• Tokfia 7

Hur hjälper man bäbben lära sig krypa?

Undrar om det finns nåt knep för hur man hjälper sin lilla bäbbe att lära sig krypa? Jag vet inte om de brukar lära sig det i nån viss "ordning"?? Min 4-månaders blir tokfrustrerad för att han inte kommer nån vart, han reser sig upp på båda armarna, men när han försöker komma nånstans reser han sig bara upp på vänster arm och försöker puffa med vänster ben (annars sparkar han bara i luften) så han ligger ju på magen (för han orkar inte lyfta upp den) och åker runt i cirkel. Tänkte hur man på bästa sätt hjälper honom att komma fram till hur man gör (om man kan det...)!

• Svar på tråden Hur hjälper man bäbben lära sig krypa?
  • FridaE

Jao, en 4 månaders kan sällan krypa (ja här på FL finns det säkert undantag). Kroppen klarar det nog inte riktigt än. Och lära sej saker och bli frustrerad när det inte går som man vill är ju en del av det hela. KLart han blir frustrerad, det blir nog de flesta bebisar när de vill mer än de kan.
    Det enda du kan göra är väl att visa hur man gör själv men jag tror inte han kommer lära sej snabbare för det. Han kommer kunna krypa när hans kropp är redo för det.

• RoseMarie Nielsen

Min dotter lärde sig krypa själv då hon var 7 månader,visade inte henne hur man skulle göra alls.Nu kan hon stå själv också små stunder...men inte gå (hon är ju trots allt bara snart 9 månader).

• moosen

ja våran dotter kröp vid 7 månader och jag tror att det är tidigt.
    Vid 4 månader har bebisen nog inte tillräckligt med muskler för att klara av det... dom lär sig det när dom är redo....

• Fruochmamma

Du kan lägga honom på mage så han övar upp styrkan i rygg & armar, men det kommer när han & hans kropp är redo för det.

Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • mimikry

Vår tjej har också varit jättefrustrerad sen hon var 3-4 mån och vill men inte kan... =) Men ha honom på magen och låt honom träna musklerna som Kikki06 skriver, vår tjej är snart 7 nu, och står upp på knä och gungar långa stunder innan hon "faller ihop" på magen igen. Dom behöver ganska lång tid att träna upp sina små muskler, lillstumpan här har gjort "armhävningar" sen kring jul och man tycker det tar oändlig tid, men jag kan tänka mig att hon haft en del träningsvärk för det lilla hon gör faktiskt =)
    Att vara frustrerad är jobbigt, men det är en del av den naturliga drivkraften.

• Tokfia 7

Hmm, det var väl ungefär så jag tänkte, funderade bara på om det fanns mer konkreta saker som att visa hur han gör med benen t.ex. på nåt sätt eller så... Att han inte har styrka förstår jag, musklerna har ju inte använts på så sätt tidigare. Som förtydligande kan jag säga att jag INTE förväntat mig att han ska krypa vid 4 månader...

• The Bumblebee

Det kommer när det kommer! Tror verkligen inte att man kan lära barnen att krypa. Han kanske börjar åla snart (det gjorde min första son) låter ju som han är på G iaf

Min andra son var frustrerad i mååånga månader innan han till slut bestämde sig för att börja krypa, vid 9 månaders ålder. Jag trodde att han var på G vid 5 månader (precis som storebror) men han damp ner på magen och tjurade i 4 månader istället

Det är inte bara barnet som ska ha tålamod - gäller ju mamma å pappa oxå

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • mimikry

Men det du skriver om "viss ordning" så tror jag det brukar vara nåt typ:
    Ligga på mage och lyfta huvudet
    Göra armhävningar
    Börja åka baklänges
    Åla framåt och klänga på saker
    Stå och gunga
    Krypa

Men vissa bebisar hoppar ju över steg helt eller gör saker i en annan ordning, så det är svårt att veta...
    Men du kanske kan lägga en leksak framför honom för att få honom intresserad av att vilja komma framåt?
    Vår tjej tar som sagt sikte på sker men kan ju bara backa, så hon kämpar på tills hon får sikte på nåt nytt för att första leksaken kommit förlångt bort =)

• hannamiller

Nja lille Oscar han var så arg att han inte kom fram.. Kommer inte ihåg vilken månad.. Men så var vi på öppna förskolan o han satt o såg på dom andra små vad dom gjorde..
    Så när vi kom hem..
    Så gjorde han som dom små.. Han började krypa..
    Det är bara att leka o krypa på golvet du med så ser han vad du gör för något.. Men han gör det i sin egen takt.. 
    Sen kommer du att ångra lite att han kryper.. För det går fort då..
    Allt dom små kan få tagi..
    Oscar han håller på att lära sig att gå nu.. Klättra kan han.. (9 1/2 månad)

• jorialel

Det är inte alla barn som kryper, mina har bara ålat och sen börjat gå vid tio månader.

• beavies

Min kille på 1år har varken ålat eller krypt... nu går han med stöd

• Maijlo

Jag tror inte heller att man kan hjälpa dem på traven, även om man vill. De får öva upp sitt tålamod helt enkelt.

En sak man kan ha som gör att de tar sig fram är en gåstol, men det är ju omdebatterat här och på många andra ställen. Jag tycker personligen att min dotter hade stor glädje av den eftersom hon lärde sig att ta sig framåt. Och hon kan krypa som en tok nu.

• Ananaspaj

Man kan nog som många säger inte lära barnen sånt. Det är nog mer en reflex, den kommer när den kommer OM den kommer. Min första lärde sig aldrig.

Nu när jag fått mitt tredje barn känner jag hur mycket jag ville lära och stötta och visa och jag ville de skulle utvecklas, äta..allt så snabbt med de första två...
    Nu käner jag: Men ta det lugnt, njut, det kommer när det kommer. Och det känns så härligt! MAjken är stenlat, har rullat från mage till rygg några ggr men det är ju ganska lätt, de bara rular liksom, men från rygg till mage? Nä två ggr tror jag och hon har verkligen hatat att ligga på mage fram tills nu. Hon blir snart fem månader..

Svar på tråden Hur hjälper man bäbben lära sig krypa?