• april79

Vad för kläder till 6-månaders för skidresa till Sälen nu på påsklovet??

Vi ska till Sälen nästa vecka och jag börjar bli osäker på hur jag ska klä min lilla kille som är 6 månader. Vi har endast en fleece-overall (windstopper) från POP - har ej behövt varmare pga den milda vintern, men nu blir det ju några minusgrader och han kommer antagligen inte att vilja sitta i vagnen och åkpåsen hela tiden. Åkpåsen går inte att ta bort så lätt heller. Så jag tänkte först lager på lager, med "vanliga" byxor och body under och sedan fleecebyxor + tröja och till sist overall. Men frågan är om man behöver en riktig vinteroverall istället? TACKSAM för tips!

• Svar på tråden Vad för kläder till 6-månaders för skidresa till Sälen nu på påsklovet??
  • Annamaja

Det beror ju på vad ni ska göra, men ja jag tror ju att du behöver en riktig overall. Fleece står inte emot blåst. Det blåser rakt igenom. Vi är mycket i fjällen med våra barn, och dom blir snabbt kall. Speciellt så små barn då dom inte rör sig.

• Ananaspaj

Body, kalasbyxa, fleecebyxa-tröja. Vinteroverall från "Ticket..", vantar mössa och liggvagn med skinn i botten och åkpåse. Ingen jättetjock åkpåse. Vi har en Stiga pulka med oss oxå om Majken inte vill ligga hela tiden, vi ska till Hemsedal v 14, då kommer hon vara fem månader och en vecka. Antagligen kommer det vara ganska varmt där då enligt vad de sa på kundtjänst emn man vet ju inte.

• Annamaja

Kan ju säga vad jag brukar ha på min lilla tjej just nu. Hon är dock bara 2,5 månad. Men vi brukar ha strumpbyxor, vanliga tunnare byxor och body, sen fleece byxor och tröja. Sen har vi vanlig vinter overall som är vindtät. Och skin handskar med ullfoder i, och tossor med ullfoder. Sen en riktig varm mössa, och halsduk.

• april79

Tack för era svar! Det verkar som att en riktig vinteroverall är bra att ha MAO. Jag måste ner på stan idag och kika. Det är svårt att hitta så här sent på säsongen dock! Men annars kanske jag kan få tag på en och låna i värsta fall. Ni vet möjligtvis inte nånstans där de fortfarande säljer??

• camomillis
    april79 skrev 2008-03-19 08:45:54 följande:
    Tack för era svar! Det verkar som att en riktig vinteroverall är bra att ha MAO. Jag måste ner på stan idag och kika. Det är svårt att hitta så här sent på säsongen dock! Men annars kanske jag kan få tag på en och låna i värsta fall. Ni vet möjligtvis inte nånstans där de fortfarande säljer??
    tradera el blocket kanske? kan ju vara en lösning efts ni bara ska ha den under 1v!
    Mamma till Tilde 070211 - BF 080802
  • april79

camomillis skrev 2008-03-19 08:57:19 följande:

tradera el blocket kanske? kan ju vara en lösning efts ni bara ska ha den under 1v!
    Ja jag tänkte också på det! Men så måste den ju skickas senast idag för att vi ska hinna få den i tid till nästa vecka... stressigt värre!
  • camomillis

jo det är klart... ja då blir det nog till o kolla vinterrean då!

Mamma till Tilde 070211 - BF 080802
  • alexs mamma

Jag tror det är viktigt att ha något aom står emot vinden om din lille kille vill ner i snön och sitta/krypa funkar det inte med fleece. Det blir ju blött med en gång!! Kolla runt med vänner ev kan du gå till din närmaste förskola och höra om d kan få sätta upp en lapp där om att du önskar köpa/låna en begangnad overall om du inte hittar i affärerna. Har du tur finns det kvar vinterkläder på rea.
    Lycka till!!

• Nikki S

Jag måste bara säga att jag kom hem ifrån sälen i sndags och det var inte alls så kallt där uppe. Var plusgrader för det mesta och behövde nästan inte klä på Tindra speciellt mycket mer än vanliga fall. En extra filt eller tröja tror jag räcker.

• Nikki S

Men ja det beror ju på om han ska vara i snön eller inte!

• Ananaspaj

Tips! Jag köpte en Ticket To Heaven overall, vindtät, andas, fiin, svindyr ny..på Tradera för 30 kr! DE kostar typ mellan 6-800 kr nya. Snabb affär jag hade den i posten efter några dagar.
    Så kolla begagnatmarknaden om det bara är för skidresan. Det är ju inte så att de kan ha den nästa vinter, så även om jag oftast köper nytt så kändes det meningslöst för en vecka i fjällen bara.

Däremot måste jag köpa fleece...såg att Kappahl hade bra.

• april79

Jag kan endast hitta en HM-overall som skulle kunna passa på tradera så jag försöker nog köpa den under dagen! borde ju inte spela så stor roll med märket för det lilla den ska användas...

Svar på tråden Vad för kläder till 6-månaders för skidresa till Sälen nu på påsklovet??