• trollmor 4

tjänstledighet för studier.

Någon som vet hur lång tid innan studier man "måste" ansöka om tjänstledigt?
    Jag arbetar inom kommun & är nu föräldraledig till sista aug.
    Ska söka skola till ht-08. Kommer jag inte in blir det att börja jobba igen, så v ill helst inte ta det med chefen innan jag får svar från skolan :)
    Så när bör jag senst ansöka om ledigt för studier,någon som vet?

tack på förhand....

• Svar på tråden tjänstledighet för studier.
  • Mia83

Så vitt jag vet så är det ett halvår innan som gäller för att arbetsgivaren inte ska kunna neka dig ledighet. Och jag tror att man, enligt reglerna, ska söka ledigt senast två månader innan ledighetens planerade start.

Lite från hrf's hemsida, angående studieledighet:

Alla arbetstagare - oavsett anställningsform - har rätt till studieledighet, inga grupper är undantagna. Det betyder att även vikarier, projektanställda och praktikanter kan begära studieledigt.

Det enda kravet är att man varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader eller minst tolv månader under de senaste två åren.

Studieledighetslagen garanterar den som är anställd rätt till ledighet för studier. Det innebär att arbetsgivaren inte kan säga nej till en person som vill studera. Däremot kan arbetsgivaren skjuta på ledigheten.

Arbetsgivaren kan skjuta på ledigheten i max 6 månader.

• Ajdan

Det där är ju alltid ett dilemma eftersom man oftast inte får veta att man kommer in förrän ca 1,5 mån innan man börjar.
    Jag gjorde så att jag förberedde min arbetsgivare ett helt år i förväg på att jag skulle börja plugga. Dessutom läste jag på distans för att få behörighet under tiden jag jobbade. Den formella ansökningen om tjänstledighet gjorde jag efter att jag fått reda på att jag kommit in. Teoretiskt sett hade ju chefen kunnat neka mig, men eftersom han var så pass förberedd så var det helt ok.

Lycka till!

• Mia83
    Ajdan skrev 2008-03-20 09:50:32 följande:
    Det där är ju alltid ett dilemma eftersom man oftast inte får veta att man kommer in förrän ca 1,5 mån innan man börjar.Jag gjorde så att jag förberedde min arbetsgivare ett helt år i förväg på att jag skulle börja plugga. Dessutom läste jag på distans för att få behörighet under tiden jag jobbade. Den formella ansökningen om tjänstledighet gjorde jag efter att jag fått reda på att jag kommit in. Teoretiskt sett hade ju chefen kunnat neka mig, men eftersom han var så pass förberedd så var det helt ok.Lycka till!
    Inget dilemma alls, eftersom man har all rätt att lägga ett villkor till sin ansökan. Dvs anökan gäller bara under förutsättning att man blir antagen till utbildningen.
  • Ajdan

Aha, så klart! Det läste aldrig jag, men för mig var det ju heller aldrig några problem .
    Tack!

Svar på tråden tjänstledighet för studier.