• Cinnalinna

ögoninfektion pa spädis - hälla te i ögat???

Min tva manaders bebis har ögoninfektion (som del av sin dunderförkylning).

Jag har varit hos tva barnläkare och den förste sa att jag skulle droppa kokat vatten med TE i ögat, vilket normalt te som helst. "mmm ok" sa jag och gjorde INTE det.
    Den andre läkaren som jag gick till idag, nagra dagar senare, eftersom han inte är bättre sa att jag skulle koka kamomillte och droppa i hans ögon...

Har nagon hemma i Sverige nagonsin fatt detta rad???? (bor i spanien)

• Svar på tråden ögoninfektion pa spädis - hälla te i ögat???
  • saran

Ja kamomill är ju antiseptiskt så det är väl kanonbra. Har inte fått detta råd inom vanliga sjukvården, men väl inom kompl. med. sjukvård.

• saran

Men ta en tepåse som varit i ljummet vatten om du provar, det är lättare att "dutta" med.

• Cinnalinna

Hade jag ingen aning om, da kanske jag ska göra lite kamomillte da. "vilket te som helst" tycker jag däremot var ett konstigt rad, eller?

• mysens dagbok

hmm det verkar ju helknasigt. Min lilla hade en lättare ögonifektion och då sa bvc att jag skulle badda med en vattendränkt bomullstuss. om det inte hjälpte kundde jag få salva på recept. Jag skulle inte heller våga hälla kokt vatten i ögat, det verkar ju inte klokt.

• getingmidja

Nu vet jag inte hur er vattenkvalité är, men koka vatten och låt det svalna.
    Torka sen med bomullstuss, var noga med handhygienen.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Themis

Njae, här sköljer man oftast med steril koksaltlösning.

Man kan mycket väl koka lite vatten själv med lite salt, kyla och skölja med. Och ja, kokat tevatten funkar ju också på så vis att det är mikrobiologiskt avdödat och anses av en del ha läkande egenskaper.

Men finns det inte pipetter med koksaltlösning att köpa på apoteket i Spanien också?

• Cinnalinna

Jo visst finns det pipetter med koksalt, och jag har använt det, men bada läkarna insisterade pa att te var bättre. Men det är ju STOR skillnad pa kamomillte och vanligt svart te kan man ju tycka!

• Vårsolen

kokt avsvalnat vatten eller bröstmjölk är de råd jag fått av bvc och barnläkare,att badda ögat med alltså.

• Ahdela

Koksaltösning på flaska eller i pipett fungerar strålande, eller så kan man koka saltlösning själv oxh dorppa i ögar / torka av ögat med.
    MINST tre gånger om dagen.

• 1977Maria Therese

koksaltlösning....

• Gates

Jag fick radet att anvanda brostmjolk, det fungerade det med. Det var forvanande latt att pricka ratt....

Svar på tråden ögoninfektion pa spädis - hälla te i ögat???