Fänkålste till spädbarn?
Läste på en sida på internet att det rekommenderas fänkålste till mor och barn ifall barnet har magknip.
Någon som hört om detta verkligen kan göras och om det isåfall kan fungera?
Tacksam för svar
Läste på en sida på internet att det rekommenderas fänkålste till mor och barn ifall barnet har magknip.
Någon som hört om detta verkligen kan göras och om det isåfall kan fungera?
Tacksam för svar
ja tog upp det med bvc o hon sa att man inte ska ge det till de när de e så små , har en son på 5 v men att man själv kan dricka det om man ammar o att det skulle vara bra
Jag drack fänkålste de första månaderna för att underlätta magknip och tycker absolut att det hjälpte. Märkte skillnad när jag inte drack.
Bor delvis i england och fick häromdagen hem ett prov med fänkålsdricka från hipp som ska ges till barnet (inte sett det i verige men har kanske missat den). Är en tepåse som ska ner i varmt vatten. Tyckte först att det verkade lite konstigt, men borde ju fungera lika bra om inte bättre då barnet får effekten direkt istället för genom mjölken. Är dock för lite äldre barn, står att den är rekommenderad från fyra månader.
Hej
Vår son hade problem i 8 veckor med magen, inget hjälpte av de råd vi fick från bvc.
Så en dag sa min mor försiktigt ska du inte prova att ge han anis+fänkåslte istället för att bara dricka det själv?
Vi provade och det var som ett mirakel han blev nästan helt bra redan dagen efter. Vi fortsatte att ge honom 2 tsk inför varje amning till han blev 3 månader och sen vägrade han totalt att dricka det. Men magen var bra ändå.
När jag sedan var på bvc för läkarudersökning så berättade jag detta för läkaren och han tittade förundrat på bvc-sköterskan och frågade henne varför hon inte rekommenderat det från böjran. Han menade att ute i europa och i synnerhet tyskland och england har man gett detta te till bebisar med magproblem och kolik i 50 år och att det är välbeprövat. Han sa att man kan tom köpa färdiga förpackningr i andra länder. Han avslutade med att säga till sköterskan att rekommendera både mamma och bebis att dricka detta vid magproblem.
Efter detta så berättade jag det här för andra vänner och de har lyckats för dem också.
Lycka till och hoppas att det går bra för er.
Jag köpte "Organic Baby Tea" vilket bla innehåller fänkål, fungerar utmärkt, fast han gillar det inte så mycket...Vi dricker det båda två och han är mycket gladare!
Han är två månader nu men det rekommenderas från två veckor på paketet.
Jag dricker det själv och tycker det fungerar. I t ex Tyskland ger man ofta te till bebisar, från 2 veckors ålder (bl a fänkål). Man ska dock inte ge bebisar fänkålste varje dag pga risken för miljöföroreningar.