? (Föräldrapenningen ska ju inte påverkas om det är inom 6 månader till barnet föds)

• NovJenny
    Envis skrev 2008-03-18 22:22:45 följande:
    Så då är det lugnt om jag säger upp mig även om jag bara arbetat 8 månader? (Föräldrapenningen ska ju inte påverkas om det är inom 6 månader till barnet föds)
    Har du jobbat 240 dagar i följd så kan du ju det. Men anmäl dig till arbetsförmedlingen efter. Tror de är hårda på det gällande fp.
    Eller var har du läst att den inte påverkas 6 månader innan?
  • Envis

www.forsakringskassan.se/fakta/fp/

"Du kan arbeta mindre före förlossningen ? utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks."

• myskatt

Säger du upp dig när det är sex månader kvar innan BF behåller du din SGI och efterson du jobbat 240 dagar baseras FP på den SGI:n.

Är dock inte helt säker på om du måste skriva in dig på AF iom "sex månader innan BF" regeln. Säkrast är nog att göra det och va aktivt sökande.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • aktuelle

behöver inte jobbat 240 dagar utan bara man haft en anställning. Svårt att förklara. Jag hade en anställning på ett företag (jobbade nästan aldrig pga arbetsbrist) sa inte upp mig men fick ett till jobb ca 7 mån innan bf där jag tjänade ihop så jag fick bra sgi

NovJenny skrev 2008-03-18 22:22:21 följande:
    Nej, en SGI kan du få om du jobbat 6 månader heltid t.ex.Men för att få din fp baserat på din SGI de första 180 dagarna ska du ha jobbat 240 dagar heltid/ i följd.www.forsakringskassan.se/fakta/fp_berakning/..
    - IRMA Dec 2006 och Helge 18:e Januari 2008! -
  • Envis

Jag har tänkt läsa en sommarkurs istället, som slutar cirka 7 veckor innan bf.
    Det är mindre än 6 månader kvar när jag slutar jobba, ochdå ska det alltså inte påverka.

Jag har sagt upp mig idag, men blev nu lite orolig för det där med 240 dagar. Var osäker på om det betydde faktiska arbetsdagar.

Min anställning började i juli ( men jag gick upp i tid i oktober ) och kommer då avslutas 29e juni.

• aktuelle

men numera får man väl inte räkna på ett arbete som man hade innan man började plugga tex.. blir det inte samma här eller cyklar jag? :)

- IRMA Dec 2006 och Helge 18:e Januari 2008! -
Svar på tråden Vad menar FK med 240 dagar när det gäller SGI?