• Bonanza

Köpa hus: billigt men utanför stan, eller dyrare men mer centralt?

Vi tittar lite löst på hus, mest för att spana inför framtiden.

Men vi kan inte komma överens om vad som är bäst.

Är det bäst att bo i ett billigt hus i ett samhälle ca 2.5 mil utanför den mellanstora stad där man jobbar? I samhället finns förskolor, skolor, affärer och lite sånt.

Eller bör man bo i den stad man jobbar, men ett mycket dyrare hus? Kanske 3-400 000 dyrare?

Det jag är ute efter är vad som blir bäst kostnads- och tidsmässigt.

Med det ena alternativet bor man billigare, men pendling äter upp både tid och pengar, vilket gör längre dagar på dagis. Å andra sidan kan man nog gå ner mer i tid också, eftersom huset inte kostar lika mycket.

Egentligen borde det väl gå att räkna på antar jag? Pendling ca 45 minuter motsvarar si och så mycket i nedskuren arbetstid vilket innebär si och så mycket pengar vilket påverkar hur mycket man har råd att lägga på boendet.

Men det orkar jag inte, så jag frågar er hur ni resonerar.

Billigt hus, men längre ut vilket innebär pendlingstid?

Eller dyrare hus men centralt vilket inte innebär pendling, men dyrare kostnader vilket kanske gör mindre möjlighet till deltid?

(Och ja, jag vet att det ju är upp till oss hur vi tycker, men jag är ute efter hur andra resonerar)

• Svar på tråden Köpa hus: billigt men utanför stan, eller dyrare men mer centralt?
  • Sencha

Om det inte skiljer mer i pris än 3-400 000, så tror jag nog att det är vettigare att bo inne i staden - om det nu "bara" är tid och ekonomi man funderar kring.

Men det finns ju andra poänger med att bo utanför stan också.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Bonanza
    Sencha skrev 2008-03-19 13:50:28 följande:
    Om det inte skiljer mer i pris än 3-400 000, så tror jag nog att det är vettigare att bo inne i staden - om det nu "bara" är tid och ekonomi man funderar kring.Men det finns ju andra poänger med att bo utanför stan också.
    Jag kanske skulle ha varit tydligare med vilka sorters summor det handlar om. Ett hus utanför staden för ungefär 1 miljon, eller ett inne i staden för ungefär 1.4

Sen är det klart att det utanför får man ju mycket mer för pengarna för, men det hör inte hit. Just nu är jag bara intresserad av kostnads- och tidseffektivitet.
  • miliasmamma

Jag utgår i grunden efter vart jag vill bo och vart jag skulle få ut mest. Om det är i stan så skulle jag tycka att de 3-400000 var värda att lägga extra för att jag själv skulle må bra. Utgå först och främst ifrån vad ni vill och leta sedan hus efter det :)

Lycka till.

• Thursday

Jag tror också att man skjuter sig i foten lite om man bara tittar på tid och pris. T.ex. så skulle jag aldrig vilja bo "centralt" även om det var billigare.

• CarlHerman

3-400000kr gör bara skillnad på kanske 2000kr på huslånet så du skulle nog inte spara så mkt (kanske inget alls) på att bo utanför stan i det billigare huset om man räknar in pendlingskostnaden.

• Hektor

Beror ju mycket på omgivningarna också och vad ni anser är livskvalité?

Vi har valt att bosätta oss i Sthlms skärgård för att vi vill ha havet runt husknuten,
    det är livet för oss, medan andra prioriterar att ha City runt knuten...

Berätta mer.

• Bonanza

Problemet är ju att vi vill olika saker, men en sak har vi gemensamt: att våra barn ska gå så korta dagar som möjligt på dagis.

Jag vill bo lantligt i tvåvåningsvilla med härlig trädgård. Han vill bo i stan (även om det är ytterområden vi pratar om) i typ enplansvilla eller radhus med liten enkelt trädgård.
    Så när vi diskuterar har vi olika synpunkter, varför jag behöver lite input från andra om just denna sak.

• Hektor

Korta dagar på dagis innebär ju att ni måste bo eller jobba nära dagiset iallafall,
    där har du ju ett svar på bostadsfrågan ;)

Sen beror det väl lite på vad det är för områden?
    Skiljer det mycket?

Vill ni ha det barnvänligt, lugnt och trygggt då är väl landet att föredra.

Mitt i stan kan ju vara väldigt rörigt, det kan vara bråkigt och störande liv på kvällarna/nätterna
    + att man kanske inte vågar släppa ut barnen på samma sätt?

Förorten kan ju vara hemsk samtidigt som den kan vara underbar, beror på vilken förort.

Nu tänker jag på hur det är i Sthlm, vet inte vart ni bor?

• Bonanza
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-19 14:07:32 följande:
    Korta dagar på dagis innebär ju att ni måste bo eller jobba nära dagiset iallafall, där har du ju ett svar på bostadsfrågan ;)Sen beror det väl lite på vad det är för områden?Skiljer det mycket?Vill ni ha det barnvänligt, lugnt och trygggt då är väl landet att föredra.Mitt i stan kan ju vara väldigt rörigt, det kan vara bråkigt och störande liv på kvällarna/nätterna+ att man kanske inte vågar släppa ut barnen på samma sätt?Förorten kan ju vara hemsk samtidigt som den kan vara underbar, beror på vilken förort.Nu tänker jag på hur det är i Sthlm, vet inte vart ni bor?
    I Örebro. Inte riktigt samma sak.
  • Thursday

Tja, som någon nämnde så gör väl inte 300 000 kr till eller från på ett huslån att man helt plötsligt har råd att jobba halvtid, om man inte hade det innan. Så ur den aspekten är det väl optimalt att bo och jobba så nära dagis som möjligt, d.v.s. stan då antar jag?

• Hektor
    Bonanza skrev 2008-03-19 14:08:40 följande:
    I Örebro. Inte riktigt samma sak.
    fast finns ju självklart bättre och sämre områden där också?
  • Hektor

Välj det alternativ som blir säkrast för barnen + underlättar vardagslivet för er?!

• ming

Jag hade nog valt dyrare boende inne i stan, om det "bara" handlar om 3-400 000kr.
    Man spar bensinkostnaderx2 (om båda jobbar i stan) samt att man kanske bara behöver en bil eller ingen alls, istället för två bilar. Dessutom sparar man ju 60 min pendling per dagx2.

Det är helt klart värt 3-400 000kr.

• trollmammsis

vi bor ca 2 mil utanför stan (uppsala)  men våran minsta går på dahis inne i stan där vi jobbar så hon har ju kortare dagar än äldtsa som går i skolan här ute.... 

jag trivs jättebra här ute på landet, enda nackdelen är att vi inte har gångavstånd till nån affär men vi åker ju förbi den varje dag iaf.... alltså vi har en affär här ute men dte finns ingen gångväg dit.. tar en halvtimme för mig att komma till jobbet med buss!!!!!  gjorde det när jag bodde i stan med (gävle)

Sagan om Isfolket
  • javalady

Visst är det en bra tanke för att barnen inte skall få långa dagar på förskolan, MEN de kommer inte gå på förskolan i hela livet, medan ni kanske bor i huset i 10-20-30-40-50-60 år.

Visst, det är en viktig del för er NU, men tänk frammåt också. Fundera på var ni har ert umgänge idag - vill ni bo nära vänner, bekanta och släkt? Fundera på vad ni har för fritidsintressen - vill ni ha dem nära inpå eller vill ni pendla.

Fundera på FRAMTIDEN, den är lika viktig.

Våra tankar vi har just nu (vi tittar på hus, inga barn) är att vi skall trivas i området, vi skall hitta ett hus med bra planlösning, vi skall hitta ett hus med en omgivning vi trivs med. Pendlingen får bli som det blir när vi hittat huset och omgivningen som vi vill ha. Vi har tittat på hus som varit intressanta som hus men mycket runt omkring har varit saker som vi känner inte funkar. Vi har tittat på hus där huset inte varit av intresse men omgivningen funkar.

För varje hus man tittar på så lär man sig vad man vill ha och inte ha, och det är lärorikt.

Svar på tråden Köpa hus: billigt men utanför stan, eller dyrare men mer centralt?