• tulpan

hur är det att bo i Ekeby???

Jag har just fått ett jobb i Helsingborg. kommer börja i augusti. så nu kollar vi efter hus som besatta.. flyttar från Trollhättan....

Hur är det att bo i Ekeby ngn som vet???
    funkar det att pendla till Hbg med buss??? är det bra dagis?? finns det många barnfamiljer?
    vad finns det mer för by runt Hbg (inte norrut) som det är nära till dagis och bra och pendla med buss eller tåg till hbg??

• Svar på tråden hur är det att bo i Ekeby???
  • Älskarminabarn

Nu bor jag i Helsingborg, men det jag vet om Ekeby är inte helt positivt.
    Det är vad vi kalla en "riktig bonahåla", dvs mycket problem, hög arbetslöshet, långt från allt, skolan har inte det bästa ryktet. Det enda positiva jag vet om Ekeby är att det finns en stor bra möbelaffär som heter Ekeby Möbelaffär.
    Jag gissar att det är huspriserna som lockar er dit.
    Runt Helsingborg finns flera andra små byar som ligger närmre och har bättre rykte där huspriserna är ok, ex. Påarp och Mörarp.

• tulpan

ok. jag förstår.
    Det är ju lätt att man hamnar på ett sånt ställe när man flyttar in till en ny del av landet.
    Då kanske vi ska ta och kolla om på nytt tack :)

• Svart ros

Är uppvuxen i ekeby...och det är inte en by som jag gillar men det bor ju många barnfamiljer och det är ju en familjär by. Dagis var bra när jag var liten men har ingen aning om hur det är nu. Ang. pendling till hbg så går det ju alldeles utmärkt, den enda bussförbindelsen som är någorlunda bra. När jag bodde där gick det bussar en gång/timme om jag inte minns helt fel och resan tog mellan 30-40 min.
    Det finns ju en hel del byar runt om hbg; påarp, mörarp, bårslöv, bjuv och billesholm (bjuvs kommun, ingen höjdar kommun)

• Ízabellah

Jag skulle inte heller rekommendera Ekeby, i så fall håller jag med om att tex Mörarp är bättre, och har dessutom bra kommunikationer in till stan med tåg. Vad jag vet så är kommunikationerna till Ekeby inte de bästa och smidigaste.

Jag hade föredragit Mörarp, ev Påarp, Åstorp om man ska det hållet.

• Svart ros

Instämmer med Älskarmina barn!

• Minelly

Vet inte om jag kan hålla med om att Ekeby har såååå dåligt rykte. Inte som har nått mina öron i alla fall och jag är infödd Helsingborgare. Det enda jag hört om Ekeby är att det är som älskarminabarn uttrycker sig: en riktig bonahåla. Finns ytterligare ställen runt om Helsingborg som inte nämnts ex: Gantofta, Vallåkra, också förstås paradiset där jag bor Rydebäck

• tulpan

Rydebäck är ju ett ställe där jag vill bo. men Hus priserna är ju inte sanna!! Det är dyrt. påarp och mörarp kanske inte är så dumt..
    Men Ekeby tanken lägger vi bort nu känner jag.. :)

jag kollar vidare.. det är klart att ett hus på 2,3 miljoner kanske inte är så mycket om man nu kan lägga in vinsten från huset här.... spännande och se var man hamnar.. Jobb har jag som sagt redan fått och min man också.
    Rydebäck är ju även nära till landskrona greyhoundbana också... :)
    hmmmm. bara fördelar.. eller??

• Svart ros

Jag skulle hellre bo i Rydebäck helt klart! Men undvik helst bjuvs kommun, visst det är biligt att bo där men vem vill bo där??

• Ízabellah

Av ovan nämnda alternativ hade jag nog också föredragit Rydebäck helt utan tvekan!

Har ni kollat områdena lite i utkanten av Hbg - Mariastaden, Raus Vång osv? Jag tror att huspriserna är lite billigare där än i själva stan.

• Älskarminabarn

Just nu kan man hitta hus till bra priser inne i Helsingborg också pga att det är lite stiltje på husmarknaden.
    OK område inne i Helsingborg med ok priser är Husensjö, Sofieberg, Wilson Park , Ringstorp.

• Minelly
    tulpan skrev 2008-03-19 13:19:33 följande:
    Rydebäck är ju ett ställe där jag vill bo. men Hus priserna är ju inte sanna!! Det är dyrt. påarp och mörarp kanske inte är så dumt..Men Ekeby tanken lägger vi bort nu känner jag.. :)jag kollar vidare.. det är klart att ett hus på 2,3 miljoner kanske inte är så mycket om man nu kan lägga in vinsten från huset här.... spännande och se var man hamnar.. Jobb har jag som sagt redan fått och min man också. Rydebäck är ju även nära till landskrona greyhoundbana också... :)hmmmm. bara fördelar.. eller??
    Håller med om att priserna i Rydebäck är sjuka. Sen ligger det ju så fint nära havet och det brukar ju oftast kosta då också. Du kan få ett toppenhus i ex Mörarp för samma summa som ett medelhus här i Rydebäck. Var ligger ditt jobb? Centralt?
  • tulpan

jag sitter och kollar på hemnet just nu, tack för alla förslag :)

• vem vet

Jag hade försökt hitta ett boende i utkanten av Helsingborg istället. Räkna på hur mycket extra det kostar att bo i någon av byarna utanför i form av t ex en extra bil, och vilken extra tid som går åt pga att man bor utanför (pendling, köra och handla etc, köra barnen). Tänk även framåt när barnen växer upp är det ju kanske bra för både dem och er om de (när de är tillräckligt gamla) själv kan ta sig till sina fritidsaktiviteter etc. Mitt råd är definitivt att leta efter ett lämpligt hus i utkanten av staden istället för att bosätta sig i någon by utanför!

• sallybuse

Vi bor i Ekeby och har gjort de sen 1988.Och vi trivs jätte bra.Lungt och trevligt.Och skolan är hur bra som helst.Jag tror att man ska inte höra på andra.Man ska flytta dit och kolla de själv tycker jag.Inte värre att bo här i denna bonnahålan som ni skrev.Än att bo i Stan mitt i allt.Så ni som vill flytta hit.Är inte så långt till Hbg Tar ca 15 min med bilen och 30 min med bussen.

• tulpan
    Minelly skrev 2008-03-19 13:31:37 följande:
    Håller med om att priserna i Rydebäck är sjuka. Sen ligger det ju så fint nära havet och det brukar ju oftast kosta då också. Du kan få ett toppenhus i ex Mörarp för samma summa som ett medelhus här i Rydebäck. Var ligger ditt jobb? Centralt?
    [/citat]

Jobbet ligger precis mitt inne istan så att köra bil och leta parkering är inget alternativ, så buss eller tåg måste gå från byn där man bor..
    sallybuse skrev 2008-03-19 14:57:36 följande:
    [citat]
    Vi bor i Ekeby och har gjort de sen 1988.Och vi trivs jätte bra.Lungt och trevligt.Och skolan är hur bra som helst.Jag tror att man ska inte höra på andra.Man ska flytta dit och kolla de själv tycker jag.Inte värre att bo här i denna bonnahålan som ni skrev.Än att bo i Stan mitt i allt.Så ni som vill flytta hit.Är inte så långt till Hbg Tar ca 15 min med bilen och 30 min med bussen.
    finns det något bättre eller sämre område i Ekeby??
  • sallybuse

Nä det tror jag inte att de finns.Spelar nog ingen roll var man bor.De beror kanske mycket på vad man är för person hur man vill bo.Om man vill bo lite utanför Ekeby eller mitt i byn.Jag tror att de lugnt överallt.Har aldrig haft några problem av att bo i Ekeby.Vi trivs och tänker inte flytta härifrån.Vad jag vet nu i alla fall.

Svar på tråden hur är det att bo i Ekeby???