• beadis

Hur mycket tv/tv-spel får era barn ägna sig åt varje dag?

Har en 6-årig kille som älskar (som många andra) att spela X-box eller datorspel....hade han fått bestämma, skulle han vilja sitta där timmar varje dag.

till hur många minuter/timmar begränsar ni ert barns spelande/tv-tittande?

Brukar det uppstå problem med de reglerna?

• Svar på tråden Hur mycket tv/tv-spel får era barn ägna sig åt varje dag?
  • beadis

inga barn som spelar tv-spel????

• chickie

Är det vardag får min son (7år) sitta 1-1½ timme oc se på tv eller spela spel. På helgen är det mera fritt och är vi bara hemma så får han välja hur han vill göra själv. Men nu spealr han sällan så länge. Om han gjorde det skulle jag införa en begränsning på 2-3 timmar på en dag iaf.

• Pillan79

om min son skulle spela dataspel/titta på tv så har vi satt upp en gräns på högst 2h/dag. På helgerna högst en timme i sträck. Sen får han göra nåt annat. Men han spelar nästan aldrig nu. kanske bara om det skulle regna ute å ingen av hans kompisar är hemma.

• RoseMarie Nielsen

Max 2 timmar/dag får mina barn spela.

• RoseMarie Nielsen

Min son blir 6år i Oktober...såg ju nu att denna tråd var för 6-12 åringar

• beadis

RoseMarie Nielsen skrev 2008-03-19 09:52:48 följande:

Min son blir 6år i Oktober...såg ju nu att denna tråd var för 6-12 åringar
    du får vara med ändå... :)
  • RoseMarie Nielsen
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 09:58:35 följande:
    du får vara med ändå... :)
    Låter bra det Mina barn spelar faktiskt just nu,Musse Pigg på Playstation2.
    Minstingen sover så då passar jag på att sitta här en stund medans det är lugnt
    Har som redan gjort sysslorna idag så då har man sin "egna stund"
  • beadis

RoseMarie Nielsen skrev 2008-03-19 10:00:44 följande:

Låter bra det Mina barn spelar faktiskt just nu,Musse Pigg på Playstation2.Minstingen sover så då passar jag på att sitta här en stund medans det är lugnt Har som redan gjort sysslorna idag så då har man sin "egna stund"
    låter skönt det...jag måste snart gå o laga till lite lunch, lillen hittar på ngt bus under tiden..
  • RoseMarie Nielsen
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 10:05:39 följande:
    låter skönt det...jag måste snart gå o laga till lite lunch, lillen hittar på ngt bus under tiden..
    Hmmm skulle inte vara helt fel att äta nått heller,passa på medans man får äta i lugn och ro
  • beadis

RoseMarie Nielsen skrev 2008-03-19 10:08:15 följande:

Hmmm skulle inte vara helt fel att äta nått heller,passa på medans man får äta i lugn och ro
    japp, passa på nu...
  • isberg

Min son är 11 år. Han får spela 1 1/2 om dagen. Efter läxläsning såklart. Och så har vi två helt spelfria dagar i veckan. Reglerna har vi bestämt tillsammans och dom sitter på kylskåpet så det inte blir något tjafs.

• Mamma 35

Min dotter är 11 år, tycker att det börjat gå överstyr.
    Men, hon sköter även skola o läxor före.
    Jag försöker o få henne o göra annat, men hon ¨r
    i spelvärlden o bara pratar om vad som händer där.
    Det är de enda de pratar om i skolan ofta, säger hon.
    Vad gör man, vihar ju gett henne spelen..nu är det
    dataspel de är fråga om..sims..men så har hon Nintendo Wii.
    INte lika mkt med det. Jag har inga regler om hur mkt
    hon får spela.

• Merikarvia

Vi har bestämt 1 tim på vard 2 tim på helg för att alla ska kunna hinna spela någon gång, dom är 4 som skall "bråka" om tiden och datorn/tvspelen. Sedan måste ju mammafå sitta en stund framför datorn och "prata" på FL, fniss.

• Gumsan07

Min snart 8-årige kille får spela varannan dag, och då c:a en timme. En riktig spelgalning, därför begränsat det hela.

• Erla

Hos oss &r och 4 år är det fritt fram efter kl 17:00 att välja spela dataspel, se på tv eller film sedan äter vi 6 och sen blir det göra iordning för natten mellan 19-19:30 så det ska sovas. det gör att det blir max en timme per dag. Mer om man är hemma sjuk!

Svar på tråden Hur mycket tv/tv-spel får era barn ägna sig åt varje dag?