• Stitchie

Vikt på 2 åring född v 29

Har en liten kille född v 29.
    Har astma och är konstant drabbad av diverse infektioner.
    Nu är problemet att han går inte upp i vikt. Detta som ett resultat av svår astma.
    Han väger 9300 gram och blir 2 år i slutet på april.
    Vad vägde era premisar vid 2 års ålder?
    Får ingen riktig hjälp va varesig BVC eller barnmott.
    Pratade med dietist förra veckan som gav oss, specialvälling och ngn form av energidryck (måltidsersättning) men han gillar dom inte..
    Nu vill de inte skriva någon lista på vad han bör äta förrens han har varit åter på barnmott. och dom ska vi inte prata med förrens den 29/3.
    Några tips på vad man kan ge som ökar vikten?

• Svar på tråden Vikt på 2 åring född v 29
  • pritt

Hej
    Jag har en tjej på 2 1/2 år, hon föddes i v 27 och vägde 840 gr
    Idag väger hon ca 12 - 12,5 kilo beroende på om hon varit sjuk. Hon har mkt problem med förkyldningar o luftrör.
    När hon var två tror jag hon vägde 11 kg
    Hoppas det var till lite hjälp!

• knäppisen

min son föddes i v 29. Han är inte 18 mån och väger 9800 g. Han har inte gått upp i vikt sen han blev ett år. Vi ska ha lite extra fett i maten o väga honom igen om en månad. Om han fortfarande inte ökat nånting så blir vi skickade till barnmottagningen som jag hoppas kan hjälpa oss.

Min son har också astma och får infektioner stup i kvarten. Vet inte om det hämmar viktuppgången för han gick upp OK hela första året.

• Stitchie

Jag vet inte vad jag ska göra, blir inte tagna på allvar på barnmott.
    Känns jobbigt för att han är ju verkligen liten..

• fie m melwin

Är bara tvungen att sticka in lite även om min kille är fullgången. Han är oxå liten och ja har haft funderingar till och från om de är nogot han inte tål, men ingen tar mig på allvar. SÅ jag vet hur jobbigt de är när ingen bryr sig, men nu har jag slutat att kolla på vågen, så länge han e pigg och har spring i benen så är jag nöjd. OCh han har massor av energi, så min teori är lite att han gör av med den messta energin. Måsste även tilläga att sisst vi va på BVC (tre års koll) så sa dom att vi skulle börja ge lätt mjölk och margrere joggi.

Han väger nu 12kg (tre år) och har då gått upp 1.5 kg på ett år! Men ingra magra produket till min son inte. helre lite extra fett :)

ps, han har oxå astma,

• lill tess

Linus född v34 fast tillväxthämmad. vid 2 vägde han 10,7kg tror jag

• Saraaa

Hejsan...

Min dotter blir 2 i Augusti, o hon väger 9830.. o hon är född 2 dagar över tiden..

• snusmumin

Min kille föddes i v 30 och vägde 1200. Nu är han 1 och väger 8,5 så det är ju inte jättelite, men han har växt dåligt på slutet. Vi tillsätter fett i allt - grädde, smör olja. Vi ger honom också glass utrört med grädde :) Han har faktiskt börjat att äta bättre men det kanske är slumpen. Vi får se vad vågen visar... Vi brukar också mosa maten rejält för det går bättre, så vi bryr oss mindre om "tugg-träning".

Hoppas du kommer på ngt sätt att få i honom mat.

• annamamma74

Hej, min tjej fyller tre år om några ett par veckor, hon väger nästan 9 kg nu. Vad är "normalt" att väga vid 3 år?
    Från 494 gram till 9 kg på tre år. Det är först sedan i julas jag har slutat oroa mig. Hon är aktiv glad pigg frisk så orken finns ju.
    Vi har fått calogen och minimax-drycker sedan utskrivning från neo. Vi bestämde oss dock för att sluta med det eftersom hennes dietist flyttade och nästa dietist alltid avbokade tiderna. Men så efter vi slutatde har hon börjat äta mer själv. Ett samband? Eller tillfällighet?
    Hon ökar fortfarande dåligt i vikt men hon ökar iallafall lite.
    Jag tänker bara allmänt på att hon dricker den feta mjölen och att hon får gärna äta en sked milda när hon vill vilket hon brukar vilja vid fruktost.

Det jag tror är mest viktökande är calogenen, jag har för mig att vår neoläkare sa att det är 10 ggr så mycket kallorier som i rapsolja. (som vi också blandat i vällingen.)Har du fått calogen?

Om det är minimax utan smak du fått (sondmatningsminimax) så fungerade det när vi blandade den med vällingen.

Hoppas han går upp i vikt och på så sätt blir friskare.
    Lycka till.

• Theodoris

Min kille föddes i v 33+5 och vägde då 1861 gr. Han fyller 2 år i juni och väger nu 12 kg

Svar på tråden Vikt på 2 åring född v 29