• enlitenbitkaka

Köttfärs - kan jag äta den?

Köpte 2.5kg köttfärs vid månadsskiftet som jag frös ner. Tog upp en av påsarna och skulle tina till middag. Tinade genom att lägga den i en burk med jättehett vatten. Nu är den tinad men helt grådassig...sådär ljusbrun......går den att äta?? Ska göra köttfärssås!

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Svar på tråden Köttfärs - kan jag äta den?
  • Gräddis

det kan bero pa att blodet runnit av, var det blod i pasen? Da ser den oftast san ut. Jag har tom blivit rådd av en slaktare att kopa kottfars som ser brun ut for att det ar godare. Luktar den ok?

• enlitenbitkaka

japp det e blod i påsen! Inte luktat...men jag tycker allt rått kött luktar apa så

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Gräddis

jag tror det ar ok men ar du osaker kop ny det kostar ju inte sa mycket for att slippa oroa sig. A andra sidan har du kopt mer av samma kottfars kan det ju vara vart att testa Ar hela klumpen brungra eller finns det vissa delar som fortfarande ar roda?

• Havsjungfrun

Inga problem, du har bara påbörjat tillagningen på den.

• CarlHerman

Ja precis, den har bara blivit lite väl varm i kanterna säkert. Så ser ju t ex kycklingfiléer också ut om man tinar dem lite för varmt.

• Timoon

smaka på den.
    Jobbar i kök så jag är väldigt "känslig" mot sånt,
    Skulle inte äta den själv. temperaturen har nog varit för hög (10-40 Grader) för länge bästa tempen för bakterier att växa i.
    BLÄRK

Svar på tråden Köttfärs - kan jag äta den?