• Alkemisten

Varnhålla våfflor så de håller sig frasiga...?

I kväll tänkte jag göra våfflor. Men det vore trevligt om hela familjen kunde sitta ner tillsammans. Kan jag göra dem i förväg och hålla dem varma på ngt bra sätt? Så de håller sig frasiga?
    Tacksam för tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-19 10:39
    Felstavat i rubriken; Varmhålla ska det vara

• Svar på tråden Varnhålla våfflor så de håller sig frasiga...?
  • yava

Tyvärr så är det svårt att få en hel sats att hålla sig frasiga men det som jag vet funkar är att lägga dom på ugnsgallret och ha dom i ugnen på 50-75 grader. Försök att lägga dom så lite omlott som möjligt så blir det mesta av våfflorna frasiga i varje fall.

Anton 2000 , Elias 2004 , Lukas 12/12 2007
  • busgrodan

jag brukar ställa spisen på ungefär 100 grader och lägga dom på spisgallret, det brukar funka

• Tummen78

Min mormor brukar ha dem i ugnen på galler när hon gör våfflor till oss, de håller sig ganska bra då, men inget slår ju nygräddadde! Inte för hög temperatur bara och inte för lång tid för då blir det väl knäckebröd...

• Tummen78

Vilka bra tips vi har allihopa...!

• Ylwis

min farmor hade ALLTID i vischyvatten i våfflorna då höll de sig frasiga.

Mamma till Alvyn 051015
  • Alkemisten
    Ylwis skrev 2008-03-19 10:46:46 följande:
    Vet du hur mycket?
  • yava

Vischyvatten eller nåt annat bubbelvatten utan smak har jag alltid i pannkakssmeten för då blir dom extra frasiga i kanterna...så smarrigt

Anton 2000 , Elias 2004 , Lukas 12/12 2007
  • Tummen78
    Ylwis skrev 2008-03-19 10:46:46 följande:
    Det har min mormor oxå!
  • Halvfemhuset

Jag lägger mina våfflor i Tupperwares Servofix vartefter jag gräddat. Då är de krispiga och varma när vi ska äta! Funkar toppen för pannkakor och grillkött också!

Den är som ett durkslag inuti en vanlig skål med lock. Toppen till det mesta. Kokar färdigt grönsaker och potatis i den också!

Svar på tråden Varnhålla våfflor så de håller sig frasiga...?