• Anouschka

Hur tidigt kan barn lära sig läsa?

Sitter och funderar över det här med språkutveckling - hur tidigt kan barn lära sig läsa egentligen? Har hört talas om en 17 månaders bebis i USA som kan läsa och det låter ju otroligt! Är det någon där ute som har barn som lärt sig läsa väldigt tidigt? Hur har ni stöttat/främjat denna inlärning? Är bara lite nyfiken eftersom min dotter absolut älskar att läsa och tillbringar större delen av sin vakna tid med en bok i knät numera...

• Svar på tråden Hur tidigt kan barn lära sig läsa?
  • Ahdela

Barn kan lära sig läsa väldigt tidigt, min son kunde skriva sitt namn när han var 2 år.

• Buttelina

låt barn vara barn säger jag!

ett barn kan INTE läsa vid 17 månader, möjligtvis känna igen ord som de sett på bild och fått tjatade för sig men inte annars.

• Anouschka
    Ahdela skrev 2008-03-19 15:12:53 följande:
    Barn kan lära sig läsa väldigt tidigt, min son kunde skriva sitt namn när han var 2 år.
    Kunde han då läsa kortare ord? Hur hjälpte du honom att lära sig? Min dotter är som sagt väldigt intresserad (och pratar redan väldigt mycket för att vara 16 månader)...
  • Anouschka
    Buttelina skrev 2008-03-19 15:13:49 följande:
    låt barn vara barn säger jag! ett barn kan INTE läsa vid 17 månader, möjligtvis känna igen ord som de sett på bild och fått tjatade för sig men inte annars.
    Detta barn klarade av att läsa främmande ord utan att kanske helt förstå dem, så nog går det allt. Jag undrar eftersom jag är nyfiken, inte därför att jag vill "drilla" min dotter till att läsa.
  • Ahdela
    Anouschka skrev 2008-03-19 15:14:00 följande:
    Kunde han då läsa kortare ord? Hur hjälpte du honom att lära sig? Min dotter är som sagt väldigt intresserad (och pratar redan väldigt mycket för att vara 16 månader)...
    Jag har aldrig lärt honom, han lärde sig själv.

Men det finns böcker om hur man lär små barn att läsa.
    I en av dem står det att man skall lära dem känna igen ord, tex skriva lappar med kort ord som tex hus, bil mus osv.. det skall skrivas med versaler.
  • Ahdela
    Buttelina skrev 2008-03-19 15:13:49 följande:
    låt barn vara barn säger jag! ett barn kan INTE läsa vid 17 månader, möjligtvis känna igen ord som de sett på bild och fått tjatade för sig men inte annars.
    Jodå,vissa barn KAN läsa vid den ålder.
  • Buttelina
    Ahdela skrev 2008-03-19 15:17:07 följande:
    Jodå,vissa barn KAN läsa vid den ålder.
    men ärligt om jag lägger fram en bok framför en 17månaders så kan han/hon läsa hela den boken?? nä det tror jag inte på
  • Ahdela
    Buttelina skrev 2008-03-19 15:18:46 följande:
    men ärligt om jag lägger fram en bok framför en 17månaders så kan han/hon läsa hela den boken?? nä det tror jag inte på
    Inte en hel bok, men korta ord och bokstäver.
  • Buttelina
    Ahdela skrev 2008-03-19 15:20:06 följande:
    Inte en hel bok, men korta ord och bokstäver.
    ja, boktäver och de korta ord som barnet känner igen! det kallar inte jag att läsa
  • Joico

video.msn.com/video.aspx/&vid=400a8dd5-902a-4d71-882c-7da7b8b7cc1f&playlist=videoByUuids:uuids:c044d322-a4f6-4a38-925a-12d01ef81fb8,33eaf98e-57f9-4ece-a7a6-eeadf1f18bcc,2225f56a-2069-4a77-b75d-b82504dea5f6&from=MSNHP&tab=m17&GT1=28114&wa=wsignin1.0 hoppas de blev rätt länk

• Ahdela

Ett barn kan INTE lära sig "känna igen" hur många ord som helst.
    Det finns underbarn som lär sig saker väldigt väldigt snabbt, vi har ju ett väldigt bra exempel på tex Mozart som skrev hela konserter vid 3 års ålder.

• blonde redhead
    Ahdela skrev 2008-03-19 15:22:50 följande:
    Ett barn kan INTE lära sig "känna igen" hur många ord som helst.Det finns underbarn som lär sig saker väldigt väldigt snabbt, vi har ju ett väldigt bra exempel på tex Mozart som skrev hela konserter vid 3 års ålder.
    Nja, hela konserter skrev han knappast vid 3 års ålder
    Det sägs att han skrev sitt första musikstycke vid 4 års ålder. Däremot skrev han sin första symfoni som 9 åring, men det är ju ett underbarn för det.
  • theosen

Våran son är 3,5 år. Vi testade för ett år sedan att skriva upp ord på lappar. Först några enstaka.  Mest för att det skulle vara en kul grej. Det visade sig att sonen tyckte detta var jätteroligt. Nu har vi ca 30 lappar med ord han kan " läsa" eller känna igen. Nu börjar han fråga om bokstäverna. Vilken bokstav är det? och så vidare.

Vi har verkligen inte trimmat honom utan tar bara fram lapparna när han frågar efter dom. Om man vill testa detta så har jag ett litet tips, skriv saker som du vet att ditt barn tycker mycket om. Vi började med Hallon Mamma Pappa Traktor och Theo ( våran sons namn).

• Magrat

Jag har det ungefär som theosen beskriver.
    Eftersom dottern alltid varit intresserad av böcker (liksom både hennes mamma och pappa och resten av släkten är) så har det blivit naturligt att man pratar ord och bokstäver ganska tidigt.

Lappar med ord när dottern var intresserad, leka med bokstäver när dottern frågade, osv.
    Hon kan skriva ca 8 ord själv och känner igen runt 20, ljudar sig fram till främmande ord om de är korta och inte alltför ovanliga (3-4 bokstäver). Hon fyller 4 i sommar.

Och, ja, det går att lära riktigt små barn att läsa. Men det ska göras med lekfullhet och inte genom "drillning", för blir det inte på deras egna villkor tappar de troligen intresset så småningom.

• Neko

Det finns ju extremfall som barnet i USA, men det är som sagt extremfall, hon måste haft något speciell fallenhet för det.

Annars tror jag att 2 år är gränsen, jag lärde mej läsa/skriva stora bokstäver när jag var 2 år. Svårt att tänka mej att det går tidigare, man måste ju lära sig prata först...

• tjej1979

Har sett videon på 17 månaders barnet som kan läsa. Från början trodde jag bara att hon lärt sig ord, men tyckte det var ganska tydligt att hon läste. Riktigt imponerande .
    Vår dotter på 17 månader kan "läsa" sitt namn (sen hon var 1 år), mamma och pappa...dvs hon har lärt sig känna igen ordbilderna på dessa ord . Tror det är det vanligaste, att man lär sig ordbilder snarare än att läsa.

• Busbellan

Min dotter kände igen och kunde skriva alla bokstäver när hon var 3,5 år. Vid 4,5 år lärde hon sig läsa och skriva.
    Vet inte hur tidigt det är möjligt för ett barn att kunna läsa, men jag har inte hört nån som varit tidigare än 4 år.

Mamma till Nora, August och Ella
  • mystiska mamman

Min dotter har kunnat halva alfabetet sen ca 20 mån ålder, och hon tror hon kan läsa, men det mesta är mamma pappa och hennes namn (oavsett vad det står)
    Men hon tycker det är kul med bokstäver, och vill lära sig, så det får ta den tid det tar. Men jag hoppas hon dröjer med att kunna läsa, för jag har hört om de barn som blir mobbade redan i första klass pga de är för duktiga

• mamma till lilla skrutt

Min dotter knäckte läskoden ( alltså lärde sig läsa genom att stava sig genom orden - inte känna igen hela ord ) då hon var ca 2 år och 10 månader.
    Hon har alltid varit intresserad av att vi läser för henne ( flera böcker / dag sedan hon var ca 5 månader ). Dessutom ville hon tidigt veta vad bokstäver hette o kunde alla bokstäver då hon var ca 1,5 år. Sedan har vi ibland skrivit på datorn tillsammans så hon har förstått hur ord " hänger ihop"...

Svar på tråden Hur tidigt kan barn lära sig läsa?